Pagina 1 van 1

Blower

Geplaatst: 21.11.2013 - 19:18
door JAW
Zal me even voorstellen: Johan. 2 Volvo's: een S60 D5 2005 voor mij en een V70 benzine 2004 voor mijn vrouw.

De v70 had 2 weken geleden een lege accu. Nieuwe geplaatst. Na twee dagen weer leeg. Wat blijkt: de kachelventilator blijft zachtjes eindeloos doordraaien als de auto uit is. Het is niet het bekende schoonblazen. Dat ken ik.

Auto uit laten lezen. Geen bijzondere melding. Als ik even de zekering er uit haal en weer terugplaats, blijft hij netjes stil. en werkt alles weer oké. Na één of twee keer starten blijft hij weer opnieuw zachtjes doorsuizen. Mij viel op dat hij op de ontwasemstand dan ook minder hard blaast en op de handmatige stand idem.

Als ik er weer even stoom afgehaald heb (zekering of accupool) gaat het weer één of twee keer goed en doet alles het perfect.

Weet iemand raad?

Geplaatst: 21.11.2013 - 20:17
door lint
Probleem in de motor zelf, schakel weerstand van de motor of de bedrading.

Bedankt!

Geplaatst: 21.11.2013 - 22:36
door JAW
Inmiddels merk ik steeds meer dat hij gewoon tamelijk hard blijft blazen en niet of nauwelijks reageert op de handmatige knop. Ook als ik die zaschter zet of uit, blijft hij blazen.

Geplaatst: 22.11.2013 - 07:26
door lint
Dat kan een defecte weerstand van de motor zijn die de snelheid regelt.

Geplaatst: 22.11.2013 - 07:57
door HansEindhovenV70
Ik verwacht dat een andere motor plaatsen dit probleem zal oplossen.

Geplaatst: 04.12.2013 - 21:41
door JAW
Bedankt voor de reacties!

Probleem zeer waarschijnlijk opgelost

Eerst kachel schoongemaakt. Leek te helpen maar blazen begon weer na ruim een dag gebruik.
Vervolgens weerstand vervangen. Daar rij ik nu al vier dagen mee rond en de zaak lijkt weer goed te werken.
Nu nog weer wat vertrouwen krijgen dat het daadwerkelijk klaar is!

Hartelijke groet

Geplaatst: 04.12.2013 - 21:43
door Oceanracer
Waar zit die kachelweerstand? Kun je die gemakkelijk zelf controleren/vervangen en verkopen ze die los bij de dealer?

Geplaatst: 04.12.2013 - 22:56
door JAW
De weerstand is door mijn garage besteld......

Je ziet ze ook op internet maar de groothandel wilde zekerheidshalve nummers hebben. Dus toch even dashboardkastje (laten) demonteren en eventueel de kachelmotor losschroeven......

Geplaatst: 04.12.2013 - 23:03
door Oceanracer
Aha, niet direct een gemakkelijk DHZ-klusje. Jammer, want heb wel eens het idee dat die van mij zo bij tijd en wijle een eigen leven leidt...