Pagina 1 van 3
2e versnelling wegrijversnelling in D2?
Geplaatst: 06.11.2013 - 12:01
door jeroen733
Onlangs heb ik mijn V40 D2 R-design in Ice White Solid besteld. Kan niet wachten tot hij komt (eind november/begin dec.).
Nu was ik alvast heel nieuwsgierig in de documentatie aan het snuffelen en nu las ik dat op een vlakke weg de 2e versnelling als wegrijd versnelling wordt aangeduid dit ivm brandstofbesparing. Lijkt mij niet zo lekker voor de koppelingsplaten maar ben benieuwd welke ervaringen jullie hierin hebben.
Daarnaast werd ook aangeraden om vooral op de motor af te remmen, omdat dit zuiniger zou zijn. Nou denk ik juist dat dit meer brandstof verbruikt en je maakt dan minder gebruik van remgeneratie. Wat denken jullie?
Groet,
Jeroen
Geplaatst: 06.11.2013 - 12:15
door Jers3n
De tweede versnelling gebruiken met wegrijden kan, met onze D5 lukt dat iig ook prima, maar om nou te zeggen dat het lekker of makkelijk is....
Het zal ongetwijfeld zuiniger kunnen zijn, je zult minder toeren maken dus zuiniger en per saldo zal het voor de koppeling, mits fatsoenlijk uitgevoerd, niet veel uitmaken denk ik, je schakelt immers ook een keer minder.
Mbt het afremmen klopt het wel. Bij afremmen op de motor is er geen brandstof verbruik. Motor wordt dan 'aangedreven door de wielen' en remt af op de compressie van de lucht in de cilinders.
Geplaatst: 06.11.2013 - 12:27
door Praveen
Ik heb mijn D2 nu een week en heb nog nooit weggereden in de 2e versnelling. De eerste versnelling is prima om erin op te trekken. Kortom waar een eerste versnelling voor bedoelt is.
Maar de één gebruikt de tweede versnelling om op te trekken en de ander de eerste versnelling. Volgens mij moet je het eerst zelf ervaren en daaruit je conclussie trekken wat jezelf beter vind.
Geplaatst: 06.11.2013 - 12:36
door wombido
Werd mij ook verteld maar optrekken vanuit de 1 blijft mijn inziens prettiger en natuurlijker.
Geplaatst: 06.11.2013 - 13:14
door Oceanracer
Bij de D2 zijn de verhoudingen anders in de bak bij bij de andere motoren.
En gas los (en dus afremmen op de motor) is natuurlijk áltijd het goedkoopste autorijden!
Geplaatst: 06.11.2013 - 13:25
door Get!em
Je moet gewoon heel snel door naar de 2. De 1 is heel kort. Meer dan in rollen brengen moet je eigenlijk niet doen. Bij stoplicht terug in 1 ook alleen als auto echt stil staat, anders (als het licht weer groen is voordat je stilstaat) gewoon direct in twee of hoger en weer optrekken.
Geplaatst: 06.11.2013 - 13:27
door mjeuring
Ach, ben met een D5 + 7 meter caravan eens weggereden in de 3e, heuvelop en ook nog eens aan de verkeerde kant van de weg (Dover). Foutje... Maar lukte wel

Geplaatst: 06.11.2013 - 13:41
door lint
Zal wel met zuinigheid te maken hebben dat wegrij advies in de 2e versnelling.
Als je de auto hebt gewoon een paar keer proberen wat het beste bevalt.
Geplaatst: 06.11.2013 - 13:57
door JeroenSpock
Oceanracer schreef:En gas los (en dus afremmen op de motor) is natuurlijk áltijd het goedkoopste autorijden!
Veel mensen gaan voor de snelste manier, op het laatste moment lekker hard remmen dus. Persoonlijk vind ik remmen wel het domste wat je met een auto kan doen, doodzonde van de energie. Als medeweggebruikers maar netjes aangeven wat ze van plan zijn heb je de rem alleen nodig om te stoppen.
Geplaatst: 06.11.2013 - 14:09
door Fulaks
Anticiperend rijden dus. Dacht dat dat standaard in elke Volvobestuurder zat ingebouwd. Bij mij anders wel. Wegrijden in z'n 2 (EDIT : er stond eerst 1) doe ik enkel als het héél glad is.
Geplaatst: 06.11.2013 - 14:32
door Inny
Rijd je wanneer het glad is niet júist in een hogere versnelling weg om wielspin te voorkomen?
Geplaatst: 06.11.2013 - 14:38
door bart simpson
Dan zorgt het ijs er in België voor dat de wegen egaal vlak zijn doordat de gaten dicht zijn gevroren....
Anders moet je dat met al die gaten en kuilen niet in 1 doen
Geplaatst: 06.11.2013 - 14:40
door jeroen733
Kijk, dat zijn een hoop mooie reacties. Uiteraard ga ik e.e.a. uitgebreid uitproberen.
