Pagina 1 van 1

Dimwieltje en de dashboard verlichting

Geplaatst: 18.11.2013 - 18:59
door eQuation
Aangezien we al vaker in diverse topics hierover gesproken hebben en ik inmiddels ook antwoord heb van de dealer, start ik een aparte topic met poll.

Wat is "het probleem"?

De dashboard verlichting (TFT scherm, SENSUS, voet- en hemelverlichting) worden allen automatisch geschakeld door de sensor bij de diode op je dashboard. Hierdoor schakelt het systeem bij "voldoende" daglicht je "dimwieltje" uit en zet de volledige binnenverlichting naar (zeer) fel. Het enige wat nog enigszins in te stellen is is de voet- en hemelverlichting via het menu. Hierdoor worden we allen 's ochtends nogal eens vol in het licht gezet...

Persoonlijk vind ik dat een knap irritante eigenschap van Volvo. Mijn dealer heeft inmiddels contact gehad en het te verwachten antwoord gekregen: "er is niets aan te doen".
Ik heb inmiddels de dealer gevraagd te laten doen wat wel kan en dat is de sensor om "meer licht" laten vragen voordat het dimwiel uitgeschakeld wordt. Dit kan een monteur regelen voor je door je V40 aan de computer te hangen. Default is "basis". Je kan kiezen voor "minder daglicht" en "meer daglicht".
Blijft verder gewoon heel bijzonder dat je van Volvo niet zelf mag kiezen hoe fel je systeem overdag staat.

Ik overweeg, mede op aangeven van mijn dealer, een klacht in te dienen. Dit zal meer kracht bij zetten door dit gezamenlijk te doen met jullie. Ik verwacht namelijk echt dat wanneer veel Volvo rijders hierover klagen, zeker actieve forum leden, Volvo de software zal aanpassen. Het is immers niet meer en minder dan dat.

In de poll kun je aangeven of je hier aan mee wilt doen of dat het je totaal niet kan schelen :wink: Ik laat de poll 14 dagen lopen.

In je reactie graag aangeven of je dit eventueel op naam en kenteken wilt doen. (Welke je me vervolgens kan PM'en, uiteraard ga ik hier in vertrouwen mee om).

Ik ben benieuwd...

@een mod: mag dit topic voorlopig sticky?

Geplaatst: 19.11.2013 - 08:22
door wombido
In eerste instantie vond ik het ook iets teveel licht. Met name de overschakeling van donker naar licht. Ik gebruik grotendeels de performance stand.
Door 'm op contrast stand te zetten heb ik geen last meer vanhet euvel, persoonlijk vind ik dit ook mooier en rustiger voor de ogen.

Geplaatst: 19.11.2013 - 09:19
door zakraket
Dien maar in. Ik vind beide schermen véél te licht rond de periode dat het donker danwel licht wordt. Van licht naar donker ben je er wel aan gewend dus dan is het minder problematisch, maar soms denk ik: waarom schakelt ie niet over.

Van donker naar licht ('s ochtends dus) doet het werkelijk pijn aan mijn ogen, met name ook omdat ik het prettig vind om 's nachts het dashboard bijna helemaal terug te draaien (rond de 25%), omdat al dat tegenlicht mijn zicht buiten verslechterd.

En als het dashboard voor mij zo fel is dat ik er een paar minuten niet goed naar kan kijken...ook niet veilig?

Onzin dat er niks aan gedaan kan worden natuurlijk, dat is gewoon een standaardantwoord om lastige klanten weg te houden.

(hier aan gerelateerd vind ik het vreemd dat bijv. de sfeerverlichting ook aan je wieltje gekoppeld is: dat regel je toch al in de settings? Zelfs op "hoog" doet de zogenaamde moodverlichting - kleurenled - vrijwel niets meer zodra je het wieltje 30% terugdraait (en dus nog steeds een veel te fel nachtelijk dashboard hebt. Die hadden ze wat mij betreft helemaal achterwege kunnen laten...)

Ze zouden het eigenlijk zo moeten regelen dat ie overdag 50% (oid) feller brand dan 's nachts, en dan regelbaar. Zet je hem 's nachts op 75% (zonnebril op?) dan staat ie overdag op 100%. Zet je hem 's nachts op 25%, dan is ie overdag 75%.

Geplaatst: 19.11.2013 - 09:30
door wombido
Mogelijk zijn dit keuzes geweest bij het ontwerp van de auto, ieder onderdeel en/of functionaliteit zal uitgebreid getest zijn. Desondanks ontkom je er niet aan dat het niet voor iedereen het juiste is. Daarnaast moet het technisch haalbaar zijn tegen vergelijkbare kosten.
Technisch lijkt het mij ook mogelijk om ieder lampje in de auto afzonderlijk van elkaar te kunnen dimmen. Stel je dan eens voor hoeveel duimwieltjes je dan nodig hebt? Is ook niet bevorderlijk voor de veiligheid en daarnaast hangt er ook weer een prijskaartje aan.
Mijn inziens bestaat er geen enkele auto die 100% voldoet aan de bestuurder. Er is altijd wel een lampje o.i.d. dat beter of minder kan.
Wat dat betreft heb ik wel respect voor de mannen van het "full LED" project, die pakken het zelf aan om zoveel mogelijk bij die 100% te komen.

