Laden met Putkast

In dit board alles over elektriciteit voor het laden van Volvo's. Laadpalen, kabels en stekkers etc etc
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

Ik wilde graag (op een VVE terrein) op onze eigen parkeerplaats achter de schuur een laadvoorziening treffen, echter voor de schuur langs loopt een gemeenschappelijk voetpad, dus ik kon geen wandlader aan de schuur gebruiken (ivm kabels over voetpad). De plekken zijn niet klein, maar een paal op de plek zelf maakt het er niet ruimer op.

Ik ben op zoek gegaan naar een grondaansluiting, niet alleen ruimtebesparend, maar als er geen paal staat kun je ook niet tegenaan rijden ;-). Nog niet veel keus lijkt het, maar gisteren is bij mij een laadvoorziening met behulp van een putkast gemaakt. Het ziet er super netjes uit en het werkt ook nog. Ik heb de CEE mennekes kabel zodat ik op 16A kan laden. Ik heb al wel gezien dat het stuk vanaf de controle box net een centimeter of 2 te kort is. De klep van de putkast kan nu niet helemaal dicht. Op zich niet al te erg, maar ik heb toch een klein verlengstuk besteld (stekker met contra stekker).

Het nadeel van een dergelijke oplossing is dat je de stekker laag moet aansluiten (ja, dus elke keer bukken :-)). Daarnaast heb je een schuko of CEE stekker nodig, want de putkast is er niet met een mennekes aansluiting. Er zit geen verdere logica in de box, dus ik heb er nu een losse MID meter in de schuur tussen zitten.

We zullen zien hoe het bevalt de komende tijd, maar het is in ieder geval geworden zoals ik het bedacht had.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40678
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mooie oplossing. Maar lijkt me wel een uitdaging als er een pak sneeuw is gevallen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

Ben schreef:Mooie oplossing. Maar lijkt me wel een uitdaging als er een pak sneeuw is gevallen.
Daar ben ik niet zo heel erg bang voor. Sneeuwschuiver staat om de hoek en ik kan ook zout strooien op voorhand. Het is beproefde techniek op marktpleinen en bij evenementen maar hoe het hier bij mij werkt...de tijd zal het leren ;-)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40678
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

En maar hopen dar er niemand op jouw plek gaat staan.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

De plekken zijn genummerd en privé eigendom en vallen binnen een VVE terrein dat niet toegankelijk is voor derden. Ik heb in de afgelopen 7 jaar maar één keer meegemaakt dat iemand anders (een bezoeker) op mijn plek stond.

In dat uitzonderlijke geval zal ik verder op in de straat wel gaan laden bij een publiek punt :-)
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15371
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

En wat als er auto overheen rijdt?
ferretje
4th Gear member
Berichten: 688
Lid geworden op: 17.07.2007 - 19:58

Het mooie van zo'n putkast is dat hij normaal gesproken dicht kan als de stekker er in zit. Je kunt hem dan alleen met zo'n sleutel openen en dus kan een "lollige" voorbijganger de stekker er niet uittrekken. In d euato zit hij ook vergrendeld.

Ho gaat dat met een verlengsnoer? Kun je hem dan wel loskoppelen?

Kun je niet beter door een lokale electricien het korte deel laten verlengen?
Volvo Amazon Estate 1968, Tesla Model X, Citroen 2CVSpecial Grijs (1984)
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

rsnhakan schreef:En wat als er auto overheen rijdt?
Geen probleem als een auto of zelfs een vrachtwagen er over heen rijdt.
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

ferretje schreef:Het mooie van zo'n putkast is dat hij normaal gesproken dicht kan als de stekker er in zit. Je kunt hem dan alleen met zo'n sleutel openen en dus kan een "lollige" voorbijganger de stekker er niet uittrekken. In d euato zit hij ook vergrendeld.

Ho gaat dat met een verlengsnoer? Kun je hem dan wel loskoppelen?

Kun je niet beter door een lokale electricien het korte deel laten verlengen?
Dat laatste was ook mijn eerste gedachte maar de controle box van Volvo zit vast met schroeven die je niet los kunt draaien. Die zouden dan uitgeboord moeten worden oid om er vervolgens een langer stuk kabel aan te zetten. Alles kan natuurlijk maar het moet wel in verhouding staan tot het 'probleem' dat ik nog probeer op te lossen.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4295
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

LennartS schreef:
ferretje schreef:Het mooie van zo'n putkast is dat hij normaal gesproken dicht kan als de stekker er in zit. Je kunt hem dan alleen met zo'n sleutel openen en dus kan een "lollige" voorbijganger de stekker er niet uittrekken. In d euato zit hij ook vergrendeld.

Ho gaat dat met een verlengsnoer? Kun je hem dan wel loskoppelen?

