Pagina 1 van 2

Tip: nieuwe injectoren!

Geplaatst: 05.11.2013 - 12:54
door Mercury
Dag,

ik kreeg een foutmelding voor de kathalisator van mijn 2.4 140 pk met 210k km. Een van de oorzaken kan slecht functionerende injectoren zijn. Injectoren vervuilen en veroorzaken een slecht sproeibeeld. Door het slechte sproeibeeld kan er een slechte verbranding ontstaan, waardoor je vermogensverlies, oververbuik etc krijgt.

Ook de katalisator en de sensoren voor en na de katalisator kunnen dit effect geven.

Eerst maar de injectoren vervangen (gereviseerd setje rond de €120 van Ebay.com). Na 10 minuten sleutelen was ik verbaast wat dat opleverde. De motor is veel soepeler geworden. Het starten moest opnieuw ingeleerd worden merkte ik, dus er zat zeker een probleem in de injectoren.
Dit zou zich moeten vertalen in een gunstiger verbruik.

Wanneer je je auto eens wilt verwennen: vervang je injectoren!

groetjes,

Adam

Geplaatst: 05.11.2013 - 13:00
door Oceanracer
En nou zorgen dat ze mooi schoon blijven!

Geplaatst: 05.11.2013 - 13:07
door MarioC70
En de KAT storing is nu weg?

Geplaatst: 05.11.2013 - 14:11
door Mercury
MarioC70 schreef:En de KAT storing is nu weg?
Ik heb hem niet meer gezien, maar je hebt een lange rit nodig met een korte tussenstop voordat hij deze test doet en dat heb ik nog niet gedaan.

Geplaatst: 05.11.2013 - 14:13
door Mercury
Oceanracer schreef:En nou zorgen dat ze mooi schoon blijven!
Er is een discussie dat de huidige benzinekwaliteit (alkohol bijmenging) hieraan ten grondslag ligt....

Geplaatst: 05.11.2013 - 16:04
door lint
Er zijn van die flesjes met injector reiniger te koop, maar of het werkt?
Die injectoren zullen best een keer versleten raken bij hoge km standen.

Geplaatst: 05.11.2013 - 17:01
door The Volvoboy
Je kunt ze ook gewoon in een ultrasoon badje gooien, dan worden ze ook weer schoon.

Geplaatst: 05.11.2013 - 18:00
door lint
Ja, dan worden de injectoren schoon maar die dingen kunnen toch ook slijten in het gebruik?

Geplaatst: 05.11.2013 - 18:05
door Doeke Dobma
The Volvoboy schreef:Je kunt ze ook gewoon in een ultrasoon badje gooien, dan worden ze ook weer schoon.
Nou ja, er komt iets meer bij kijken dan 'gewoon' in een ultrasoonbadje natuurlijk. Er zijn niet voor niets bedrijven die enkel en alleen injectoren reinigen en reviseren, da's echt wel vakwerk.

Geplaatst: 05.11.2013 - 21:01
door Bover
Hoe hou je de injectoren nu optimaal functionerend?

Geplaatst: 05.11.2013 - 21:15
door Oceanracer
Goede brandstof tanken en geregeld een flesje reiniger in de tank gooien.

Geplaatst: 05.11.2013 - 21:20
door Bover
Nou dat doe ik. DE reiniger gewoon een keer in de maand is voldoende? Of gaat het per gereden kilometer en wat si dan de norm?

Geplaatst: 05.11.2013 - 21:22
door Bover
verplaatst naartopic hiep hiep hoera

Geplaatst: 05.11.2013 - 21:28
door Oceanracer
Er zijn tot op heden nog altijd geen betrouwbare onderzoeken geweest. Dus hard bewijs is er niet. Een vaste interval is daarom ook niet echt te geven, denk ik. Ook zal het zeker afhangen van de getankte brandstof. Zelf gooi ik nu twee keer per jaar zo'n flesje in de tank en tank alleen nog maar bij BP, Esso en Shell met zowel mijn lesauto als met de Volvo.

En ja, volgend jaar 10 jaar Volvo-forum. :razz:

Geplaatst: 05.11.2013 - 22:29
door Laptom
Ik krijg ook een kat storing na een lange rit. Sensor voor de kat al vervangen, maar het probleem is terug na 4000km.
op zich geen probleem, auto loopt prima, maar ik zou er toch graag vanaf willen (iedere accuklemmen loshalen om te resetten).
ook 140pk en 210kkm..

Welke injectoren heb ik nodig?

Geplaatst: 06.11.2013 - 07:10
door Mercury
Laptom schreef:Ik krijg ook een kat storing na een lange rit. Sensor voor de kat al vervangen, maar het probleem is terug na 4000km.
op zich geen probleem, auto loopt prima, maar ik zou er toch graag vanaf willen (iedere accuklemmen loshalen om te resetten).
ook 140pk en 210kkm..

Welke injectoren heb ik nodig?
Ik heb deze gekocht:
http://www.ebay.com/itm/1-YEAR-WARRANTY ... 39&vxp=mtr

Geplaatst: 06.11.2013 - 19:23
door V70 T5 assen
En nu direct de injectoren vervangen.... eerst eens uitlezen misschien?

Geplaatst: 06.11.2013 - 19:25
door Oceanracer
Dat lijkt mij ook logischer! Kan zomaar de achterste lambda sonde zijn, dan helpen nieuwe verstuivers echt niet hoor...

Geplaatst: 07.11.2013 - 12:26
door Mercury
Oceanracer schreef:Dat lijkt mij ook logischer! Kan zomaar de achterste lambda sonde zijn, dan helpen nieuwe verstuivers echt niet hoor...
Bij druppelende verstuivers helpt het vervangen van je lambda sonde ook niet. Ook bij een defecte kathalisator ook niet.

Mijnsinziens kunnen hier 3 componenten oorzakelijk zijn aan betreffende foutmelding. Wat ik begrepen heb is dat wanneer de voorwaarden goed zijn (bijvoorbeeld na een lange rit) er een test gaat lopen of er een emissieprobleem is. De ECM geeft een verandering in de pulsewidth van de injectoren (meer benzine), dan verwacht hij dat bij een goed functionerende kathalisator dat de lambda sonde een bepaalde waarde registreerd. Wanneer dit niet zo is: foutmelding.
Er kunnen dus 3 componenten een afwijking geven. injector (druppelen), kathalisator (defect) en lambda sonde (onvoldoende signaal).

Geplaatst: 07.11.2013 - 12:45
door The Volvoboy
Dat zal best, maar het is veel aannemelijker dat een lambda sonde stuk is/gaat dan een stel injectoren. Bij een benzinewagen nog nooit over gehoord eigenlijk.

En ik blijf erbij dat je injectoren gewoons schoon kunt maken in een ultrasoon bad. Wordt op het 850 Forum regelmatig gedaan en alleen maar positieve verhalen over gehoord.