Pagina 1 van 2

Even voorstellen en een paar vraagjes

Geplaatst: 19.11.2013 - 16:23
door petersmit
Goedendag allemaal,

Op het moment bezit ik nog geen Volvo, maar ik sta wel op het punt van aanschaf.
Ik heb al een flinke auto historie achter de rug en ben nog maar 24 jaar.

Omdat ik tegenwoordig een baan heb waar ik redelijk wat kilometers voor moet maken, is het tijd voor een comfortabele kilometer vreter.
Ik woon wel alleen samen met mijn vriendin, maar ruimte kunnen we toch goed gebruiken. We gaan namelijk graag op vakantie en maken ook regelmatig uitstapjes, en aangezien wij beide de klimsport als hobby hebben gaat er dan ook een hoop aan "zooi" mee.
Daarnaast heb ik ook te vaak moment gehad waarbij een hatchback of een sedan al geen uitkomst meer bieden.

Op dit moment ben ik serieus bezig met een zeer nette Volvo V70 2.4 D5 Edition II uit 2005. Nu heb ik me al kapot gezocht op het forum maar ik kan niet echt een goed overzicht aan punten vinden, waar op te letten bij de aanschaf van zo'n auto.
Het enigste wat ik regelmatig voorbij heb zien komen is de airco in de gaten houden.

Wat ik weet van de auto; Hij is geïmporteerd geweest van uit Duitsland, heeft 347.000 op de teller staan, heeft een kleine 40.000 geleden een nieuwe distributieriem gehad en alle beurten zijn netjes gedaan en afgetekend tot en met de laatste.
De auto heeft verder ieder optie die er beschikbaar was, waaronder ook Xenon (en volgens de garage) een sportonderstel.

Zijn er punten waarvan jullie zeggen, let daar alsjeblieft goed op!
Ik ben bekend met Volvo's, ik weet dat het oer degelijke en echte rijders auto's zijn. Een hoop waar voor je geld.
Qua onderhoud zal het bij mij de kosten niet zijn, ik werk zelf in de autobranche en heb tot nu toe altijd al het onderhoud aan mijn auto's zelf gedaan.

Mocht dit dé auto worden, dan zal ik uiteraard een uitgebreide foto reportage plaatsen!

Alvast bedankt voor de eventuele tips en reacties.
En tot op de snelweg!

Geplaatst: 19.11.2013 - 16:42
door Rippie V70
Hallo Petersmit

Welkom hier.

Aandachtspunten voor een V70 D5 van 2005:

Verstuivers,
Koppeling + vliegwiel (bij een MT)
Niet soepel schakelen van een automaat behoeft aandacht (zoek eens op flush)
Stuurhuis.
Intercooler
Draagarmen + rubbers
Handrem

Goede onderhoudshistorie is wenselijk en je kan een aankoopkeuring overwegen bij een dealer.

Geplaatst: 19.11.2013 - 16:59
door lint
Welkom.
Succes met de zoektocht naar een geschikte V70.

Geplaatst: 19.11.2013 - 17:07
door NJ8
aanvulling op de post van Rippie:
- turboslang onder de motor
- condensor
maar ik zou altijd een onderhoudsgeschiedenis willen zien.

welkom op het forum

Geplaatst: 19.11.2013 - 18:31
door petersmit
Bedankt alvast voor de tips!
Toevallig net een proefrit mogen maken in de V70, het voordeel is dat de gene van wie ik de V70 zou kopen een autobedrijf is die hier om de hoek zit.
Ik kan er lopend naar toe om het zo te zeggen.

Mijn bevindingen:
De auto rijd zeer comfortabel, de automaat bak schakelt naar mijn idee ook mooi soepel ik voel nauwelijks dat hij door of terug schakelt.
De motor startte ook meteen en hoefde nog geen 2keer rond te gaan.
Verder werkte alle elektrische delen naar behoren.
Stationair loopt hij ook goed en er zijn geen onregelmatigheden te horen in het motor geluid.

