Pagina 1 van 2
Electrisch wegrijden op grind
Geplaatst: 24.11.2013 - 13:41
door v60pih
Ik reed gisteren in de Pure stand bij iemand weg vanaf zijn rijk gevulde grindpad (voorzichtig gas gevend). Dat vond de auto helemaal niet fijn, achterwielen slipten een aantal keren even flink door met als gevolg kletterend grind.
Ik kan mij voorstellen dat dit met het direct beschikbare koppel te maken heeft maar voortaan toch maar op de dieselmotor wegrijden.
Iemand anders ook ervaring hiermee?
Geplaatst: 24.11.2013 - 13:48
door Pil
Ja. Maar alleen rem loslaten is dan soms genoeg voor vooruit of achteruit gaan. Afhankelijk van grinddikte natuurlijk.
Geplaatst: 24.11.2013 - 13:51
door IV39
Wat gaat er volgens jullie gebeuren als er sneeuw ligt?
Dan maar de awd aanzetten?
Geplaatst: 24.11.2013 - 14:16
door jp-v60
zit er niet een soort anti slip op ?
Geplaatst: 24.11.2013 - 14:28
door v60pih
Vast wel maar die moet eerst slip detecteren voordat de anti inwerking gaat treden. dat is al gauw een kwart tot halve slag slip.
Geplaatst: 25.11.2013 - 16:15
door Durden
Er zit zeker traction control op. Bij mij al een aantal keer ingegrepen in een gladde parkeergarage.
Re: Electrisch wegrijden op grind
Geplaatst: 25.11.2013 - 20:42
door EV70S
v60pih schreef:Ik reed gisteren in de Pure stand bij iemand weg vanaf zijn rijk gevulde grindpad (voorzichtig gas gevend). Dat vond de auto helemaal niet fijn, achterwielen slipten een aantal keren even flink door met als gevolg kletterend grind.
Ik kan mij voorstellen dat dit met het direct beschikbare koppel te maken heeft maar voortaan toch maar op de dieselmotor wegrijden.
Iemand anders ook ervaring hiermee?
Ik heb dit al regelmatig gehad bij keren op een smalle weg met een parkeervak van grind. Zeker als de auto vol zit graaft hij achter lekker en was ik bij de laatste 3 Volvo's niet meer gewend.
Ook op natte klinkers zie je het oranje driehoekje weleens aan gaan, de Prodrive (eco) training heeft daar ook aandacht aan gegeven bij mij

Re: Electrisch wegrijden op grind
Geplaatst: 27.11.2013 - 00:33
door ganzewin
v60pih schreef:Ik reed gisteren in de Pure stand bij iemand weg vanaf zijn rijk gevulde grindpad (voorzichtig gas gevend). Dat vond de auto helemaal niet fijn, achterwielen slipten een aantal keren even flink door met als gevolg kletterend grind.
Ik kan mij voorstellen dat dit met het direct beschikbare koppel te maken heeft maar voortaan toch maar op de dieselmotor wegrijden.
Iemand anders ook ervaring hiermee?
Jazeker heb ik hier ervaring mee. Heb thuis alleen maar (ook nog eens verse) grind en ik zet standaard bij het wegrijden de auto in AWD modus en dan slipt ie niet en vliegt de grind niet "tegen de voordeur" omhoog...
Heeft tevens het voordeel dat de dieselmotor alvast een beetje warmloopt zodat ie niet "ineens" vol aan de bak moet als je full speed de snelweg op stuurt.. Maar hier zal niet iedereen op dit forum mee eens zijn..

Geplaatst: 27.11.2013 - 21:12
door v60pih
's Morgens rij ik ook in de AWD stand richting snelweg (ca. 10 minuten). Het gaat er bij mij niet in dat het geen kwaad kan dat de diesel op de snelweg koud erin komt met een paar duizend toeren..
Geplaatst: 31.12.2013 - 21:46
door JRK
v60pih schreef:'s Morgens rij ik ook in de AWD stand richting snelweg (ca. 10 minuten). Het gaat er bij mij niet in dat het geen kwaad kan dat de diesel op de snelweg koud erin komt met een paar duizend toeren..
Lijkt me ook niet gezond.
Een alublok dat zo koud is als het vriest buiten en motorolie nog zo dik als oude appelstroop. Een beetje warmlopen lijkt me geen overbodige luxe voordat je over gaat van pure naar hybrid of power.
Geplaatst: 31.12.2013 - 21:52
door V70/2.4D/2003
Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
Geplaatst: 31.12.2013 - 21:58
door JRK
V70/2.4D/2003 schreef:Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
Dan moet je dat wel gebruiken inderdaad

Geplaatst: 31.12.2013 - 23:17
door lint
Gaat dat dan niet automatisch/afhankelijk van de buitentemperatuur die motorverwarming?
Of werkt dat alleen als de PIH op de laadpaal is aangesloten?
Geplaatst: 01.01.2014 - 03:02
door v60pih
V70/2.4D/2003 schreef:Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
Nee hoor geen verwijten, goed punt.. dat ding (mijn prachtige PIH) heeft inderdaad een motorverwarming maar die brengt de olie zeker niet op bedrijfstemperatuur. Dit weet ik vanuit ervaringen met andere merken en mijn vorige Volvo's.
Geplaatst: 01.01.2014 - 10:00
door RichieB
Waren dat ook plug-in hybride motoren?
Geplaatst: 01.01.2014 - 11:15
door tomtom
v60pih schreef:V70/2.4D/2003 schreef:Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
Nee hoor geen verwijten, goed punt.. dat ding (mijn prachtige PIH) heeft inderdaad een motorverwarming maar die brengt de olie zeker niet op bedrijfstemperatuur. Dit weet ik vanuit ervaringen met andere merken en mijn vorige Volvo's.
Van mijn dealer heb ik begrepen dat de Preheating zorgt voor een olietemperatuur van maximaal 25 graden.
Geplaatst: 01.01.2014 - 11:40
door RoaldH
@tomtom: Dat verklaart wel waarom de D5 na een "koude start" met preheating aanmerkelijk minder "metalig" klinkt dan zonder de preheating.
Geplaatst: 01.01.2014 - 11:41
door rsnhakan
preheating, oftwel voorverwarmen, oftewel je maakt gebruik van de standkachel? (elektrisch cq op diesel)
Geplaatst: 01.01.2014 - 12:35
door v60pih
RichieB schreef:Waren dat ook plug-in hybride motoren?
Nee echter de techniek (dieselpreheater) is hetzelfde omdat Volvo die inkoopt bij Webasto (of Eberspacher). Dat van het voorverwarmen van de olie tot 25 graden klopt wel ongeveer en dan is de olie echt nog te koud (naar mijn mening) om met een paar duizend toeren erin te komen. Om die reden rij ik toch maar in de AWD stand richting snelweg. Misschien onzin voor anderen maar ik ben er van overtuigd dat het beter is..
Geplaatst: 01.01.2014 - 13:20
door jvov60
v60pih schreef:...Om die reden rij ik toch maar in de AWD stand richting snelweg. Misschien onzin voor anderen maar ik ben er van overtuigd dat het beter is..
Is het dan niet zuiniger om je pook naar handmatig te drukken? Dan verbruik je niet van de accu en wordt je motor ook warm en blijft aan.