Pagina 1 van 1

Ratel in de motor 2.0 2002

Geplaatst: 12.11.2013 - 21:17
door tjaarts
Als mijn motor warm (na 15 min) is hoor ik bij stationair toerental een ratel/ruis met wisselende hardheid van het geluid. Alsof er iets aanloopt.
Het geluid kan even weg zijn maar begint snel weer.
Bij zeer lang stationair draaien loopt toerental iets op maar verder loopt ie erg rustig en merk ik geen verlies aan vermogen.

Dealer waar ik hem gekocht heb heeft ernaar gekeken maar weet het ook niet precies. De distributie ziet er nog goed uit, is strak en loopt netjes over zijn rollen. Ze hebben even de oliedop losgehaald en zeggen dan dat ze het daar iets harder horen. Dus lijkt van binnenuit te komen.

Ze hebben 2 jaar geleden de motor vervangen onder Bovag garantie. Dus de motor heeft nog niet veel gelopen en is zover ik kan beoordelen vakkundig ingebouwd. Distributieriem etc allemaal vervangen toen. Ik heb toen op eigen kosten gelijk drukgroep en koppelingsplaten gedaan dus hij loopt verder als nieuw.

Geplaatst: 12.11.2013 - 21:41
door volvo-s40
Het klinkt waarschijnlijk als een soort klokje.
Check de VVT, is het 1 en het ander over te vinden op het forum, redelijk standaard probleem bij deze wagens.

Als het dit is, probeer dan de kosten bij je dealer te halen...
alles bij elkaar, kost een flinke duit.

Uitlezen kan verder ook geen kwaad, doe dit even.

Geplaatst: 13.11.2013 - 16:53
door Bart Giesen
volvo-s40 schreef:Het klinkt waarschijnlijk als een soort klokje.
Check de VVT, is het 1 en het ander over te vinden op het forum, redelijk standaard probleem bij deze wagens.

Als het dit is, probeer dan de kosten bij je dealer te halen...
alles bij elkaar, kost een flinke duit.

Uitlezen kan verder ook geen kwaad, doe dit even.
Herkenbaar. Mijn buurman met zijn 2liter V40 uit 2002 had hetzelfde. Is naar een Volvo specialist gegaan en was inderdaad de nokkenaspoelie. Voor (ik dacht) 350e was hij helemaal klaar. Niet te lang mee blijven rijden.

Geplaatst: 13.11.2013 - 18:33
door tjaarts
Geluid klinkt niet echt als een klokje of als kleppen probleem. Meer als een ratel/iets dat aanloopt.
Geluid lijkt ook uit de motor te komen en ze hebben de distributie al gecheckt en distributiekap eraf gehaald.
Lijkt mij zelf dus onwaarschijnlijk want vvt zit onder distributiekap toch?

Geplaatst: 28.11.2013 - 20:00
door telegraphroad
trrrrt....trrrrt....trrrrt bij warme motor: vvt.
de grootste kans is dat het vvt tandwiel defect is en dan is er ook nog de sensor.