Pagina 1 van 2

Mistachterlicht werkt niet

Geplaatst: 03.11.2013 - 20:41
door Laptom
2003 1.8 S40 met een kapotte misterachterlamp, lampje op het dashboard brandt wel. Voormistlampen werken wel.

Alle zekeringen zijn correct. Lampen zijn doorgemeten en correct (toch nieuwe geprobeerd). 12V nagemeten bij de lampen (niet aanwezig terwijl het lampje op het dashboard toch wel brandt).
Je hoort een relais tikken (in of bij de CEM module), maar het is een hele licht tik. Het relais van de voormistlampen tikt toch iets harder (ook bij de CEM in de buurt).

Wat kan het nog meer zijn?
Stuurt de CEM het dashboardlampje aan (met een klein relais) en een groot relais voor de 2 achtermistlampen? Waar zit dit relais dan, we hebben ze voor ons gevoel allemaal gehad onder het dashboard?
Andere ideeen?

Bedankt,
Tom

Geplaatst: 03.11.2013 - 21:30
door snorremans
Zit er een verloopstekker in je stopcontact ? lamp stuk ? of de schakelaar in het stopcontact zit vast, waardoor je mistlamp op de auto niet werkt maar wel op de aanhanger/caravan/fietsendrager.

Geplaatst: 03.11.2013 - 22:48
door volvo-s40
In het ergste geval mag je de CEM open peuteren.... en daar de Relais vervangen van je mist achter licht....

Geplaatst: 04.11.2013 - 08:42
door Laptom
Lampen zijn intact en gecontroleerd. Net zoals de zekeringen.

Daar heb ik niet over gedacht om de stekker van de trekhaak door te meten. Ik moet wel zeggen dat de bedrading vd trekhaak strekker er waardeloos uitziet. Kan niet echt geloven dat Volvo dit zo opleverd.

CEM open peuteren waren we gisteren al bijna aan begonnen... Is er na de CEM niet nog een hoofdrelais wat geschakeld wordt, of schakeld de CEM het mistachterlicht zelf?
Heeft er iemand schema's?

Geplaatst: 04.11.2013 - 12:16
door laheije
Kijk eens hoe het met de corosie is gesteld op de lamp maar ook waar deze kontakt maat.
Mss even met wat schuurpapier opschonen en wat wd 40 gebruiken.
Huub

Geplaatst: 04.11.2013 - 13:48
door Laptom
Het is een Volvo :wink: , ziet er natuurlijk als nieuw uit.

Ook gemeten op de connector, komt gewoon geen spanning op de lamp, ergens zit er een onderbreking.
Ik kan helaas geen relais vinden (hoor in de CEM wel iets klikken, maar er zal toch wel een externe relais ergens zitten voor de achter mistlampen).
Ik zal tevens eens kijken of de trekhaak plug het normaal signaal onderbreekt.

Geplaatst: 04.11.2013 - 17:14
door volvo-s40
Meet je stekkerdoos nog maar eens door bij de trekhaak, is het dat niet....
Meet je de CEM (uitgang) maar eens door.
Laptom schreef:Ik kan helaas geen relais vinden (hoor in de CEM wel iets klikken, maar er zal toch wel een externe relais ergens zitten voor de achter mistlampen).
Dan word geregeld in de CEM....
Openschroeven, relais vervangen.

Afbeelding

Aansluiting B1:
1 - 15/1 (IG+) 12V aansluiting vanaf zekering 11B/4 (grijs/wit)
2 - Achterlichten uitgaand signaal (blauw/rood)
3 - Remlicht schakelaar ingaand signaal (roze/zwart)
4 - Remlicht uitgaand signaal naar oa automaat (blauw/roze)
5 - Remlicht uitgaand signaal naar oa cruise control (grijs/rood)
6 - Remlicht uitgaand signaal naar remlichten (groen)
7 - Niet gebruikt
8 - Achteruitrijschakelaar ingaand signaal (rood/zwart)
9 - Achteruitrijlamp uitgaand signaal (paars/wit)
10- Remlicht uitgaand signaal naar 3e remlicht (bruin/zwart)
11- Mistlamp achter uitgaand signaal (blauw)
12- Schakelaar achterruit sproeier ingaand signaal (grijs/zwart)

