Daf 55t coupe de Luxe, Apk klaarmaken.

En een DAFje 33 of 44 mag hier ook wel langskomen
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Vandaag verder gegaan met de ophanging, de rubbers ervan.
Aangezien de ophanging rubbers bij de volvo's al een drama is.... kan je nagaan hoe het was bij zijn voorganger(s)
(daf en Volvo 300, 400 en onze serie komen uit 1 en het zelfde nest)

reactie stang was al een tijdje geleden al gedaan.
Afbeelding

Nu het ergste, al lijkt het niet veel boeiends.
Links de oude en verdroogde en roestige ophangrubbers, rechts de nieuwe.
Afbeelding

Nu is het mooie, dat de oude rubbers toch al gaar zijn er zo uit de gaatjes zijn te peuteren.
Nu moeten de nieuwe er in... en dat past wel, maar wil net niet.
Afbeelding

De onderste zit, dus de 2e zal er ook in moeten.
Afbeelding

Afbeelding

Maar ook deze zit na enige tijd vloeken en tieren er in.
Afbeelding

1 voor deel is, dat je niet je vingers erbij open haalt.

De linkerkant is nu klaar.
Rechterkant ligt nu uit elkaar, 40 jaar oude bouten en moeren zijn na een tijd weken, tikjes met de hamer, en borstel om overige rommel te verwijderen, netjes losgekomen.

Reactie stang ligt nu geborsteld en wel in de schuur, en gaat zo een nieuw laagje verf krijgen.
Morgen weer verder.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Zo!
Wat een verschil ha ha (ik kan mijn glimlach niet onderdrukken).

Vakwerk vriend!
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goed gewerkt, hulde en volhouden!
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

dat doe ik zekers ;)

Uiteraard kan ik ook nog dom doen (bla bla bla voor die hier een inkoppertje over gaat maken.)
Ik sloop hele motoren uit elkaar... vervang bakken, en peuter autos uitelkaar en zet ze weer in elkaar...

Maar dit joch kan nog niet eens een paar simpele zuigers uit een paar remklauwen verwijderen...
a) je haalt je leidingen leeg
b) verwijderd de hoofremcilinder
c) de remklauwen
d) trekt ook de remleidingen onder de auto vandaan...

Dan besef je in eens... joh de remzuigers moeten er ook nog uit... hoe ga je dat doen.
want...
er zitten 2 remzuigers in in klauw... en je hebt geen beugel (remtang) om ze met een terugdraaiset er uit te kunnen draaien...
remzuigertang heb je niet, en een compressor ook niet..

slim. :(

Maar m'n lieve maatje alex bood uitkomst. :D De schat.
Die had een compressor staan, en wou graag een handje mee helpen.
Ik met de ragbak (s40 carbagerun editie) naar Landsmeer (om de hoek).

Zodoende heb ik nu weer een mooie gereviseerde remset.
Alles is schoongemaakt, nieuwe rubbers en ringetjes geplaatst en ingevet.

Tuurlijk... foto's...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog een leuk filmpje.... "plop"
http://s1357.photobucket.com/user/daffi ... 7.mp4.html
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Enige wat miste bij de aankoop van de auto... Het variomatic plaatje aan de achterkant van de auto.
Het plaatje had ik een tijdje geleden al eens gekregen en nu tussendoor er maar op terug gezet.

Daf zonder dat plaatje is geen echte variomatic
Afbeelding

Morgen de klauwen weer eens onder de auto plaatsen :D
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Die remklauwen hadden wel een revisie nodig. Ik herken wel dat moment van oh ja vergeten om na te denken bij de planning van demontage van onderdelen maar meestal komt dat weer goed.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

:D

Na een dag met maten op pad te zijn geweest en hem een V40 T4 uit 2002 te hebben aangesmeerd bij jet cars... weer verder met de daf.