Ik ben aangenaam verrast door de auto en eigenlijk wel een beetje verkocht.
Het enigste minpunt dat ik zou kunnen noemen is, dat ik vond dat de motor (zonder dat ik het gaspedaal echt diep intrapte) redelijk wat toeren maakte alvorens door te schakelen. In het ritje wat ik heb gereden begon hij tussen de 3000 en 3500 tpm pas te schakelen. Als ik rap door rijd snap ik dit, maar ik reed naar mijns inzien rustig en verwachte eigenlijk dat hij al bij de 2500tpm zou overgaan. Misschien is dit omdat de motor nog koud was, of heeft het met een bepaalde setting te maken. Daar kan ik niet goed over oordelen.

Verder niets dan lof over de proefrit, de airco wordt goed koud, de turbo(slang) vertoont op het eerste gezicht geen lekkages, geen kraakjes of piepjes en lag gewoon stevig op de weg. De onderhoudsgeschiedenis is geheel bekend, wat mij betreft een blijver.

Zoals het er nu uit ziet is de planning dat ik begin volgende week de auto ophaal, maar dat kan natuurlijk nog veranderen mocht dat laat overschakelen echt een euvel zijn.

Geplaatst: 19.11.2013 - 19:25
door jpwg001
Volgens mij is het een adaptieve automaat. Die 'leert' mettertijd van jouw rijgedrag. Rijd je rustig, zal hij sneller overschakelen. Althans, zou is het als ik het begrijp...

Geplaatst: 20.11.2013 - 09:38
door petersmit
Bedankt voor je antwoord.
Daar hoef ik dan niet van te schrikken als ik het begrijp.
Blijkt dus gewoon dat de vorige eigenaar van door knallen hield. :D

Geplaatst: 20.11.2013 - 12:31
door bartv70
Hebben we het over deze? http://www.autotrack.nl/tweedehands/volvo/v70/10526827
Ziet er netjes uit, ik zou gewoon garage Vos eens bellen en vragen wat zij van de auto hebben/weten.
2e hands (zelfs nieuw), blijft een gokje en 350.000km blijft 350.000km, ook voor een Volvo.

Geplaatst: 20.11.2013 - 12:57
door Rippie V70
Als het die auto is, is het geen D5(185PK), maar de 2.4D (163PK)

Volgens het boekje zit er tussen beurt 8 en 9 52 DKM....Veel.

Let wel even op, want volgens mij is dit dan ook de motor met de af fabriek roetfilter, en de regeneratie problemen (diesel in je olie).

Dat kan dikke en dure problemen geven met je klepstoters.

Even scherp op zijn dan.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 00&start=0

Geplaatst: 20.11.2013 - 13:39
door petersmit
Bedankt weer voor de antwoorden!
Het gaat inderdaad om deze auto.

Ik moet zeggen dat ik tijdens de proefrit geen onregelmatig heden heb gemerkt in het rijgedrag van de motor en ook niet in het geluid van de motor.
Dus kort door de bocht, het klinkt en ziet allemaal goed uit.

Het voordeel dat ik wel heb, is dat de verkoper een vaste klant is bij het bedrijf waar ik werk en ook nog eens bijna op de hoek zit.
Ik zal de onderhoudshistorie nog even verder opvragen, dat is inderdaad een goede tip. (Bedankt bartv70!)

Hoe controleer ik of deze af fabriek een roetfilter heeft? En is er een manier om te checken of er diesel in de olie zit, kan ik dat zien aan de uitlaatpluimpjes of aan het geluid?
Tot nu toe ben ik erg te spreken over de auto, en als alles gewoon goed blijkt moet dit hem worden. Natuurlijk heb ik er geen zin in dat ik een fruitautomaat op wielen koop, veel er in weinig er uit.

