Over laadpalen, zonnepanelen en de belastingdienst

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

of een laadpaal die je mee kunt nemen en aan kunt sluiten op een stopcontact
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

En jawel, ik heb een brief van de inspecteur van de belastingdienst ontvangen:

De laadpaal kan naar mijn mening niet los worden gezien van de verbindingskabel die vanuit de paal naar de woning zal zijn aangelegd. De laadpaal is daardoor, net als iedere andere elektriciteitsaansluiting, aard- en nagelvast verbonden met de onroerende zaak. Civielrechtelijk betekent dit dat de laadpaal door natrekking juridisch eigendom is geworden van u als eigenaar van de onroerende zaak. Indien de laadpaal door u niet wordt vergoed aan de BV is sprake van een onttrekking en winstuitdeling door de BV

Ik heb nog geprobeerd te bellen met mijn standpunten:
- Aangezien er nog maar weinig mensen (laat staan particulieren) zijn met een EV is de waarde van mijn huis niet gestegen door de plaatsing van de laadpaal.
- Ik heb geen prive belang bij de laadpaal, dus kan er geen winstuitdeling zijn.
- Het is willekeur, want zonnepanelen op het dak kunnen wel zakelijk zijn.
- Mijn laadpaal zit helemaal niet nagelvast, ik heb hem zelf geïnstalleerd.

Het mag allemaal niet baten, de inspecteur blijft bij zijn standpunt. Over zonnepanelen heeft de staatsecretaris een uitspraak gedaan, maar over laadpalen niet.

Twijfelachtig advies aan een ieder: beter gewoon diesel tanken en het niet in je hoofd halen om de auto thuis op te willen laden ?!?
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5106
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

een EV wallbox wordt aangesloten met een euro stekker in een stopcontact en is, de redenatie van de inspecteur volgend dan dus wel los te zien van de verbindingskabel.
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

Probleem is waarschijnlijk (voor de inspecteur) dat hij vindt dat de paal in de grond bevestigd is (aardvast).

Heb je al een overeenkomst economisch eigendom overwogen?
De natrekking zou dan alleen het (waardeloze) bloot eigendom betreffen.

Als duurder alternatief kun je via een notaris evt. ook een opstalrecht voor de paal regelen.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

V60_PHEV schreef:En jawel, ik heb een brief van de inspecteur van de belastingdienst ontvangen:

De laadpaal kan naar mijn mening niet los worden gezien van de verbindingskabel die vanuit de paal naar de woning zal zijn aangelegd. De laadpaal is daardoor, net als iedere andere elektriciteitsaansluiting, aard- en nagelvast verbonden met de onroerende zaak. Civielrechtelijk betekent dit dat de laadpaal door natrekking juridisch eigendom is geworden van u als eigenaar van de onroerende zaak. Indien de laadpaal door u niet wordt vergoed aan de BV is sprake van een onttrekking en winstuitdeling door de BV

Ik heb nog geprobeerd te bellen met mijn standpunten:
- Aangezien er nog maar weinig mensen (laat staan particulieren) zijn met een EV is de waarde van mijn huis niet gestegen door de plaatsing van de laadpaal.
- Ik heb geen prive belang bij de laadpaal, dus kan er geen winstuitdeling zijn.
- Het is willekeur, want zonnepanelen op het dak kunnen wel zakelijk zijn.
- Mijn laadpaal zit helemaal niet nagelvast, ik heb hem zelf geïnstalleerd.

Het mag allemaal niet baten, de inspecteur blijft bij zijn standpunt. Over zonnepanelen heeft de staatsecretaris een uitspraak gedaan, maar over laadpalen niet.

Twijfelachtig advies aan een ieder: beter gewoon diesel tanken en het niet in je hoofd halen om de auto thuis op te willen laden ?!?
Absurd dit.

Wat ik niet begrijp is dat de inspecteur je een brief stuurt. Heb je daarom verzocht?
Voor wat betreft de fiscaliteit: Ik zou de laadpaal sowieso in je administratie houden. Laat de inspecteur de aangifte maar corrigeren, daarna in beroep bij de belastingrechter.

Verder zijn er 2 wegen om deze onzin van tafel te krijgen.
- De informele route: je kunt mij de brief ff mailen, dan zal ik hem doorspelen aan een hele grote meneer in de branche die geregeld met de staatssecretaris aan tafel zit. Het lijkt me dat Franske dan heel snel met een aanwijzing voor de BD gaat komen;
- De publicitaire route: de brief mailen aan alle (automotive) media van het land en wachten tot er zo'n ophef is dat er ingegrepen wordt. Als je wilt heb ik ook nog wel wat ingangen.

Route 2 is natuurlijk de leukste, route 1 de effectiefste.

Up to you, je hebt m'n mailadres geloof ik.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Superfunky schreef:
V60_PHEV schreef: Indien de laadpaal door u niet wordt vergoed aan de BV is sprake van een onttrekking en winstuitdeling door de BV[/i]

Twijfelachtig advies aan een ieder: beter gewoon diesel tanken en het niet in je hoofd halen om de auto thuis op te willen laden ?!?
Absurd dit.

Wat ik niet begrijp is dat de inspecteur je een brief stuurt. Heb je daarom verzocht?
Voor wat betreft de fiscaliteit: Ik zou de laadpaal sowieso in je administratie houden. Laat de inspecteur de aangifte maar corrigeren, daarna in beroep bij de belastingrechter.