Ding weer op de krik.
Afbeelding

Rechter ophanging weer terug geplaatst en rubbers van de reactie stang vervangen.
Afbeelding Afbeelding

Remblokken konden ook weer terug geplaatst worden, samen met de nieuwe rubberen leidingen... deze waren wel af.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Nieuwe remleidingen zullen moeten worden geplaatst.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gelijk een apk proof bandje er op.
Afbeelding

Ik hoef aan de linker kant verder niet meer te zijn, alleen bij het ontluchten straks van de leiding.
Afbeelding

Onder de kap zit het bijna, op het laatste moment is de wartel naar beneden gezakt en tijdens de werkzaamheden aan de lijding een kleine buiging er in gekomen.. dus morgen maar even verder om die weer op zijn plek te krijgen.
Afbeelding Afbeelding

Morgen verder aan de rechterkant.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Is die Volvo V40 T4 gekocht bij de beroemde/berucht garage Jet Cars in Rotterdam?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

ja. maat zocht een T4 1 voor de hobby.
We hebben wat bekeken maar die waren echt aan puin.
inhouden, turbo die niet opkwam, remwerk sponsig, roest etc etc.

en we hadden er 1 gezien bij jet cars in rotterdam.
Ik en nog een maat die die wagens uit elkaar trekken zijn mee gegaan, aangezien je de met hun handelwijze op je hoede moet zijn.

De wagen hebben we optisch bekeken, en op wat gebruikers sporen na verder niets kunnen ontdekken.
Aan de onderkant geen laswerk, geen sporten van ongelukken of andere aanrijdingen.
Ook ophanging, vering en remwerk zag er nog netjes uit, zowel voor als achter.

Vervolgens de wagen gestart, deze liep mooi en rustig. Ook de VVT maakte geen geluiden.
We zagen dat er wel een hagelnieuwe turbo op zat, dus de auto is voor inruil, opgekocht, domeinen, what ever, blijkbaar nog in onderhoud geweest.

Test rit mocht alleen op het terein zelf en dat hebben we ook gedaan, mooi recht stuk opgezocht en de wagen op elke mogelijke manier uitgetest zonder om een bezoeker plat te walsen. Wat een beest !

Wel viel ons op dat de carterverntilatie verstopt zit, maar ach... dat zit bij de meesten wel, en vervangen is niet al te veel werk.
Ook de handrem stond geheel omhoog, terwijl de remblokken en schijven goed waren, dit ook even nakijken en bij stellen.

Uiteraad zat er geen geschiedenis meer bij en hadden ze de stikkers van de distributieriem er af getrokken.
Dit is ook het eerste wat we vervangen.

Verder niets raars kunnen vinden aan de wagen en de nieuwe eigenaar een beslissing laten maken of hij de wagen daar wou kopen of niet.

Dit heeft hij wel gedaan, aangezien de rest van de wagens die we gezien hadden prut met een rietje was.

Bij de afhandeling moetje wederom opletten... het gaat als volgt.
Jet cars heeft 2 lokaties, 1 hoofdfiliaal waar de papieren liggen
1 locatie waar alle wagens gedumpt worden voor verkoop...

de meeste wagens staan op locatie 2.
Daar kan je een aanbetaling doen.
kan je naar locatie 1 om de papieren op te halen.
en zorgt een mede werker dat de wagen in 20 minuten ook naar locatie 1 komt....... 20 minuten ? ja om de blauwe platen er op te schroeven...

kortom.. mooi bij de wagen blijven :) aangezien er in het verleden wel vaker nog even iets snel is omgewisseld... of in die korte tijd word afgejakkerd (en dat gebeurt daar daadwerkelijk)

wel grappig, tijdens het wachten stond er een Peugeot, redelijk nieuw model, die ook nog even flink moest zweten en haast (door op de voor of achter rem te staan) uit zijn motor rubbers werd getrokken)

maten waren terug met zijn papieren, terplekke nog even een (online) een verzekering afsluiten, instappen en weg wezen :)

gozert is nog trots op zijn wagen en werkt prima :)

Beetje goed onderhouden t4 uit 2002 zit al gouw tussen de 4 en 6000 euro.
Deze is voor 2300 mee gegaan zonder dat we een addertje konden vinden op wat standaard onderhoud na.

