Pagina 1 van 1
Stuur niet stabiel boven de 120KM/u
Geplaatst: 13.11.2013 - 21:06
door myhobby
S60, 2002, 235Km, Diesel, Hand geschakeld.
Onlangs vervangen:
- Draagarmen met stuggere rubbers
- Fusé kogels
- Bovenschotels
Nadien visueel uitlijnd (dmv laser)
Schokbrekers en stuurbekrachtiging zijn nog nooit vervangen. Buitenstuurstangen wel (60K terug). Binnenstuurstangen nog nooit (en vertonen een beetje spelling
Symptoom:
Alhoewel het veel minder is na het vervangen van de fusée kogels, voel ik de auto niet vast liggen op het wegdek. Kenmerken (met of zonder tractie control aan):
- Voel elke ribbel/wegmarkering in de weg
- auto reageert op deze oneffenheden door korte bewegingen te maken
- Wielophanging tikt niet.
- Geen racewegligging en boven de maximum snelheid moet je konstant sturen
Gechecked:
- Speling stuurstangen : middelmatig (voelbaar op de wielen)
- Voldoende olie in de stuurpomp
- Rubbers ophanging (OK)
- Fusé (OK)
Hoe pak je zoiets aan ?
Geplaatst: 13.11.2013 - 21:17
door Sjo
Welke banden heb je erop zitten? (merk,maat,snelheids index,load?)
en hoeveel profiel hebben deze nog?
het kan ook vaak aan de banden loggen
Geplaatst: 13.11.2013 - 22:33
door lint
Kan aan de banden liggen maar ook slijtage van de schokdempers of stuurinrichting kan een ander stuurgedrag geven.
Geplaatst: 13.11.2013 - 22:39
door dutchlimits
Uitlijning misschien niet correct uitgevoerd. Was bij mij ook pas na 2x goed. (ook dmv lasers)
Geplaatst: 14.11.2013 - 08:54
door MN-NL
Ik zeg ook uitlijning.
Overigens is uitlijnen een vak. Fancy apparatuur met lasers etc. is leuk, maar in essentie is uitlijnen een simpel meetklusje wat ook met een gradenboog, een paar spiegels en een waterpas kan worden gedaan.
Het gaat erom dat de auto goed ingesteld wordt en een leuk printje met voor elk wiel een OK van de fastfitter zegt helaas niet dat het ook vier keer goed is.
Ofwel: zoek een goede specialist, is er vast te vinden bij jou in de buurt!
Marc
Geplaatst: 14.11.2013 - 10:13
door edraket
Ik zou eerst eens beginnen met het vervangen van de binnenste stuurkogels voordat je laat uitlijnen. Als daar voelbaar speling op zit is dit natuurlijk het eerste waarje naar moet kijken.
Geplaatst: 14.11.2013 - 15:04
door Thijs
Het weglopen op korte riggels van bv wortels onder het asfalt komt volgens mij door slechte schokbrekers. Ik heb dit met de vorige auto van mijn vrouw ervaren.
Geplaatst: 14.11.2013 - 18:39
door myhobby
Vandaag even NOG meer onderdelen besteld:
- Remschijven (+ blokken) -> Gewoon verbuik en dus op
- Niewe schokbrekers....
Nadat ik de schokbrekers er op heb zitten laat ik de binnenste stuurkogels vervangen en laat hem daarna uitlijnen.
Daarna horen jullie het.
Alvast bedankt voor het meedenken
Geplaatst: 14.11.2013 - 18:41
door myhobby
Sjo schreef:Welke banden heb je erop zitten? (merk,maat,snelheids index,load?)
en hoeveel profiel hebben deze nog?
het kan ook vaak aan de banden loggen
Winterbanden van vorig jaar. En toen had ik geen probleem

Geplaatst: 14.11.2013 - 20:27
door Gast
Wel even vierkant laten uitlijnen. Want als de achterwielen niet goed staan tov de voorwielen stuurt het ook voor geen meter.
Geplaatst: 06.12.2013 - 16:24
door myhobby
Probleem opgelost.....
Wat terugkoppeling.... Na een uitlijn actie is de S60 als vanouds. Ook ergens op youtube een slimme actie tegengekomen om je schokbreker alignment te markeren dmv centerpunt of dremel op de bovenste bout (v/d twee) om zo weer de originele stand eenvoudig terug te zetten (indien de schokbreker niet vervangen wordt). Aftekenen aan de buitenkant schokbreker is minder goed gebleken......
Doe er je voordeel mee
Dank voor het meedenken \:D/