Turbo
Geplaatst: 24.11.2013 - 16:02
Het volgende;
Volvo S40, 2002, 1.9diesel 115pk.
Wanneer ik normaal rijdt en dus de motor nauwelijks belast is er geen probleem. Belast ik de motor waarbij je voelt dat de turbo druk levert of gaat leveren en ik laat het gaspedaal los, hoor ik een woooooooosh geluid.
Dat heeft hij eigenlijk nooit gedaan. Nu stoort het me eigenlijk niet zo erg, maar wat mij wel stoort is dat er een onwijs turbo gat valt. Je moet echt planken om weer op gang te komen. Het verbruik is ook redelijk toegenomen. Daar waar ik zonder probleem 950 - 1000 km op een tank kon doen, komt 750 - 800 nu eerder (en dan is de tank ook nagenoeg leeg (50liter gaat er dan makkelijk in)).
Ok dit is een D5, maar zoiets hoor ik in de auto, als ik bv in de 4, tijdens acceleratie van het gas ga. Dat is nooit geweest en nu begint het me te vervelen. Er valt een onwijs turbogat, het verbruik is hoger etc.
Bij deze hoor je het ook, ok ok een Amerikaan is niet vergelijkbaar met een Volvo S40, maar dat afblaasgeluid, dat heb ik ook. Dat kan niet goed zijn gewoon..
(vooral dat bij de 10 en 45 seconden. Het geluid vanaf 58 seconden heb ik ook, dat je de laadlucht overdreven hoort!)
De EGR is vervangen, luchtmassameter ok. Heb 'm laten uitlezen, maar er stond teveel rommel in. Dealer heeft alles gewist, en moet volgende week even terugkomen
Volvo S40, 2002, 1.9diesel 115pk.
Wanneer ik normaal rijdt en dus de motor nauwelijks belast is er geen probleem. Belast ik de motor waarbij je voelt dat de turbo druk levert of gaat leveren en ik laat het gaspedaal los, hoor ik een woooooooosh geluid.
Dat heeft hij eigenlijk nooit gedaan. Nu stoort het me eigenlijk niet zo erg, maar wat mij wel stoort is dat er een onwijs turbo gat valt. Je moet echt planken om weer op gang te komen. Het verbruik is ook redelijk toegenomen. Daar waar ik zonder probleem 950 - 1000 km op een tank kon doen, komt 750 - 800 nu eerder (en dan is de tank ook nagenoeg leeg (50liter gaat er dan makkelijk in)).
- Vraag 1; Gasklep (weet de benaming niet van de klep die op de inlaat zit, maar deze sluit) sluit, turbine uitlaatzijde blijft draaien en dus ook aan inlaatzijde. De gecomprimeerde lucht kan nu nergens heen. De wastegate aan uitlaatzijde opent wanneer de druk te hoog dreigt te worden. Opent deze gate ook wanneer met het gaspedaal los laat?
- Vraag 2; Wat gebeurd er met de gecomprimeerde lucht in het traject tussen gasklep en turbo? Ik weet dat bij nieuwere (?) diesels de overtollige turbodruk opnieuw gecirculeerd word. Wat gebeurd er nou eigenlijk bij deze diesels? Gasklep (**) sluit en de het traject blijft gevuld met gecomprimeerde lucht. Waar gaat deze heen? Bij mij klinkt het echt alsof dit door het luchtfilterhuis naar buiten komt, en een onwijs turbogat veroorzaakt.
- Vraag 3; Wanneer ik rustig (voornamelijk in de eerste 3 versnellingen) rijd en langzaam in toeren klim, houd de wagen heel even in rond de 1800tmp. Daarbij, vooral als de motor koud is, en stationair loopt lijkt het alsof de wagen om de zoveel seconden gesmoord word. Het uitlaatgeluid, en de loop van de motor veranderd. Uit de pijp klinkt het echt alsof er word gesmoord (bwooohp geluid) en het toerental zakt dat ook eventjes minimaal
Ok dit is een D5, maar zoiets hoor ik in de auto, als ik bv in de 4, tijdens acceleratie van het gas ga. Dat is nooit geweest en nu begint het me te vervelen. Er valt een onwijs turbogat, het verbruik is hoger etc.
Bij deze hoor je het ook, ok ok een Amerikaan is niet vergelijkbaar met een Volvo S40, maar dat afblaasgeluid, dat heb ik ook. Dat kan niet goed zijn gewoon..
(vooral dat bij de 10 en 45 seconden. Het geluid vanaf 58 seconden heb ik ook, dat je de laadlucht overdreven hoort!)
De EGR is vervangen, luchtmassameter ok. Heb 'm laten uitlezen, maar er stond teveel rommel in. Dealer heeft alles gewist, en moet volgende week even terugkomen