Kortom.. niet heengaan als je geen verstand hebt van wagens
wel heen gaan als je een puinbak aangesmeerd wil hebben of ...... daadwerkelijk iets leuks wilt hebben voor een leuke prijs, maar dan is oogjes open houden en inspecteren een pre.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dank voor je uitgebreide verhaal over de avonturen bij Jet Cars.
Je hoort er altijd van die horror verhalen over en ook de gebruikerservaringen van klanten zijn niet altijd even positief. Je maat heeft in ieder geval voor een redelijke prijs een geschikte V40 T4 kunnen kopen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Zondag verder gegaan...
Afbeelding

De rechterkant de laatste rubbertjes geplaatst.
Afbeelding

De remleiding van de linker kant nog even bevestigd nadat ik de wartel los had gepeuterd (zat klem achter een klein bochtje)
Afbeelding

Voorbuigen van de rechter remleiding.
Afbeelding

rechter leiding ook getrokken. en zit op zijn plaats maar nog niet vast.
Afbeelding

Rubber remleiding geplaatst.
Afbeelding

En blokken terug op zijn plek gezet en bevestigd.
Afbeelding

Het werd mij te warm, en had ruzie met de wartel en rubber leiding dus de klus gestaakt.
Kortom.. alleen nog vast zetten.

:tumbup
Afbeelding
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Vandaag verder gegaan... de achterkant mag eens omhoog.
Afbeelding

remtangen checken..
Afbeelding

1 stelnokje afgebroken....
niet best, maar.... de blokken zijn haast nog nieuw dus dit zal voor even wel los lopen.... later maar eens nieuwe stelbusje halen.
Afbeelding

Handeltje uit elkaar... schoon is het niet, door de oude smeer kan het wat gangbaarder gemaakt worden.
Afbeelding

rubbertjes van de cilindertjes waren eigenlijk nog best redelijk, maar toch vervangen.
Intern heb ik laten zitten, lekken niet, en de staat is allemaal nog redelijk goed.
Afbeelding

De rechter kant..... heb ik helemaal maal niets vervangen, zelfs de rubbers bij de tangen mankeerde niets.
Wel alles uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, en daar waar nodig was ingevet.
Afbeelding

Hierna met de remleidingen begonnen.
Om er een beetje leuk bij te kunnen komen, de tank verwijderd.
Afbeelding

zie hier de oude slangen.
Afbeelding

En hier nadat alles verwijderd is.
Afbeelding

De nieuwe leidingen zitten er ondertussen er onder, alleen nog bevestigen, ik kreeg visite....
Afbeelding
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

woensdag mocht het dafje de met alle pootjes omhoog....
Leukste klus die er is.. remleiding van achter naar voren.
Afbeelding

Eerst de leidingen vanaf de rubbers naar de trommel remmen geplaatst en vast gezet.
Afbeelding Afbeelding

Toen moest de oude van voor naar achter er onder weg...
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

de nieuwe onder de wagen geplaatst en achter vast gezet.
Afbeelding

overal weer tussen gevrummeld en voor weer netjes uit laten komen.
Afbeelding

Voor kon de leiding niet vast gezet worden
Er zit tussen de hoofdremcilinder en remleiding naar achteren nog een kleine klep... met een vast zittende wartel.
WD40, remmenreiniger, olie etc, steek en ring sleutels geprobeerd, doppen set er op los gelaten, bankschroef en uiteindelijk de handel in de fik gestoken... bleef zitten... Morgen maar een nieuwe halen
Afbeelding

Verder........ zit alles wel eigenlijk.

Wat is er aan gedaan ?

- alle rubbers ophanging vervangen.
- uitlaat vervangen.
- remwerk voor gereviseerd
- remwerk achter schoongemaakt en gesmeerd.
- hoofdremcilinder gereviseerd.
- alle remleidingen voor en achter en midden vervangen.
- waterpomp vervangen.
- pakkingen water systeem vervangen.
- diverse waterleidingen vervangen.
- thermostaat gereviseerd.
- banden vervangen.

