Pagina 1 van 6

V50 motor over zijn toeren, kosten 8100-9600 zonder foutmeld

Geplaatst: 27.10.2013 - 08:31
door Jacolien
Beste lezer van dit bericht,

laat ik beginnen te zeggen dat ik geen verstand heb van auto's. Ik 2010 kocht ik daarom een tweedehands Volvo V50 die altijd netjes in onderhoud was geweest bij een Volvo dealer. Toen een flinke investering (18.000).
Maar drie weken geleden ben ik weggesleept van de N59. Mijn auto ging zonder enige waarschuwing (foutmeldingen heb ik niet gehad), zoals de dealer later zei, over zijn toeren. Hij is twee maal behoorlijk in de toeren gelopen (binnen 300 meter) en ik heb de auto toen meteen (alle lampjes gingen branden) aan de kant gezet. Ik heb mijn auto altijd netjes bij de Volvo dealer in onderhoud gedaan. Op het moment dat het oranje onderschoudslampje ging branden, maakte ik de afspraak. Zonder enige kennis van zaken heb ik de auto uit handen gegeven aan in mijn ogen de beste partij voor mijn auto. Omdat ik dit zo'n vreemde situatie vond heb ik contact gezocht met Volvo Nederland.

Ik kreeg onderstaande reactie en ben heel benieuwd of dit kan? Ik weet het echt niet, maar ik vind het zo onwaarschijnlijk klinken dat ik wel wat reactie kan gebruiken van Volvo liefhebbers/verstandhebbers.

Volvo-dealer ******** heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar aanleiding van de motorschade die is ontstaan aan uw Volvo V50 2.0D met kenteken **-**-**. Het resultaat van het onderzoek is inmiddels door de dealer met u besproken en zullen wij hieronder toelichten.

De onderhoudsinterval van uw Volvo V50 voorzien van een 2.0D motor is 20.000 kilometer, of één keer per jaar, wat als eerste wordt bereikt. Gelet op de huidige techniek en ruime onderhoudsinterval is het van het grootste belang dat onderhoud volgens fabrieksvoorschrift op tijd en met de juiste olie wordt uitgevoerd. Volvo garandeert de smerende werking van de door haar voorgeschreven olie gedurende de onderhoudsinterval . Daarna verliest de olie haar smerende werking en bij overschrijdingen van de onderhoudsinterval zal dit uiteindelijk slijtage veroorzaken aan draaiende motordelen en/of zuigers, injectoren en turbo. Hierdoor kan brandstoflekkage optreden met mogelijke olievervuiling en stijging van motoroliepeil tot gevolg. Als de motorolie boven het maximum staat kan deze via de carterventilatie in de verbrandingskamers komen. De motorolie werkt in dat geval als brandstof, wat kan leiden tot een ongecontroleerde verhoging van het motortoerental en/of lokale overbelasting van één of meer cilinders, dat tot motorschade kan leiden.

Uw Volvo V50 is voorzien van een waarschuwingslampje dat oplicht op het moment dat de oliedruk wegvalt. Er is geen waarschuwingssysteem aanwezig als het oliepeil onder minimum zakt of boven maximum stijgt, of als er olievervuiling plaatsvindt.

Uw Volvo V50 is afgeleverd op 11 juli 2007 en door u gebruikt gekocht op 17 december 2010 bij ***********. Dit bedrijf heeft ook de afleverbeurt uitgevoerd bij een kilometerstand van 101.498. De 120.000 beurt wordt uitgevoerd bij Volvo-dealer ********** bij een kilometerstand van 127.299. De 140.000 beurt wordt eveneens uitgevoerd door deze Volvo dealer bij km. stand 149.640 evenals de 160.000 km-beurt. Deze beurt wordt uitgevoerd bij kilometerstand 171.256. De motorschade is ontstaan bij kilometerstand 187.642.

Volvo-dealer ******* heeft bij u een kopie van de afleverbeurt opgevraagd. Hieruit wordt niet duidelijk welke werkzaamheden zijn uitgevoerd. De 120.000 beurt wordt vervolgens ruim overschreden. Wij achten het mogelijk dat de oorzaak voor de latere motorschade in deze periode ontstaat.

Uw Volvo V50 is voorzien van een roetfilter. In het roetfilter worden de afgevangen roetdeeltjes periodiek verbrand, elke 200 tot 1000 kilometer. Deze verbranding wordt wel aangeduid met regeneratie. Voor die spontane verbranding is een temperatuur van ca. 600 graden C nodig, die alleen bij zeer hoge motorbelasting wordt bereikt. Om ook bij lagere motorbelasting tot regeneratie te komen wordt een additief toegevoegd aan de brandstof waardoor de ontstekingstemperatuur van het roet wordt verlaagd. Regeneratie kan gepaard gaan met een hoger brandstofverbruik en licht vermogensverlies, met name als het roetfilter vrij vol is, bijvoorbeeld omdat er korte stukjes met het voertuig worden gereden of het voertuig niet voldoende op bedrijfstemperatuur komt, waardoor de regeneratie slecht op gang komt of wordt onderbroken. Dit proces heeft Volvo-dealer *********u toegelicht op de vraag van uw ex-partner over het merkbare – korte – vermogensverlies bij elke XX-kilometers.