Het zijn inderdaad tips die bij het kopje 'Eco' in het boekje beschreven staan.
Maar aangezien mijn leaseregeling uitgaat van een normverbruik + 15% ben ik wel op zoek naar alle mogelijkheden om de auto zo zuinig mogelijk te gebruiken.
Geplaatst: 06.11.2013 - 14:41
door bart simpson
snel opschakelen helpt zeker wel (smallere banden ook)
Geplaatst: 06.11.2013 - 15:41
door Inny
jeroen733 schreef:normverbruik + 15%
Normverbruik + 15%? Bedoel je daarmee de fabrieksopgave of wat er gemiddeld wordt verbruikt o.b.v. gegevens die op internet bekend zijn?
In het eerste geval, good luck! In het tweede geval, moet je je er dan echt zorgen om maken met een 15% marge?
Geplaatst: 06.11.2013 - 15:47
door Get!em
Inny schreef:jeroen733 schreef:normverbruik + 15%
Normverbruik + 15%? Bedoel je daarmee de fabrieksopgave of wat er gemiddeld wordt verbruikt o.b.v. gegevens die op internet bekend zijn?
In het eerste geval, good luck! In het tweede geval, moet je je er dan echt zorgen om maken met een 15% marge?
Euw, ja.
5.0 L/100km = 40% boven fabrieksverbruik en 20% boven gemiddeld verbruik. Tenminste, volgens mijn leasemaatschappij. (Bij v40 D2 MY14).
Als je dan naar de zuinigheidslijst hier op het forumtopic kijkt, lijkt 15% in beide gevallen nauwelijks haalbaar....behalve als je extreem zuinig gaat rijden.
Bij Cap betaal je volgens mij extra euro's per liter uit eigen zak aan LM als je boven die 15% komt. Maar dat zul je aan iemand moeten vragen die daar werkt. Want ik weet ook vanaf welke referentie die 15% bedoeld wordt...
Geplaatst: 06.11.2013 - 15:50
door Voskuh
Get!em schreef:Inny schreef:jeroen733 schreef:normverbruik + 15%
Normverbruik + 15%? Bedoel je daarmee de fabrieksopgave of wat er gemiddeld wordt verbruikt o.b.v. gegevens die op internet bekend zijn?
In het eerste geval, good luck! In het tweede geval, moet je je er dan echt zorgen om maken met een 15% marge?
Euw, ja.
5.0 L/100km = 40% boven fabrieksverbruik en 20% boven gemiddeld verbruik. Tenminste, volgens mijn leasemaatschappij. (Bij v40 D2 MY14).
Als je dan naar de zuinigheidslijst hier op het forumtopic kijkt, lijkt 15% in beide gevallen nauwelijks haalbaar....behalve als je extreem zuinig gaat rijden.
Bij Cap betaal je volgens mij extra euro's per liter uit eigen zak aan LM als je boven die 15% komt. Maar dat zul je aan iemand moeten vragen die daar werkt. Want ik weet ook vanaf welke referentie die 15% bedoeld wordt...
Dat is niet te doen ..
5 op 100 haal ik al niet eens als ik rustig rij
Geplaatst: 06.11.2013 - 15:59
door Inny
Gemiddeld verbruik V40 D2 obv de Autoweek Verbruiksmonitor (13x) is 5,13L/100km.
Met 15% bovenop dat gemiddelde kom je op 5,90L/100km, meer dan de Max die bij de verbruiksmonitor bekend is van 5,76L/100km. Dus als de LM dat gemiddelde hanteert, zou je je er bij normaal gebruik geen zorgen over moeten hoeven te maken.
Als de LM uitgaat van 4L/100km dan kom je met 15% daar bovenop op 4,67L/100km. Op basis van deze gegevens zou ik zeggen dat dat bij normaal gebruik niet te doen is, dus dan moet je inderdaad (erg) zuinig gaan rijden.
Geplaatst: 06.11.2013 - 16:25
door zakraket
Ik heb het wel eens geprobeerd, maar in de 2 wegrijden is imo niet te doen in een D2, daarvoor is ie veel te slap onder de 1500 toeren en moet je behoorlijk gas geven (en koppeling laten slippen).
Zelfs in de 1 wil je nog wel eens wat stilvallen als je net even te weinig toeren maakt.
Geplaatst: 06.11.2013 - 16:29
door Tankiej
Om bovenstaand verhaal even duidelijk te maken:
Ze gaan uit van de fabrieksnorm, gemiddelde tussen stadsverkeer/snelwegverkeer en dan daar 15% bij op. Het verbruik incl. de 15% zit dan op
3,83L/100km voor de D2 MY14.
Overigens wordt het weer gecompenseerd als je minder dan de norm aantal privé kilometers rijdt. Dus als je daar minder van rijdt, krijg je weer geld terug en kan je alsnog op 0 uitkomen. Of geld terugkrijgen
