Pagina 1 van 1

Nieuwe Volvo reclame in abri's

Geplaatst: 23.11.2013 - 08:48
door Volvoman
Volvo demonstreert Actief Grootlicht in abri's

22 november 2013 | Volvo heeft Permanent Adaptief Grootlicht (Active High Beam Control) ontwikkeld. Om te demonstreren hoe dit werkt, past de Zweedse autoproducent past de innovatieve lichttechniek vanaf deze week ook toe in het stadsmeubilair van JCDecaux. Op vijf drukbezochte locaties ervaren voorbijgangers zo zelf hoe de 'slimme verlichting' van Volvo werkt.
Volvo introduceerde de nieuwe verlichtingstechniek begin dit jaar tijdens de Autosalon van Genève. De autoproducent is al decennia lang actief met de ontwikkeling van technieken die het autorijden veiliger maken. Met de Active High Beam Control vergroot Volvo de veiligheid in onverlichte gebieden én het maakt rijden in de nacht daarom comfortabeler.

Wie het Permanent Adaptief Grootlicht zelf wil ervaren kan terecht op diverse plaatsen waar posterkasten van de bus- en tramhaltes van JCDecaux zijn omgebouwd. Deze welbekende abri's tonen nu een schaalmodel van de voorzijde van de Volvo XC60. Net als bij de auto zelf schijnt het Permanent Adaptief Grootlicht voortdurend. Toch wordt geen enkele voorbijganger verblind door het sterke licht. Een camera bepaalt welk deel van de lichtbundel moet worden verduisterd. Volvo toont hiermee een toegepaste weergave van dit ”slimme” mechanisme.

De vijf abri's zijn tot en met 26 november te zien in, Amsterdam (Damrak), Utrecht (Potterstraat), Den Haag (Gevers - Deynootweg), Arnhem (Magna Plaza), Groningen (Grote Markt).

Het Permanent Adaptief Grootlicht maakt gebruik van de reeds bestaande camera voor de achteruitkijkspiegel die wordt gebruikt voor "collision warning" met "full autobrake" systeem. Het detecteringsysteem lokaliseert de voorligger en bepaalt welk deel binnen de groot lichtbundel verduisterd moet worden. De technologie is zo accuraat dat het frame rondom de voorligger met een precisie van 1.5° wordt verduisterd. De besturingsunit weerlegt de informatie richting een projector module die in de koplamp is geïntegreerd. Een kleine cilinder met daarin metalen deeltjes van verschillende formaten verduistert het frame met absolute precisie. Deze techniek is sinds voorjaar 2013 beschikbaar op de Volvo S60, V60 en XC60.

Geplaatst: 23.11.2013 - 12:36
door Thom
Heb de abri een aantal malen gezien nu, idd erg gaaf, maar:

- is een abri (toch een bushokje uiteindelijk..) de plek voor dergelijke uitingen? Iets met doelgroep.. :roll:;
- zo spectaculair is PAG niet, de 'Duitse Drie' hebben al LED en gaan straks over op laser..

Geplaatst: 23.11.2013 - 12:38
door Ben
Snap je het systeem wel Thom?
en Laserlicht als verlichting?

Geplaatst: 23.11.2013 - 15:23
door jp-v60
Het systeem bestaat idd al bij Das Haus, intelligent light system en bestaat al sinds 2006. Ik denk dat thom met laser bedoelt dat de s-klasse de weg met laser afspeurt en daar de vering op aan past. zodat het lijkt alsof je over een biljartlaken rijdt

Geplaatst: 26.11.2013 - 12:45
door Swedish_90
jp-v60 schreef:Het systeem bestaat idd al bij Das Haus, intelligent light system en bestaat al sinds 2006. Ik denk dat thom met laser bedoelt dat de s-klasse de weg met laser afspeurt en daar de vering op aan past. zodat het lijkt alsof je over een biljartlaken rijdt
Is het 2006-Mercedes-systeem niet (net als bij de eenvoudigere BMW's) een aan/uit grootlichtschakelaar? Het Volvo-systeem "blokkeert" het deel van het grootlicht dat de tegenligger kan verblinden. (Niet dat dat uniek Volvo is, de facelift 5-serie, X5, 7-serie, nieuwe S-Klasse enzo hebben het ook allemaal).