Aansluiting B2:
1 - Massa aansluiting CEM (zwart)
2 - Voorruitenwisser interval uitgaand signaal (wit)
3 - Grootlicht sein ingaand signaal (geel/zwart)
4 - Groot/dim licht ingaand signaal (grijs/wit)
5 - Remlichtcontrole uitgaand signaal (bruin/wit)
6 - Niet gebruikt
7 - Diagnose C-link (blauw)
8 - Niet gebruikt
9 - Niet gebruikt
10- Niet gebruikt
11- Achterruitwisser uitgaand signaal (blauw/roze)
12- Voorruitwisser parkeer ingaand signaal (paars/wit)
13- Voorruitenwisser uitgaand signaal (geel/zwart)
14- Schakelaar voorruit sproeiers ingaand signaal (grijs)
15- Pomp voorruit sproeiers uitgaand signaal (groen)
16- Snelheid ingaand signaal (geel/rood)
17- Snelheid uitgaand signaal (roze/zwart)
18- Niet gebruikt
19- Niet gebruikt
20- Niet gebruikt
21- Niet gebruikt
22- Achtergrond verlichting uitgaand signaal (bruin)
23- Achtergrond verlichting radio uitgaand signaal (geel/wit)
24- Schakelaar achterruit wisser ingaand signaal (geel)
25- Niet gebruikt
26- Achterruitwisser parkeer schakelaar uitgaand signaal (blauw/wit)

Aansluiting F:
1 - Remlicht uitgaand signaal naar ABS (groen)
2 - Voor zijmarkeringsverlichting uitgaand signaal (grijs)
3 - Linkerdimlicht ingaand signaal (geel/wit)
4 - Linkerdimlicht uitgaand signaal (blauw/wit)
5 - Linkergrootlicht uitgaand signaal (groen/wit)
6 - Grootlicht ingaand signaal (blauw)
7 - Mistlamp voor ingaand signaal (groen)
8 - Achterlichten ingaand signaal (geel)
9 - Achterruitwisser sproeier uitgaand signaal (blauw/roze)
10- 75 (ACC+) 12V aansluiting vanaf zekering 11B/14 (rood/wit)
11- Parkeerlicht ingaand signaal (grijs)
12- Rechterdimlicht uitgaand signaal (blauw/rood)
13- Rechterdimlicht ingaand signaal (geel/rood)
14- Rechtergrootlicht uitgaand signaal (groen/rood)
15- Rechter mistlamp voor uitgaand signaal (grijs/rood)
16- Linker mistlamp voor uitgaand signaal (grijs/wit)

Aansluiting P:
1 - Mistlamp indicator uitgaand signaal (groen/wit)
2 - Niet gebruikt
3 - Niet gebruikt na 2002 schakelaar achterruitwisser ingaand signaal (rood)
4 - Schakelaar mistachterlicht achter ingaand signaal (blauw/oranje)
5 - Parkeer verlichting uitgaand signaal (blauw/geel)
6 - Verlichtingschakelaar uitgaand signaal (blauw/paars)
7 - 15/2 (IG2+) 12V aansluiting vanaf zekering 11B/6 (geel)
8 - Dimmer ingaand signaal (groen)
9 - Extra lampen voor uitgaand signaal ()
10- Grootlicht indicator uitgaand signaal (grijs/zwart)
11- Niet gebruikt
12- Schakelaar mistlampen voor ingaand signaal (bruin/wit)
13- Mistlamp achter uitgaand signaal (blauw)
14- Instrument verlichting uitgaand signaal (bruin/zwart)
15- Info center verlichting uitgaand signaal (blauw/wit)
16- Verlichtingsschakelaar uitgaand signaal (zwart)
17- Verlichtingsschakelaar O ingaand signaal (paars)
18- Verlichtingsschakelaar dimlicht ingaand signaal (grijs/rood)

Afbeelding

Relais
1 Achterruitwisser (P1CN012W1)
2 Voorruitenwisser (P1CN012W1)
3 Grootlicht (NH010/01AY)
4 Linkerdimlicht (P1CN012W1)
5 Rechterdimlicht (P1CN012W1)
6 Parkeerlicht (P3CN012W1)
7 Achter en zijmarkeringslichten (P3CN012W1)
8 Mistlicht voor (56ND12-W1)
9 Mistlicht achter (P3CN012W1)

Relais datasheets :
P3CN012W1 http://www.fujitsu.com/downloads/MICRO/ ... ftr-p3.pdf

Succes.

