Pagina 1 van 1

Volvo V70 2.5T AWD 1997 - advies gevraagd

Geplaatst: 25.11.2013 - 10:19
door RoyvW
Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke Volvo voor naast de S60 te rijden voor mijn vriendin, misscihen zelfs ter vervaning maar dat terzijde. Mijn oog is nu gevallen op een smakelijke V70 Classic wat ik altijd een pracht wagen heb gevonden. Het gaat om een Volvo V70 2.5T AWD (handbak) van 1997 met alle denkelijke opties, daarnaast heeft de auto een 120 liter LPG tank dat een actieradius van 1000KM mogelijk maakt. Dat deze blokken met hydraulische kleppen een stuk betrouwbaarder zijn dan de nieuwere 2.4 blokken is een ding dat zeker is. Nu heeft de auto waar ik bij ga kijken bijna 450.000km aan ervaring achter de rug. Nu schrik ik niet snel van een pittige kilometerstand maar 450.000km zet mij wel aan het denken.

Wat zijn jullie meningen en ervaringen met dit type blok i.c.m. de kilometerstand en AWD?

Geplaatst: 26.11.2013 - 17:06
door Gimle
Ik heb geen ervaring met dit blok, maar mijn Volvo V70 heeft inmiddels 553.000km op de teller staan. Ik heb 'm gekocht bij 475.000km.

Het is een 2.5 10v met Vialle LPI systeem.

Geplaatst: 27.11.2013 - 09:07
door RoyvW
Gimle schreef:Ik heb geen ervaring met dit blok, maar mijn Volvo V70 heeft inmiddels 553.000km op de teller staan. Ik heb 'm gekocht bij 475.000km.

Het is een 2.5 10v met Vialle LPI systeem.
De blokken zijn ook ijzerstrek.
Zijn er problemen die je verder bent tegengekomen?
Zaterdag maar eens even gaan kijken en er een stukje mee rijden, meestal voel je vanzelf wel of het snor zit.

Geplaatst: 27.11.2013 - 10:37
door Gimle
Niet echt, nu een draagarmrubber (?) die vervangen moet worden. Maar heb gehoord dat dit niet het sterkste punt is van dit model.
En verder is alleen de module vervangen die de LPI injectoren aanstuurt. Dat was € 300 incl. arbeid.

Verder, in de (kleine) twee jaar tijd dat ik de auto heb, alleen de reguliere onderhouds dingetjes, zoals setje banden, setje bougies en een setje ruitenwissers.

Al met al vind ik dat het een onwijs goede aankoop is geweest :)

Geplaatst: 27.11.2013 - 11:50
door RoyvW
Gimle schreef:Niet echt, nu een draagarmrubber (?) die vervangen moet worden. Maar heb gehoord dat dit niet het sterkste punt is van dit model.
En verder is alleen de module vervangen die de LPI injectoren aanstuurt. Dat was € 300 incl. arbeid.

Verder, in de (kleine) twee jaar tijd dat ik de auto heb, alleen de reguliere onderhouds dingetjes, zoals setje banden, setje bougies en een setje ruitenwissers.

Al met al vind ik dat het een onwijs goede aankoop is geweest :)
Dat ben ik volledig met je eens. :)

Geplaatst: 28.11.2013 - 08:20
door jan weemering
AWD moet je laten staan, behalve als je geld genoeg hebt.
ik ook 200 kg zwaarder dan een gewone V70classic

Geplaatst: 28.11.2013 - 09:34
door Veneficus
Mijn eerste vraag is: wat moet ie kosten? Dat bepaalt nogal of je het je kan veroorloven als hij er bijvoorbeeld over een half jaar mee ophoudt.

Geplaatst: 28.11.2013 - 21:45
door ovwest
jan weemering schreef:AWD moet je laten staan, behalve als je geld genoeg hebt.
ik ook 200 kg zwaarder dan een gewone V70classic
Ik zou ook goed uitkijken met een AWD en dergelijke km stand.
Zijn er rekeningen aanwezig waarin onderhoud aan de aandrijflijn duidelijk terug te vinden is? De eerste generaties AWD's staan niet bekend om hun lange levensduur zonder uitzonderlijke aandacht. Er is op het forum al veel over gesproken en er is dus ook veel over terug te vinden. Dat kan je helpen in je overwegingen.