Wij begrijpen dat u geconfronteerd bent met een forse kostenpost. Om u tegemoet te komen in de kosten heeft Volvo-dealer ********* u een voorstel gedaan om 35% van de kosten voor het vervangen van de motor voor een nieuwe door Volvo te leveren motor voor haar rekening te nemen (totale kosten 8.100 euro en mogelijk bijkomende kosten 1.500 euro voor een nieuw roetfilter en brandstoffilter). Van de dealer hebben wij begrepen dat u dit voorstel niet accepteert. Uw Volvo V50 is 6 jaar en 3 maanden oud en heeft een kilometerstand van 187.642, we kunnen stellen dat dit een zeer coulant aanbod is.

Wij hopen met het bovenstaande het ontstaan van motorschade door stijgend oliepeil aan u te hebben verduidelijkt. Mocht u echter van mening blijven dat hier sprake is van een product-probleem, dan adviseren wij u hierover conctact op te nemen met de leverancier van uw Volvo V50, Autobedrijf *********

Ik ben heel benieuwd naar een reactie of dit kan. Ik ben namelijk nog steeds wel verliefd om mijn mooie blauwe V50.
Alvast bedankt.

Jacolien

Geplaatst: 27.10.2013 - 08:46
door janvanmeer
Het is zeker coulant om ruim 1/3 van de kosten voor hun rekening te nemen. De prijs is extreem hoog. Voor het totale bedrag kun je ook een gelijkwaardige andere auto kopen. Bij een universeel bedrijf kun je ook een andere gebruikte motor in laten leggen. Het aanbod is groot. Inclusief montage kun je voor €3000,-- klaar zijn

Geplaatst: 27.10.2013 - 09:37
door Quota
Wat mij vreemd voorkomt is dat het service lampje pas zo laat gaat branden, dat de 120 k km beurt pas bij 127k km plaatsvindt. Of is dit in de V50 ook al zo'n zelfdiagnose systeem wat de beurt behoefte bepaald adhv gebruik e.d.?

Kijkend naar het verhaal en de onderhoudsintervallen klinkt het aannemelijk wat men schrijft en is de tegemoedkoming zeer coulant qua percentage, zeker voor een auto die niet bij die dealer is gekocht.

Geplaatst: 27.10.2013 - 11:03
door Marcnij
Dit schijnt vaker voor te komen bij de 1.6 en 2.0 diesels.
Zie ook het volgende topic: http://www.volvoforum.nl/viewtopic.php? ... torder=asc

Geplaatst: 27.10.2013 - 11:04
door t5power
Dus je moet zelf ongeveer 6000 euro lappen? Misschien idd niet onverstandig om een ruilmotor te zoeken, de 2.0D was vrij populair. Als dat niet lukt.... dan heb je voor 6000 euro wel een compleet nieuwe motor en roetfilter, dat is in principe ook wel wat waard!
Ik denk dat je gezien de leeftijd en km-stand niet op veel meer hoeft te rekenen.... zuur blijft het echter zeker, vooral omdat het zo plotseling gebeurde...

Geplaatst: 27.10.2013 - 11:14
door Obbetuning
V50 en een stijgend oliepeil,
Kan komen door een verstopt roetfilter/ DPF (Diesel Partikel Filter) het DPF heeft temperatuur sensoren en druk sensoren, als de druk sensoren waarnemen dat de druk te hoog is begint het regenereren.
Het regeneratie proces is eigenlijk dat bij de uitlaatslag er diesel ingespoten wordt en deze brand dan het DPF schoon.

Het schoonbranden van het DPF is helaas niet 100%, dus langzaam kan deze verstopt raken, zover ik weet moet deze ook bij de v50 om de 120.000km vervangen worden.
Als het DPF vol zit en de auto in het regeneratie proces blijft ( blijft diesel inspuiten) stijgt het oliepeil van de motor omdat de diesel niet ontbrand en langs de zuigers naar beneden in de motorolie komt.

Het is al vaker voorgekomen dat daardoor een motor kapot loopt, regelmatig oliepeilen en bij teveel iets (laten) aftappen voorkomt veel ellende.

Geplaatst: 27.10.2013 - 11:32
door lint
Het is heel vervelend dat je met deze motorschade wordt geconfronteerd.
Het coulance aanbod van 35% van de totale kosten is een fraai gebaar van de dealer.
Je kan ook alternatieve manieren zoeken voor de vervanging van de motor, zoals een gebruikte motor.
Sterkte met het maken van een keus.

