Pagina 1 van 5
Nieuwe D4 181 pk tuning
Geplaatst: 22.11.2013 - 14:00
door BDE
Ik weet dat het nieuwe 4 cil. D4 blok pas vanaf week 46 geleverd / geproduceerd gaat worden maar ben erg benieuwd naar het tuningspotentieel.
Ik kan op de sites van de (bekende) tuners nog niets vinden behalve een enkele verwijzing dat ze er mee bezig zijn.
Mocht iemand data hebben, geruchten of meer houd ik me aanbevolen.
Geplaatst: 22.11.2013 - 14:14
door lint
Eerst maar eens wachten totdat de nieuwe D4 op de markt komt, aanbieders van tuning zullen waarschijnlijk snel met een tuning pakket komen.
Geplaatst: 22.11.2013 - 15:29
door isomo
Wacht gewoon even even op de D5 : 230 pk en 480 nm....
en je hebt 2 jaar fabriekswaarborg.
I-ART incombinatie met een druk van 2.500 bar...bij de minste lekkage gaat hijgaat in de fik...(ik citeer hierbij letterlijk de woorden van de hoofdmonteur van mijn volvodealer die er op cursus is geweest voor de nieuwe aanfrijflijn.
De eerste exemplaren van de D5 waren hier ook niet helemaal vlekkeloos, en dan druk ik het nog beleefd uit. (kwaliteit/deugdelijkheid van de verstuivers)
Ik ben een volvo-fanaat (reeds 6e exemplaar) maar blijf vooral een realist.
Geplaatst: 22.11.2013 - 15:32
door Fulaks
Zou tunen niet moeilijker worden met die i-ART-technologie, de druk voor de dieselinjectie die al is opgevoerd naar 2.500 bar en de twee turbo's die al op deze motor staan. Lijkt wel of Volvo zelf al alles uit de kast heeft gehaald.
Veelbelovende motor, ben echt benieuwd naar praktijkervaringen.
Geplaatst: 22.11.2013 - 15:40
door Laguna-S60
Volvo heeft reserves ingebouwd die de tuner weer teniet doet. Zo kun je het eigenlijk zien.
Geplaatst: 22.11.2013 - 15:53
door Bas1982
de turbo's staan misschien op 60% van hun kunnen ingesteld. Opschroeven naar 90% en dan heb je nog reserve.
Geplaatst: 22.11.2013 - 16:04
door isomo
De 181 pk versie is een bi-turbo versie met VASTE schroepen geometrie.
Bij de verwachte D5 worden deze turbo's vervangen door VGT-exemplaren die meer druk kunnen leveren, en dus hoger vermogen en bijhorend koppel.
Het blijven knappe staaltjes van electo-mekaniek, maar qua deugdelijkheid is het koffiedik kijken. (combinatie van verstuivers versus zeer hoge druk)
Zelfde voorbehoud was er bij de eerste lancering van de huidige common-rail, die volvo nu verfijnd heeft.
Gewoon afwachten en vertrouwen in de kennis van de volvo powertrain ingenieurs.
Geplaatst: 22.11.2013 - 16:21
door BDE
Ik heb al de nieuwe D4 besteld (lease) dus wachten op de D5 is geen optie. Rijd nu al 3 jaar een gechipte Audi dus ben erg benieuwd wat er met deze motor mogelijk is.
Geplaatst: 22.11.2013 - 16:26
door NielsPHEV
de koppelkromme van de standaard nwe VEA D4 is al indrukwekkend vraag me af of de motor veel ruimte heeft om te chiptunen of dat de turbo's dermate geoptimaliseerd zijn dat ze al nagenoeg het maximale leveren net als de huidige 163 pk D4 (vroeger D3)
Geplaatst: 22.11.2013 - 17:10
door BDE
Het koppel en vermogen is wel aardig maar een nieuwe 325D perst ook al uit een 2.0 4 cil 450NM en 218 pk dus ik vermoed dat de Volvo ook nog wel wat over moet hebben.
Geplaatst: 22.11.2013 - 17:28
door Ben
Wanneer je voor een bepaalde auto gaat weet je wat die kan.
Wil je méér, dan heb je de verkeerde auto gekozen.
Geplaatst: 22.11.2013 - 17:31
door diesel01
Ik denk dat het blok ism de 8traps automaat voorziet in de behoefte.
Altijd power doordat de automaat bij de les is en 400nm koppel aan kracht, ik ben benieuwd.
Geplaatst: 22.11.2013 - 18:43
door isomo
Ben : + 10 !
Geplaatst: 22.11.2013 - 18:54
door isomo
@BEDE : waarom dan niet gewoon de 325D gekocht?
Toch de macho-machine bij uitstek, niet?
Geplaatst: 22.11.2013 - 18:57
door NielsPHEV
even wachten en er is een VEA D5 ook een 4 cil en zo'n 230 pk naar ik verwacht een verbruik nauwelijks hoger dan de D4
Geplaatst: 22.11.2013 - 19:59
door BDE
Het was me al opgevallen dat hier nogal conservatief gedacht wordt, zal wel een generatie
Kloof zijn. Chiptuning is heden ten dage veel voorkomend en "mainstream" zelfs dealers bieden het aan. Kan hier wel discussie nummer zoveel starten over voor en nadelen van chiptuning maar daar gaat mijn topic niet over. ik vraag naar de mogelijkheden voor de D4.
@isomo: ik heb in het verleden al een BMW geleased, tot volle tevredenheid, rijd nu Audi en ga vanaf januari eens Volvo proberen. Ik weet niet of BMW de macho machine bij uitstek is, dat mag ieder voor zich uitmaken.
Geplaatst: 22.11.2013 - 22:04
door Msuidgeest
BDE schreef:Het koppel en vermogen is wel aardig maar een nieuwe 325D perst ook al uit een 2.0 4 cil 450NM en 218 pk dus ik vermoed dat de Volvo ook nog wel wat over moet hebben.
Ik verwacht van BMW dat bij zulke vermogens en dito koppel de motor en natuurlijk de remmen, al aangepast zijn tijdens het ontwerp en de productie.
Geplaatst: 22.11.2013 - 22:30
door Bakboord1
Een trend die je nu wel ziet is dat fabrikanten dichter bij de potentie gaan zitten en de marges verkleinen. Daardoor zijn er gevallen waarbij tuning niet eens zo heel veel meer toevoegt. Hoe dit met de d4 gaat zijn weten we denk ik binnenkort.
Geplaatst: 23.11.2013 - 11:52
door diesel01
Je moet wachten totdat de auto er is.
Polestar zal, als het te tunen is, vast komen met een progamma.
Je krijgt er dan 20 of 30 pk bij en mss 50nm koppel meer, doen ze het niet kun je naar een ander maar dan heb je bij schade een dingetje met de garantie en zo.
205pk en 450nm koppel rijd erg goed maar zoals met zoveel dingen...het went en heb je gewoon een snelle auto.
Geplaatst: 23.11.2013 - 17:46
door Gizmoke
Polestar kan soms wel even duren, ik kreeg voor mijn Belgische wagen bij de Nederlandse dealer in Terneuzen te horen dat ik nog even geduld moest hebben omdat het er op dit moment nog niet was.