Verder zijn er 2 wegen om deze onzin van tafel te krijgen.
- De informele route: je kunt mij de brief ff mailen, dan zal ik hem doorspelen aan een hele grote meneer in de branche die geregeld met de staatssecretaris aan tafel zit. Het lijkt me dat Franske dan heel snel met een aanwijzing voor de BD gaat komen;
- De publicitaire route: de brief mailen aan alle (automotive) media van het land en wachten tot er zo'n ophef is dat er ingegrepen wordt. Als je wilt heb ik ook nog wel wat ingangen.

Route 2 is natuurlijk de leukste, route 1 de effectiefste.

Up to you, je hebt m'n mailadres geloof ik.
Goed bezig SF ;).

Dan heb ik ook een uitdaging, want ik heb voor ruim 20K laten installeren namens de werkgever en ik kan je dan vertellen dat de werknemer en de verhuurder van het pand erg blij zijn ;).... en ik mag dan aftikken met de belastingdienst??? Daar geloof ik niks van. Neem het gewoon op in de leaseregeling dat het eigendom bij de werkgever blijft.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Superfunky schreef:je kunt mij de brief ff mailen, dan zal ik hem doorspelen aan een hele grote meneer in de branche die geregeld met de staatssecretaris aan tafel zit. Het lijkt me dat Franske dan heel snel met een aanwijzing voor de BD gaat komen
Super, daar post ik voor op het internet, in de hoop dat Den Haag dit onder ogen krijgt. Hoop dat je hier iets mee kunt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

stekker aan de laadpaal en hem aan de muur vastzetten met twee schuifgaten, dan kan je hem er zo aftillen en dus niet nagelvast.
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Dus elke berijder met een laadpunt thuis heeft voordeel genoten? Alle ampera rijders etc. Dat heb ik echt nog niet voorbij horen komen.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Grappig, je mag wel zonnepanelen, en oh ja, gelukkig kan je meten hoeveel energie die opleveren en tevens kan je meten hoeveel energie via de laadpaal wordt opgenomen.
Die laatste energiemeter is dus toch weer zakelijk, maar de kabel tussen die energiemeter en de paal zorgt er weer voor dat de paal toch prive eigendom is. Zotter kunnen we het niet maken. En wat nou als die energiemeter in je laadbox zit en je laadbox dus eigenlijk een meetinstrument is geworden met een 100% zakelijk belang?
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Wat ook grappig is, is dat compleet voorbij wordt gegaan aan de belangrijkste vraag mbt het privé gebruik van zakelijk opgewekte stroom: hoe is de marktconforme vergoeding opgebouwd? Is dat de marktconforme energieprijs + BTW, of moet daar ook de energiebelasting over heen? Dat scheelt € 0,12 (ex btw) per kWh. En als je die energiebelasting dan moet rekenen, moet je hem natuurlijk ook weer afdragen? Hoe regel je dat precies?

Verder denk ik dat je heel blij moet zijn met deze brief. Het voordeel van de zakelijke zonnepanelen weegt zeker op tegen de kosten van de privé laadpaal lijkt me?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Autowina
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
Locatie: Groningen

In de brief staat alleen dat het verbruik van de auto kan worden afgelezen. Er staat niet letterlijk dat dit ook kan worden verrekend. Misschien is het verstandig nog even schriftelijk te bevestigen dat deze verrekening mogelijk is.

Overigens moet dit op basis van de energiewet ook kunnen. In feite is de B.V. energieleverancier. Tot 5.000 KwH kan er dan gesaldeerd worden, omdat dit achter jouw meter gebeurt.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Goede zaak. Hopelijk tikt Den Haag de eigenwijze Belastingdienst op de vingers.
Gebruikersavatar
Superfunky
5th Gear member
Berichten: 1231
Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24

Top! Het informele circuit loopt ook. We gaan 't zien!
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

En dan ook direct weer zo'n jaloerse reactie erop \:D/

'Sommige ondernemers willen niet alleen een plug-in hybride, ze willen ook nog kunnen opladen...'
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Gebruikersavatar
basvolvo75
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.12.2006 - 13:32
Locatie: Veluwezoom

ook autoblog heeft het opgepikt, wellicht komt het nog in de BNR autoshow vanmiddag?
V60 D6 MY14 powerblue HTL, Driversupport, family, happy!
V70 T5 2001 no longer
V50 2.0D 2004 non plus
fiat 500c twinair plus
tomtom
3rd Gear member
Berichten: 467
Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
Locatie: Arnhem

Nice! Franske zal weldra moeten ingrijpen…..wat een "piep" bij de belastingdienst zeg, ongelooooofelijk….
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Ai, ik had even een kamerlid bereid gevonden om kamervragen te stellen.
Die heeft dat uiteindelijk toch niet gedaan (wat natuurlijk niet helpt is dat gisteren al het laatste vragenuurtje van het jaar was).
Mogen jullie raden welke partij op z'n woord terugkomt ::wink:

Helaas dus crash and burn: mijn zaak ligt bij het ministerie van Financien.

Ik heb wel een brief van een andere ondernemer gekregen wiens belastingdienst alles goedkeurde. Zijn grondkabel, meterkastinstallatie en laadpaal zijn allemaal zakelijk bezit.
Hopelijk kan ik mijn belastinginspecteur tot heroverweging bewegen met die eerdere uitspraak, maar ik geef mij weinig kans...
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”