Wel goed van Volvo dat ze deze techniek-features actief marketen!

@Ben: Laser-koplampen komen er wel aan, ja. Volgens mij werd er begin jaren '90 al mee geëxperimenteerd in het PEGASUSPromtheus-project van de EU (waar Volvo ook aan meedeed). Daar hadden ze ook heel wat andere interessante projecten: drive-by-wire, xenon verlichting, GPS-systemen, adaptieve cruise control, UV-verlichting!

Hier nog een linkje met meer over Laser-koplampen:
http://www.autonews.com/article/2013091 ... z2lkd1yADo

Geplaatst: 26.11.2013 - 13:43
door lancer
Ik heb alleen bij Audi een systeem gezien dat dit ook kan. Ik geloof op de nieuwe A6 of A8 icm Led lampen.

Voor zover ik weet is het Volvo systeem op dit moment nog uniek op de weg (en zeker in zijn klasse)

Geplaatst: 26.11.2013 - 13:46
door diesel01
BMW heeft het ook evenals Audi en Mercedes.

Geplaatst: 26.11.2013 - 19:24
door Paul
Ik ben er heel blij mee ;-)

Geplaatst: 26.11.2013 - 19:35
door s60magic
Werkt niet helemaal perfect vind ik.

Geplaatst: 26.11.2013 - 20:08
door Paul
Nou een PIH2013 heeft het oude systeem, MY14 het nieuwe werkt wel goed, maar ik heb hier in Amsterdam en omstreken eigenlijk alleen maar goed verlichte wegen. En het lijkt of het systeem tegenliggers ziet wat eigenlijk hectometerpaaltjes zijn.

Geplaatst: 26.11.2013 - 22:47
door s60magic
Die van mij is nu 3 weken, maar ik heb regelmatig dat er iemand tegen mij knippert omdat ik het grootlicht op heb. En als ik op de snelweg rijd en er rijd een auto voor mij, dan vind ik dat hij veel eerder uit moet gaan.

Geplaatst: 26.11.2013 - 22:55
door friend
Het lijkt mij dat het Active High Beam Control alleen bedoeld is voor situaties waar je normaal je grootlicht aan doet, dus o.a. op 80 km/u wegen buiten de bebouwde kom, niet op de snelweg. Daar zal het ook te druk zijn en te veel rijbanen voor het systeem om het bij te kunnen houden.

Geplaatst: 26.11.2013 - 23:24
door 100mb
S60magic,

Jij hebt toch een MY14 met driver support line?

Ik heb momenteel een MY13 V60 met het "oude" systeem dat automatisch in- en uitschakelt. Dit werkt inderdaad niet altijd optimaal.

MY14 is daarentegen voorzien van het vernieuwde Active High Beam Control - oftewel permanent adaptief grootlicht - wat het mogelijk maakt om grootlicht permanent te gebruiken doordat het systeem bepaald welk deel van de lichtstraal verduisterd moet worden.

Zie jij wel dat een deel wordt verduisterd of schakelt het groot licht bij jou volledig uit? Dit omdat je aan geeft dat bij een auto voor je het licht veel eerder uit zou moeten gaan.

Geplaatst: 27.11.2013 - 13:22
door s60magic
Ik heb wel een drivers support line inderdaad,
Het systeem werkt wel, maar naar mijn idee werkt het te traag.
Ik heb regelmatig dat de mensen knipper omdat ik nog grootlicht op heb.
En als ik een auto achterop rij gaat hij pas heel laat uit, en dat is niet plezierig voor diegene die voor mij rijd. We hebben tenslotte niet allemaal automatisch dimmende spiegels.

Geplaatst: 27.11.2013 - 14:50
door Paul
Maar S60Magic, ff je onderschrift aanpassen, als je een mY14 hebt, heb je een PIH 2014 ;-)

Geplaatst: 27.11.2013 - 15:26
door s60magic
Klopt maar hij is van 2013
Paul schreef:Maar S60Magic, ff je onderschrift aanpassen, als je een mY14 hebt, heb je een PIH 2014 ;-)