Alleen alle puntjes op de "i" zetten.

- vloeistoffen bijvullen / vervangen.
- 1 stads lampje defect.
- koplamp glas vastzetten.
- 1 ruitensproeiertje zit dicht.
- ruitenwissertjes vervangen.
- uhm... ?

apk ?
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Laatste dingetjes...

Boodschapjes gedaan.
Afbeelding

Afbeelding

geplaatst, incl leiding.
Afbeelding Afbeelding

alle klipjes terug gebogen onder de auto waar de leidingen achter hangen.
Afbeelding Afbeelding

Koplamp even aanpakken... Het glas behoord officeel vast te zitten op de rest van de unit... wat deze dus niet meer deed.
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Kit er bij, en vast zetten, dit kan een mooie nacht goed drogen.
Afbeelding

En tevens het stadslichtje wat defect is, vervangen.
Dat waren dan gelijk weer 2 klusjes minder.

Ruitenwissersproeiertje nog en de wissertjes.
Tevens nog vloeistoffen bij vullen en de tank vullen met verse benzine.

Morgen maar alvast bellen of ze voor vrijdag een plekkie hebben omtrent apk.

Ik weet verder niet, wat ik nog kan of moet vervangen omtrent rijvaardigheid....... ding is te simpel voor woorden.
Tuurlijk zijn er genoeg punten om te behandelen, maar niet noodzakelijk omtrent rijvaardigheid, veiligheid of apk.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27004
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met zo'n goede voorbereiding moet de APK geen problemen geven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
LtStone
4th Gear member
Berichten: 706
Lid geworden op: 03.12.2013 - 14:16
Locatie: Amstelveen

Oooooh spannend; héél veel succes!

(Lint +1 dat zal zeker niet ongemerkt blijven die reparaties. Wat een schril contrast tussen de "nieuwe" en de "oude" delen :D )
V40 T4 2001 zwart
S60 T5 2003 zwart
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

APK gaat vast goedkomen. Alleen de remmentest wil met een 55 nog wel eens problemen opleveren. Achter mag meen ik 30% verschil hebben, maar omdat je geen differentieel hebt en links/rechts niet altijd gelijkmatig terugschakelt, wil dit nog wel eens grote verschillen opleveren. Ik ging altijd naar een garage die geen remmentestbank heeft, maar tegenwoordig is/wordt dat verplicht had ik begrepen.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

... APK uitgesteld voor vandaag.
Gisteren tijdens de puntjes op de "i" zetten ging alles goed, totdat.................

Tijdens het remolie bijvullen de hoofdremcilinder maar besloot om te blijven hangen.
De zuiger zit dus vast... en de hele hoofdremcilinder maar weer uit de auto gehaald. En vanochtend de garage maar afgebeld.
Er is toch vocht in geslopen en daardoor vastgelopen. Nu dit weekend maar kijken hoe die er weer uit komt, en/of er schade in zit.
Anders word dat honen. En tevens een revisie set bestellen voor het interne gedeelte.. (had ik eigenlijk gelijk moeten mee nemen met de rest)

Ik ga Dinsdag eerst op vakantie dus dat word over ander halve week dat ik weer APK ga aanvragen. Tegenvallertje dus.
Maar liever gister dat ie bleef hangen dan op de weg.
Gerald de Groot schreef: APK gaat vast goedkomen. Alleen de remmentest wil met een 55 nog wel eens problemen opleveren. Achter mag meen ik 30% verschil hebben, maar omdat je geen differentieel hebt en links/rechts niet altijd gelijkmatig terugschakelt, wil dit nog wel eens grote verschillen opleveren. Ik ging altijd naar een garage die geen remmentestbank heeft, maar tegenwoordig is/wordt dat verplicht had ik begrepen.
Er zitten voor iedere remtang een stelbout op, en hoop (aangezien de remtangen nog nieuw zijn) dat ze goed zijn afgesteld. :-)
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Plaats reactie

Terug naar “De 66 - 340 - 360 series”