Pagina 1 van 1

Stationair draaien met koude moter

Geplaatst: 08.06.2006 - 19:45
door rutgerw
Hallo,

Net een maandje in het bezit van een mooie 440 uit 1996. Ik ben er net een weekje mee naar de Alpen geweest en aldaar is 'ie door de 200.000 km gegaan :).

Maar helaas problemen: het starten gaat niet echt lekker. De moter loopt dan onregelmatig, ik moet in de vrij even het gas er op houden en het lamdalampje brandt nu meestal. Verder bestaat het vermoeden dat de koelvloeistof wat snel opraakt maar ik heb 'm nu 1x bijgevuld dus zekerheid daarover heb ik niet.

Als de moter warm is dan loopt ie wel soepel, ook stationair.

't is mijn eerste auto en ik weet niets van garages en techniek en dergelijke maar ik vermoed nu dat er iets mis is met de inspuiten of koppakking ofzo? Ik weet het eigenlijk niet zeker.

Ik moet dus naar een garage. Welnu: welke? Ik woon in Arnhem en vroeg mij af of iemand een betrouwbaar adres weet. Ik neem aan dat er hier wel een Volvo dealer is maar het gaat me dus om een goedkoper adres.

groet,
Rutger

Geplaatst: 09.06.2006 - 00:19
door ps-amazon
ga eens naar Slubo in Doetinchem

Geplaatst: 09.06.2006 - 15:15
door TurboRobbie
Ik heb een 440 turbo uit 1994 en start ook moeilijk. Alles laten nakijken, geen resultaat. Hij start wel ALTIJD ook al gaat dat moeilijk. Tevens loopt die van mij ook een beetje onrustig stationair maar maar dit is niet ongewoon volgens mij. Bij een warme motor is er niets aan de hand, het starten gaat dan nog wel steeds moeilijk. Niemand kan bij mij iets vinden dus ik laat het maar gewoon zo.

Geplaatst: 10.06.2006 - 00:41
door selhartmans
je zei dat je koelvloeistof snel opraakt, dat kan te maken hebben met een lekker koppakking, maar dat zou via je uitlaatgassen naar buiten moeten komen als het dusdanig veel is zou je dat merken door witte rook uit je uitlaat. evt zou het ook nog bij je olie kunnen zitten. te checken door oliepijstok eruit te halen en kijken of de olie stroperig (slierterig) is. als het bij je koelvloeistof zit, dan zie je dat meteen aan een min of meer bruine meuk in je koel reservoir.
ik suggereer nu alleen wat, het hoeft niet persee een lekker pakking te zijn natuurlijk.


ik woon zelf in bennekom das naast ede zeg maar en ik breng mijn auto altijd weg naar garage B. van de Haar in ede een goeie garage met monteur die alles van volvo en bmw weet en is ziwiso goedkoper dan volvo scholten en je hebt daar altijd de keus of je originele volvo onderdelen wilt of immitatie. dat is mischien net iets te ver weg voor jouw, maar het ligt zeg maar aan de N224 richting veenendaal (B weg naar utrecht).

groeten,
stefan

Geplaatst: 13.06.2006 - 14:41
door rutgerw
ik woon zelf in bennekom das naast ede zeg maar en ik breng mijn auto altijd weg naar garage B. van de Haar in ede een goeie garage met monteur die alles van volvo en bmw weet en is ziwiso goedkoper dan volvo scholten en je hebt daar altijd de keus of je originele volvo onderdelen wilt of immitatie. dat is mischien net iets te ver weg voor jouw, maar het ligt zeg maar aan de N224 richting veenendaal (B weg naar utrecht).
OK dat is dus ook nog een optie. Ik laat het nu even bekijken bij Broekhuis Ermelo (Volvo dealer) maar in Ede is zeker niet te ver.

Geplaatst: 16.08.2006 - 09:52
door rutgerw
Het is al weer een tijdje geleden maar goed, hier even mijn ervaringen, misschien dat anderen er ook wat aanhebben.

De aanvankelijke klachten werden alleen maar erger. Uiteindelijk sloeg de moter ook af tijdens het schakelen, bv van de 3 naar de 2 om een bochtje te nemen. Heel vervelend. Meestal kon ik 'm tijdens het uitrollen wel weer starten maar het is niet echt leuk als je de snelweg op wilt rijden en je moet de moter starten terwijl de auto helling op rijd... Wat er feitelijk gebeurde was dat bij plotseling gas terugnemen (zoals bij het schakelen) de moter niet netjes op toeren bleef waardoor die zo nu en dan op 0 uit kwam en dan slaat 'ie af.

Broekhuis in Ermelo konden er niet zoveel mee. Uiteindelijk ben ik naar de volvo dealer (Henk Scholten) in Arnhem gegaan en zij vonden iets: een poreuse luchtinlaatslang. Dit ding is vervangen maar ook dat bleek het niet op te lossen. Toen wilden ze 'm twee dagen hebben voor onderzoek en dat leverde op dat de temperatuursensor van de moter niet goed was waardoor de brandstoftoevoer niet altijd datgene was dat de moter nodig had. Die sensor is vervangen en zojuist liep 'ie weer goed. Zelfs geen brandend groen lampje meer :D

En nu maar hopen dat mijn 'vage' klachten verholpen zijn

Geplaatst: 18.08.2006 - 22:31
door wpee
OK en die koelvloeistof dan?
Blijft die nu op nivo?
Wim

Geplaatst: 19.08.2006 - 14:36
door rutgerw
Ja dat was ook gefixt bij een van de garagebezoeken. Bleek ook een slangetje te zijn.