Kun je niet beter door een lokale electricien het korte deel laten verlengen?
Dat laatste was ook mijn eerste gedachte maar de controle box van Volvo zit vast met schroeven die je niet los kunt draaien. Die zouden dan uitgeboord moeten worden oid om er vervolgens een langer stuk kabel aan te zetten. Alles kan natuurlijk maar het moet wel in verhouding staan tot het 'probleem' dat ik nog probeer op te lossen.
IK vind die "sleutel" wel erg eenvoudig. Heb er drie (bloksleutels) liggen hier....dus als jij er niet bent kan een ander laden?
XC70 D5 2009 Ocean Race
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

mad schreef: IK vind die "sleutel" wel erg eenvoudig. Heb er drie (bloksleutels) liggen hier....dus als jij er niet bent kan een ander laden?
Klopt, maar je kon dus al bij alle 'openbare' andere putkasten in Nederland ook laden, waarom zou je dan bij mij op privé terrein op een binnenplaats komen laden? Mijn parkeerplaats is ook niet te zien vanaf de straat dus hoe weet iemand dat er een laadpunt is?

Laat ik het anders zeggen: 'Als de nood bij een mede PIH rijder zó hoog is dat hij na een eindeloze zoektocht naar een oplaadpunt op wonderbaarlijke wijze bij mijn plek is uitgekomen, mag hij/zij van mij laden ;-)'
Gebruikersavatar
Trucker
6th Gear member
Berichten: 4543
Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
Contacteer:

mad schreef:
LennartS schreef:
ferretje schreef:Het mooie van zo'n putkast is dat hij normaal gesproken dicht kan als de stekker er in zit. Je kunt hem dan alleen met zo'n sleutel openen en dus kan een "lollige" voorbijganger de stekker er niet uittrekken. In d euato zit hij ook vergrendeld.

Ho gaat dat met een verlengsnoer? Kun je hem dan wel loskoppelen?

Kun je niet beter door een lokale electricien het korte deel laten verlengen?
Dat laatste was ook mijn eerste gedachte maar de controle box van Volvo zit vast met schroeven die je niet los kunt draaien. Die zouden dan uitgeboord moeten worden oid om er vervolgens een langer stuk kabel aan te zetten. Alles kan natuurlijk maar het moet wel in verhouding staan tot het 'probleem' dat ik nog probeer op te lossen.
IK vind die "sleutel" wel erg eenvoudig. Heb er drie (bloksleutels) liggen hier....dus als jij er niet bent kan een ander laden?

Dat is een sleutel die ook heeeeeel vaak word gebruikt bij parkeerplaatsen of een voetgangersgebied met een paal er voor.
ik heb ook zo`n sleutel om op een parkeer terrein van een restaurant te kunnen lossen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
Gebruikersavatar
Trucker
6th Gear member
Berichten: 4543
Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
Contacteer:

LennartS schreef:
mad schreef: IK vind die "sleutel" wel erg eenvoudig. Heb er drie (bloksleutels) liggen hier....dus als jij er niet bent kan een ander laden?
Klopt, maar je kon dus al bij alle 'openbare' andere putkasten in Nederland ook laden, waarom zou je dan bij mij op privé terrein op een binnenplaats komen laden? Mijn parkeerplaats is ook niet te zien vanaf de straat dus hoe weet iemand dat er een laadpunt is?

Laat ik het anders zeggen: 'Als de nood bij een mede PIH rijder zó hoog is dat hij na een eindeloze zoektocht naar een oplaadpunt op wonderbaarlijke wijze bij mijn plek is uitgekomen, mag hij/zij van mij laden ;-)'
Maar wat te doen tegen "straat jeugd" die de boel gaat vernielen en jou kabel naar de ***** helpt
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

De putkast is moeilijker te slopen dan een laadpaal ;-)
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2194
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Maar wat te doen tegen "straat jeugd" die de boel gaat vernielen en jou kabel naar de ***** helpt
Dat is bij elke PIH het risico die bij elk willekeurige laadpunt staat te laden, zelfs op eigen oprit.
Een paar maanden terug hadden 70-80% van alle geparkeerde auto's 2 straten verderop lekke banden, ook die op de eigen oprit stonden. Bleek dat een aantal jongeren, thuiskomend van een kroegentocht op vrijdag/zaterdagnacht rond 03.00 uur, even lollig wilden doen. Dat soort dingen is helaas niet tegen te houden.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
basvolvo75
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 07.12.2006 - 13:32
Locatie: Veluwezoom

mooie oplossing, wellicht dat je een net wat langere of diepere uitvoering van de putkast had kunnen verkiezen zodat de hele regelunit in de box ligt en er dus alleen over de kabel 'gereden' kan worden.
Netjes verder (en een fraaie wagen...)
V60 D6 MY14 powerblue HTL, Driversupport, family, happy!
V70 T5 2001 no longer
V50 2.0D 2004 non plus
fiat 500c twinair plus
goukcher
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 10.05.2013 - 09:56
Locatie: Groningen

Wat waren de kosten van de putkast?
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15371
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar..

En heb je nu een Mennekes of Schuko kabel nodig?
LennartS
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 22.10.2013 - 11:46

Putkast kost 1500 euro in de BTW. Ik heb een uitvoering met CEE 16A stekker. Kan ook met Schuko maar dan is max 13A als ik niet vergis
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15371
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Een laadpaal is voor ons goedkoper dan. Weet voldoende vriendelijk bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Elektriciteit voor Volvo Electric Vehicles”