Geplaatst: 27.10.2013 - 12:02
door Fons099
Heel flauw van Volvo om de oorzaak toe te schrijven aan de 120dkm beurt bij 127dkm.
Fraai staaltje van ik weet het niet, dus dan maar gewoon afschuiven.

Geplaatst: 27.10.2013 - 12:03
door dutchlimits
Vervelende situatie. Als je nog lang wilt doen met deze auto dan zou ik wel akkoord gaan met een nieuwe roetfilter. Het scheelt je 3360 euro als je akkoord gaat. Wel is de prijs van 8100 euro hoog voor de nieuwe motor.

Misschien kan je nog iets van de prijs af praten. Als je de auto verkoopt en een nieuwe auto wilt kopen in deze klasse ben je nog duurder uit.

Je hebt een nieuwe auto waar je nog lang van kunt genieten met een nieuwe motor. (die roetfilters zijn een drama, altijd tijdig vervangen)

Geplaatst: 27.10.2013 - 12:08
door MarioC70
Absurde prijs voor het geheel,conclusie,je betaalt de volledige reaparatie dus gewoon zelf..


http://www.carrec-technocenter.nl/carre ... uilmotoren

Geplaatst: 27.10.2013 - 18:20
door Bover
http://www.onderdelenzoeker.nl/auto-ond ... /ruilmotor

@JAcoline: Tja moet echt goedkoper kunnen. Vraag eens aan Dennis850. Hij is bekend op dit forum en een erkent volvo specialist ( Geen dealer dus ) Heeft verschillende volvo's in onderhoud op dit forum.
Zo ook de mijne met 60.000km per jaar en dik tevreden.

Geplaatst: 27.10.2013 - 20:01
door Gast
Is idd een belachelijke prijs. Eens met @Bover, ga daar maar eens langs.
Daar hebben ze ook een goede oplossing voor het roetfilter en het regenereren.
Je kan namelijk de motor wel vervangen, maar de oorzaak ligt uiteindelijk in het regenereren van het (verstopte) roetfilter.

Geplaatst: 27.10.2013 - 21:15
door dennis850estate
Ik heb laatst nog de motor van Tempelier kunnen redden... Hij had oliepeil ongeveer 2 cm te hoog en kwam met verstopt roetfilter bij me. Was door bedrijf waar hij was geweest niet opgemerkt. Nadat ik ook het brandstoffilter gewisseld had kon hij ook weer boven de 4000 toeren zonder inhouden

Geplaatst: 28.10.2013 - 06:31
door Longone
Lijkt me op zich een coulant aanbod.

Niet voor niets dat leasemaatschappijen vaak stoppen bij 160.000 of 180.000 km, want dan wordt het risico op flinke kosten hoog.

Geplaatst: 28.10.2013 - 07:46
door Bover
Nou nou coulant, Voor veeeel minder vindt je al een vervangende motor bij Rima Druten volvo recycling

Geplaatst: 28.10.2013 - 07:55
door OGA244
Men biedt een splinternieuwe motor met alle bijbehorende garanties aan, met alle respect, maar die vind je in Druten niet

Geplaatst: 28.10.2013 - 08:09
door mad
OGA244 schreef:Men biedt een splinternieuwe motor met alle bijbehorende garanties aan, met alle respect, maar die vind je in Druten niet
+10

Geplaatst: 28.10.2013 - 08:10
door dennis850estate
Ja en met een compleet nieuw blok kun je er zeker weer 180000 tegenaan...

Nu even reëel. Het blok kan normaliter op zijn minst 4 ton mee. Dit betekent dat als er een blok in komt met bv 150000 er nog 250K gereden kan worden. Het prijsverschil is enorm maar een afweging die ik niet kan doen.

Geplaatst: 28.10.2013 - 08:33
door Jé Lé
Amai, als ik het ondehoudsboekje van mijne bekijk zijn de onderhouden ook 5-10000 km over hun voorgeschreven standen gedaan geweest (leasewagen)
op 171.000 heb ik de auto overgekocht van men bedrijf voor een goeie prijs.
beurt van 160.000 is niet gebeurd, en heb pas eerste onderhoud gedaan op 180.000. Vanaf dan telkens onderhouden zelf gedaan...en zit al op 248.000km nu
Beurt van 240.000 is voor na de winter, die is wel voor bij de dealer (distributieriem).

Geplaatst: 28.10.2013 - 10:34
door Fredhead
Zou met de distributieriem toch niet te lang wachten.
Je zit er nu al de nodige kilometers overheen dat die gewisseld moet worden en 240.000 km is al een hoop dat hij heel is gebleven