Pagina 1 van 2
Brandstof filter
Geplaatst: 23.11.2013 - 15:53
door Patrick1987
Nadat ik de olie heb vervangen inclusief het filter wil ik het brandstof filter ook zelfstandig gaan vervangen. Ik heb er al het een en ander over gelezen maar ik wil het toch voor de zekerheid even vragen. ( Het gaat om een v70 D5 uit 2005 (185pk)
- Ik neem aan dat onderstaand foto het brandstof filter is? Vlak voor het rechter achterwiel.
- Is het beter om alleen een filter te bestellen en deze te vervangen, of moet ik het zogenaamde D5 metalen filter hebben? Wat zijn de verschillen?
- Ik zie op internet ook brandstof filters voor €8,- Zou zo een ook volstaan?

Geplaatst: 23.11.2013 - 17:05
door dennis850estate
Dat is het type met inzet filter. Je krijgt de kunststof behuizing alleen maar los met een speciale dop.
Geplaatst: 23.11.2013 - 17:23
door Patrick1987
Je bedoelt om die zwarte dop er bovenop los te krijgen? En heb ik bij deze variant alleen een filter nodig of inclusief omhulsel (metalen variant)
Geplaatst: 23.11.2013 - 18:05
door dennis850estate
Nee het speciale gereedschap is om dat hele omhulsel los te draaien. Is een tool van 8 cm doorsnede. Alleen losse inzet nodig, geen staal. Dat grote omhulsel vullen met diesel voordat hij terug gaat anders heb je flink lucht in het systeem
Geplaatst: 23.11.2013 - 18:21
door Patrick1987
Oké en wat is de benaming van die tool? En de prijs? Kun je die via internet bestellen?
Geplaatst: 23.11.2013 - 18:44
door dennis850estate
geen idee. zit in een komplete set die bij mij in Uden ligt. Weet ook niet of het de moeite is om te kopen voor zo af en toe een filter te wisselen. Misschien is het handiger dat je keer langskomt. Of leen er eentje van iemand bij je in de buurt
Geplaatst: 23.11.2013 - 18:59
door kuupertie
Ik draai hem altijd met mijn speciale tool...genaamd hand....los
Onderste dopje er af. Omhulsel leeg laten lopen en diesel opvangen. Dan grote omhulsel los draaien. Filter er uit trekken. Nieuwe filter er in drukken. Eventueel reinigingsmiddel in omhulsel (wel eerst aftapdopje erop). Omhulsel terugplaatsen. Paar keer op contact zetten en starten totdat diesel op gewenste locatie is.
Geplaatst: 23.11.2013 - 19:50
door Patrick1987
Klinkt goed! Lijkt mij het proberen waard... En hoe is de ervaring met goedkope filters versus originele volvo filter?
Geplaatst: 23.11.2013 - 19:56
door Gast
Ik doe het al jaren, met beleid, met een ketting. Een dop is natuurlijk beter/veiliger, het is ten slotte plastic.
Geplaatst: 23.11.2013 - 20:19
door dennis850estate
Er heb er vanmiddag nog 1 bij die grijze gedaan Alex

toen jouw mooie kar op de brug stond. Het is een kunststof behuizing dus oppassen met kracht zetten.
Geplaatst: 23.11.2013 - 21:17
door Thijs
Ik heb het ook met de hand gedaan. Net als de kunststoffen dop op het olie filter gewoon voorzichtig doen.
Geplaatst: 23.11.2013 - 21:59
door Gast
dennis850estate schreef:Er heb er vanmiddag nog 1 bij die grijze gedaan Alex

toen jouw mooie kar op de brug stond. Het is een kunststof behuizing dus oppassen met kracht zetten.
Soms moet je het doen met de middelen die je hebt.
Was leuk vandaag, praten over techniek en de dingen.... daarom heen.

Nog bedankt voor de hulp.
Weer een hoop nieuwe informatie opgedaan.
Geplaatst: 24.11.2013 - 10:51
door Thijs
Dan heb jij nu vast geen 185 pk meer...
Geplaatst: 24.11.2013 - 14:06
door Turbodesk
Volgens mij heeft hij dezelfde tuning als die van mij gekregen.

Geplaatst: 24.11.2013 - 16:24
door Gast
Turbodesk schreef:Volgens mij heeft hij dezelfde tuning als die van mij gekregen.

Yep

Geplaatst: 25.11.2013 - 08:41
door Patrick1987
Aankomend weekend ga ik het uitproberen, ben benieuwd of de "hand" methode gaat lukken!
Geplaatst: 25.11.2013 - 11:04
door edraket
Kleine kans dat je het filter met de hand los krijgt. Die zitten echt muurvast bij de diesels. Maar proberen kan natuurlijk altijd.
Geplaatst: 25.11.2013 - 15:53
door Thijs
Volgens mij heb ik toen zo'n leren band sleutel gebruikt.
Geplaatst: 25.11.2013 - 17:16
door Gast
Thijs schreef:Volgens mij heb ik toen zo'n leren band sleutel gebruikt.
Heb ik ook nog.

Werking blijft het zelfde, een groot deel van de kracht komt op 1 punt.
Geplaatst: 25.11.2013 - 18:52
door Thijs
AlexV70 schreef:Thijs schreef:Volgens mij heb ik toen zo'n leren band sleutel gebruikt.
Heb ik ook nog.

Werking blijft het zelfde,
een groot deel van de kracht komt op 1 punt.
Dat hangt er een beetje vanaf hoe je kracht zet op de hefboom. Moeilijk uit te leggen, maar als je aan de hefboom trekt ipv er op duwt vermijd je grotendeels de puntbelasting.