Geplaatst: 04.11.2013 - 17:19
door volvo-s40
Of laten vervangen als je het niet zelf kunt.

En een Andere CEM kopen zit een risico aan, aangezien elke CEM weer anders is geprogrammeerd.

Geplaatst: 04.11.2013 - 19:44
door snorremans
Als je wel spanning op je stekker hebt, zou het kunnen zijn dat de schakelaar die in je trekhaakstopcontact zit blijft hangen.

Geplaatst: 04.11.2013 - 19:48
door Oceanracer
Trek nou eerst die stekker van de trekhaak er eens tussen uit. Tien tegen één dat je probleem dan is opgelost.
En je hebt achter alleen links een mistachterlicht hè.

Geplaatst: 04.11.2013 - 20:17
door MarioC70
Heb je spanning op de uitgaande kant van de schakelaar als je de mistlamp aanzet?
Heb je überhaupt wel spanning op de mistlampschakelaar?
Zo nee,dan is de verbinding vanaf de dimlichtschakelaar wellicht onderbroken,die aan de stuurkolom zit.
Meten is weten..
Massa achter wel in orde?

Geplaatst: 05.11.2013 - 20:21
door snorremans
En doet ie al ::?

Geplaatst: 06.11.2013 - 10:10
door Laptom
Ik ben er nog niet mee bezig geweest sinds zaterdag. Als het goed is vanavond weer (APK is geldig tot einde van de maand).

Volgens mij heeft het niets met massa of schakelaar te maken (massa zou meer lichten in de linker module last van hebben, schakelaar zou het lampje op de dashboard ook niet werken).

Na bovenstaande info denk ik dat het probleem in de CEM zit (relais), of in de REM (relais voor trekhaak module). Ik begin met de REM, iemand een idee waar deze zit achterin, heb deze zaterdag zo snel niet gezien (CEM wel)?

Bedankt in ieder geval voor alle informatie, zeer waardevol!!
Ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.

Geplaatst: 06.11.2013 - 10:10
door Laptom
snorremans schreef:Als je wel spanning op je stekker hebt, zou het kunnen zijn dat de schakelaar die in je trekhaakstopcontact zit blijft hangen.
Waar zit deze schakelaar ergens?

Geplaatst: 06.11.2013 - 10:16
door The Volvoboy
Jemig de pemig wat een ingewikkeld gedoe zo'n CEM! :shock:

Blij met m'n V70 zonder can-bus en zonder CEM 8-[

Succes! :P

Geplaatst: 06.11.2013 - 13:04
door Oceanracer
Waarom niet de meest logische (en eenvoudige) oplossingen eerst uitsluiten?

Geplaatst: 06.11.2013 - 13:44
door Laptom
Oceanracer schreef:Waarom niet de meest logische (en eenvoudige) oplossingen eerst uitsluiten?
Welke mis ik dan?

Lamp = ok, meerdere geprobeerd en allen doorgemeten
Schakelaar = ok, lampje op dashboard gaat aan/uit
Zekering = ok, van de mistlamp vervangen, alle zekeringen in de auto nagemeten
Aarde = ok, nagemeten en lampen in de verdere achterlichtunit werken
Spanning op lampje = Nok,

Laatste wordt door de CEM & REM doorgestuurd. CEM stuurt ook het lampje op het dashboard aan, dus ik ga eerst de trekhaak nakijken (REM gestuurd) en kijken of de REM wel een stuursignaal krijgt van de CEM.

Ik heb alleen geen idee waar de REM zit en waar de schakelaar zit voor de trekhaak (input REM).

Wat zie ik nog over het hoofd?

Geplaatst: 06.11.2013 - 13:44
door lint
Sommige mensen doen graag ingewikkeld en kijken niet eerst naar de meest voor de hand liggende oplossingen.

Geplaatst: 06.11.2013 - 14:51
door Oceanracer
Die schakelaar zit dus ín de contactdoos van je trekhaak. Als die blijft hangen, werkt alleen het mistachterlicht van je fietsdrager/aanhanger.

Geplaatst: 06.11.2013 - 17:15
door laheije
Oceanracer schreef:Die schakelaar zit dus ín de contactdoos van je trekhaak. Als die blijft hangen, werkt alleen het mistachterlicht van je fietsdrager/aanhanger.
Wd40 doet misschien wonderen in dit geval.
Huub