Geplaatst: 28.11.2013 - 22:36
door Hathu
2.5 T zijn niet de sterkste blokken. Ken gevallen waarbij de motor moest worden vervangen door scheurtjes in het blok.
De echte doordouwers voor probleemloze hoge km standen zijn de 2.5 tien klepper met 140/144 pk en de 2.5 20 klepper met 170 pk. En die hebben ook nog eens het mooiste 5 cilinder geluid.
Zelf heb ik al zeven jaar een TDI onverwoestbaar, en in al die tijd geen probleem, wel het normale onderhoud, accu, dynamo, gloeispiralen en kleine dingetjes zoals een portierslot en gasveren voor de klep. Maar met 470000 km op de teller mag dat.
Belangrijkste bij aanschaf is de onderhoudshistorie, of distributieriem nog een tijdje mee kan en niet te vergeten werkt de airco goed.

Geplaatst: 29.11.2013 - 16:50
door glenfiddich1983
Hathu schreef:2.5 T zijn niet de sterkste blokken. Ken gevallen waarbij de motor moest worden vervangen door scheurtjes in het blok.
De echte doordouwers voor probleemloze hoge km standen zijn de 2.5 tien klepper met 140/144 pk en de 2.5 20 klepper met 170 pk. En die hebben ook nog eens het mooiste 5 cilinder geluid.
Zelf heb ik al zeven jaar een TDI onverwoestbaar, en in al die tijd geen probleem, wel het normale onderhoud, accu, dynamo, gloeispiralen en kleine dingetjes zoals een portierslot en gasveren voor de klep. Maar met 470000 km op de teller mag dat.
Belangrijkste bij aanschaf is de onderhoudshistorie, of distributieriem nog een tijdje mee kan en niet te vergeten werkt de airco goed.
Dat laatste is zeker geen punt om te onderschatten als je belang hecht aan airco. Airco-onderhoud op een oudere auto is echt een heel serieuze kostenpost. Heb ik helaas al mogen ondervinden met mijn beide auto's :roll:

Geplaatst: 30.11.2013 - 09:47
door Gimle
Heb verder nog grote problemen ondervonden, glenfiddich?

Geplaatst: 30.11.2013 - 12:55
door V480-S60
Hierbij mijn advies.

Als het een auto voor erbij is, voor de hoogst noodzakelijke kilometers van je vriendin. Dan elke leuke wagen vergeten. Dat brengt altijd ( of vrijwel altijd) onverwachte kosten met zich mee. En ervaring leert dat dat veelal eindigt met het vekopen van het speelgoed.

Als je incalculeert dat speelgoed geld kost en je hebt het er voor over. Dan kan je het speelgoed kopen, en er veel plezier aan beleven.

In elk ander geval zou ik op zoek gaan naar een goed onderhouden V70 met een 170 pk motor. Ruim voldoende vermogen en betrouwbaar.

Geplaatst: 30.11.2013 - 21:39
door glenfiddich1983
Gimle schreef:Heb verder nog grote problemen ondervonden, glenfiddich?
Nee, diverse niet-ongebruikelijke dingetjes zoals vacuumslangetjes, draagarmrubbers, veerschotels, distributieriem. Geen echte grote problemen tot nu toe.

Geplaatst: 02.12.2013 - 09:17
door RoyvW
V480-S60 schreef:Hierbij mijn advies.

Als het een auto voor erbij is, voor de hoogst noodzakelijke kilometers van je vriendin. Dan elke leuke wagen vergeten. Dat brengt altijd ( of vrijwel altijd) onverwachte kosten met zich mee. En ervaring leert dat dat veelal eindigt met het vekopen van het speelgoed.

Als je incalculeert dat speelgoed geld kost en je hebt het er voor over. Dan kan je het speelgoed kopen, en er veel plezier aan beleven.

In elk ander geval zou ik op zoek gaan naar een goed onderhouden V70 met een 170 pk motor. Ruim voldoende vermogen en betrouwbaar.
De eerste 2.5T en de AWD komen nergens positief uit qua echte degelijkheid. Scheurtjes in de blokken en kapotte AWD lijkt meer regel dan uitzondering. Nu kan het best zijn dat de auto waar ik intresse heb hier geen problemen mee heeft. Toch heb ik besloten om het niet te doen. Mijn vriendin is namelijk verloskundige en dient een degelijke auto te hebben die "probleemloos" is om z.s.m. bij een bevalling te zijn. Ze moet ook met deze auto verder het land is, dan is het inderdaad geen goede keuze.

We gaan wel verder opzoek naar een V70 op LPG en dat zal een Classic moeten zijn omdat het model gewoon tijdloos is en deze wagens bijna beter op LPG lopen dan op benzine, de 170PK variant is dan een hele goede optie.

Bedankt voor het meedenken!