Geplaatst: 20.11.2013 - 14:02
door marstijn
Waarschijnlijk is dit de oude d5, zonder roetfilter, met al nieuwe type aanduiding. Je kunt dit o.a zien aan de afdekkap van de motor. Oude is donkergrijs, nieuw is lichtgrijs. Ik heb zelf een xc90 uit 7 2005 met dezelfde type aanduiding, dit is ook de oude d5 motor. E.e.a komt doordat productie precies in de overgangsperiode viel. Roetfilter is ook te checken via site rdw.

Geplaatst: 20.11.2013 - 14:06
door marstijn
Even gecheckt, geen roetfilter geregistreerd.

Geplaatst: 20.11.2013 - 14:10
door petersmit
Bedankt! Zag het inderdaad zelf net ook.
En ik meen mij te herinneren dat de motor plaat donkergrijs was, dus dat zou in mijn voordeel zijn.

Geplaatst: 20.11.2013 - 14:14
door MN-NL
Dakreling is van een XC dus achteraf gemonteerd.
LM is aftermarket.

Wel een nette auto zo te zien!

Gr. Marc

(met die klimhobby van je - moet je dan niet voor de XC gaan die er ook staat? Veel handiger in de heuvels, ook vanwege de extra bodemvrijheid ;-) )

Geplaatst: 20.11.2013 - 14:48
door petersmit
Dat vermoede ik inderdaad al, dat de dakrails van een XC waren. Of kan het dat deze standaard zaten op de Ocean Race uitvoering?
Velgen zou ik uiteindelijk toch willen vervangen voor originele velgen, maar dit is geen afknappen voor mij.

Het is inderdaad een erg nette auto, van binnen ziet hij er ook nog keurig uit en het aantal kilometers is er niet aan af te zien of te voelen.

De XC is inderdaad in overweging genomen, maar wat ik er maandelijks meer voor bij moet tellen vond ik niet opwegen tegen het gebruik dat ik zal maken van de AWD en de extra rijhoogte.
Maar qua looks vind ik de XC wel vele malen stoerder ogen!

Geplaatst: 20.11.2013 - 14:53
door MN-NL
De OR had gewone dakrails. Zijn er in zwart en in alu. Het verschil is dat de XC dakrails iets hoger zijn dan de V70 dakrails. Je kunt ze zo wisselen trouwens, is immers in de basis dezelfde auto.

Te zien aan het 'open' middelste steuntje...

Marc

Geplaatst: 20.11.2013 - 16:51
door Rippie V70
Als het de "oude D5" is, dan zijn de onderhoudsintervallen wel lang geweest.

Voorgeschreven is om de 20dkm.

Maar je hebt geen gedoe met je klepstoters :o

Geplaatst: 21.11.2013 - 14:32
door petersmit
Bedankt voor alle tips en hulp!
Ik heb hier zeker wat aan gehad.

Vanaf volgende week ben ik dan ook een mede volvo-weggebruiker!
Zodra de auto officieel in mijn bezit is, zal ik foto's posten.

Geplaatst: 21.11.2013 - 14:43
door Schapekoppie
Peter welkom,

Ik ben ook een vrij nieuwe V70 bezitter (oude D5 zonder roetfilter, AWD, gekocht met 375k op de teller) en had de "hoofdprijs". Dus niet om je af te schrikken maar omdat ik mijn ervaring wil delen:
- Idd onderhoud. Regelmatig olie verversen (20k) is zeer belangrijk. Ik kan het weten ;)
- Wellicht dat je nog "oude" storingen uit kun laten lezen?
- Ik zou wel even naar de bak laten kijken. Een bak leert volgens mij alleen in is nadat deze gereset is. Dat duurt ongeveer 500 km.

Was 'm in het kort.

Geplaatst: 21.11.2013 - 14:55
door petersmit
Bedankt Schapekoppie!

Zo snel word ik gelukkig niet afgeschrikt! :D
Ik wil hem sowieso nog even laten nakijken, gelukkig werkt een bekende van mij bij Volvo dus die zal me vast goed op weg kunnen helpen met de specifieke dingen.
Verder gooi ik hem zelf op de brug van de week, en neem ik even de tijd om kleine dingen na te gaan. Dan gelijk ook maar olie en filters vervangen.