Wat dat betreft heb ik wel respect voor de mannen van het "full LED" project, die pakken het zelf aan om zoveel mogelijk bij die 100% te komen.

Geplaatst: 19.11.2013 - 09:51
door dbt
Ik heb net als wombido de tellers op contraststand staan, wel op elegance (de blauwe) zodat het lekker rustig is voor mijn neus, wel geeft het navigatie scherm toch een partij veel licht als hij omschakeld als het buiten nog niet zo heel licht is.

Dit mag in mijn opzicht wel bij instellingen opgenomen worden (waar je bijna alle instellingen van je v40 al aan kan aanpassen). Die instelling had ik ook in mijn DS3, je zet hem 1x goed terwijl je 's nachts met het duimwieltje de felheid altijd nog kan aanpassen. Dus koppelen aan het duimwiel is volgens mij niet nodig.

Geplaatst: 19.11.2013 - 10:08
door zakraket
Het sfeerlampje kun je al in de settings instellen, net als de binnenverlichting. Die zouden gewoon losgekoppeld kunnen worden van het duimwieltje.

Geplaatst: 19.11.2013 - 11:59
door Voskuh
Ik vind de dagstand uitstekend.
Alleen schakelt deze bij mij erg snel naar de nachtstand waarbij ik het overdag toch echt te donker vind. Daarnaast duurt het veel te lang tot het weer naar de dagstand springt.

Geplaatst: 19.11.2013 - 12:45
door Get!em
Op zo'n regendag als vandaag, zonder zichtbare zon bij zonsopkomst, dan schakelt hij dus ook naar de felle verlichting. Vanochtend had ik dus even witte sterretjes in mn ogen toen hij er net naar schakelde en ik er ook mn ogen op gericht had toen het gebeurde...

Hoe zou volvo het dan moeten doen?

Wel schakelen naar lichtere dag stand, maar niet meteen heel fel?

Eigenlijk zoals de snelheidsafhankelijke volume van je radio werkt. Steeds lichter bij feller daglicht. en zoals de regensensor op de ruitenwisser bij intensievere regen.
Maar dan wel nog steeds reagerend op het duimwieltje.

Geplaatst: 19.11.2013 - 14:39
door Voskuh
Gewoon instelbaar maken, zowel overdag als 's nachts

Geplaatst: 19.11.2013 - 14:39
door Agnax
Het inschakelen van de screensaver voor de media unit heeft mijn probleem voor het grootste deel opgelost. En voor het iets te felle dashboard heb ik een goede zonnebril.

Geplaatst: 19.11.2013 - 16:35
door zakraket
Ja, die screensaver had ik ook gevonden maar die schakelt het scherm na 30sec uit, dat vind ik veel te snel, en dat is niet aan te passen?

Geplaatst: 19.11.2013 - 23:14
door Black kiwi
De plotse switch van verlichting is mij ook wel eens opgevallen..maar er aan storen of zelfs een klacht in dienen? Misschien komt het omdat ik de auto lease en er dus maar een paar cent per maand aan betaal - ik leer gewoon te leven met zulke details.

Als men dan toch iets wil aanpassen, doe dan de navigatie....OP :bad-words:

Geplaatst: 20.11.2013 - 21:16
door Voskuh
Als je echt last hebt van het felle display van de navigatie, dan kan je dat ook op permanent op de nachtstand zetten

Geplaatst: 21.11.2013 - 08:19
door zakraket
Hoe dan?

Geplaatst: 21.11.2013 - 09:04
door Voskuh
zakraket schreef:Hoe dan?
Bij de settings van de navigatie.
Daar kan je kiezen, automatisch (dan switcht het scherm automatisch naar dag of nachtstand), altijd dagstand of altijd nachtstand.

Geplaatst: 21.11.2013 - 10:05
door zakraket
O sorry, ik las het niet goed. Ik heb inderdaad iGo standaard op nachtstand staan (alhoewel ik het licht overdag prima vind). Ik dacht dat het je over het dashboard had.

Geplaatst: 21.11.2013 - 14:25
door SaturN
Ik vind het verschil in felheid tussen dag en nacht modus ook te groot. Volvo zou het wiel voor zowel dag als nacht stand moeten gebruiken. Wat ook prettig zou zijn geweest is het dimmen en verhelderen in meer stappen uit te voeren, zodat het gelijkmatiger en vloeiender gebeurt.

Dus bij schemer ipv nachstand uit > dagstand aan een stuk of 10 dimpunten gebruiken. 20%, 30%, 40% enz.