Pagina 1 van 2

single massa vliegwiel ipv dual massa

Geplaatst: 27.11.2013 - 21:32
door dennis850estate
Dit topic geopend om over dit onderwerp te discussieren

Ik heb een dual massa vervangen door een single massa bij een V70R omdat de originele set-up al het geweld niet aan kon. DMF's hebben helaas niet het eeuwige leven en het kan een optie zijn om voor wat anders te kiezen.

Single massa van diverse typen X70/850
S60R SPEC Stage 2 plaat
850 Stage 2 drukgroep

Geplaatst: 27.11.2013 - 21:43
door koen.s
Bij mn 1998 V70R was duel vliegwiel ook defect.
Deze vervangen voor een 850R single-mass vliegwiel, gelijk aflaten draaien.
Nu is het vliegwiel een kilo lichter.
Binnekort komt er een spec stage 3+ koppelingset in.

Als bij de 2003 V70R het vliegwiel of koppeling versleten is.
Komt er ook een single-mass in, dan een Spec vliegwiel en koppeling.

Geplaatst: 27.11.2013 - 21:45
door Rippie V70
kan dat dan zomaar?

Is een DMF er dan alleen maar om de trillingen op te vangen?

Ik begreep dat een 5 cilinder altijd en licht sinusvormige loop heeft en dat het DMF dat dempt.

Snap dat een DMF van een gekietelde R meer voor zijn kiezen krijgt, maar die trillingen dan?

Geplaatst: 27.11.2013 - 21:48
door dennis850estate
koen.s schreef:Bij mn 1998 V70R was duel vliegwiel ook defect.
Deze vervangen voor een 850R single-mass vliegwiel, gelijk aflaten draaien.
Nu is het vliegwiel een kilo lichter.
Binnekort komt er een spec stage 3+ koppelingset in.

Als bij de 2003 V70R het vliegwiel of koppeling versleten is.
Komt er ook een single-mass in, dan een Spec vliegwiel en koppeling.
Stage 2 is voor jouw auto voldoende, of ga je het circuit op?

Geplaatst: 27.11.2013 - 21:51
door dennis850estate
Rippie V70 schreef:kan dat dan zomaar?

Is een DMF er dan alleen maar om de trillingen op te vangen?

Ik begreep dat een 5 cilinder altijd en licht sinusvormige loop heeft en dat het DMF dat dempt.

Snap dat een DMF van een gekietelde R meer voor zijn kiezen krijgt, maar die trillingen dan?
Ja. het kan zomaar. Je gaat alleen wel wat terug in bedieningsgemak. Ook heb je dan geen zelfstellende drukgroep meer. Of er meer trillingen zijn na plaatsing kan marcapeldoorn wellicht toelichten..

Geplaatst: 27.11.2013 - 21:53
door koen.s
dennis850estate schreef:
koen.s schreef:Bij mn 1998 V70R was duel vliegwiel ook defect.
Deze vervangen voor een 850R single-mass vliegwiel, gelijk aflaten draaien.
Nu is het vliegwiel een kilo lichter.
Binnekort komt er een spec stage 3+ koppelingset in.

Als bij de 2003 V70R het vliegwiel of koppeling versleten is.
Komt er ook een single-mass in, dan een Spec vliegwiel en koppeling.
Stage 2 is voor jouw auto voldoende, of ga je het circuit op?
Ja, van de zomer ga ik ook op circuit.
Ben nu met een motor wissel bezig, er komt een motor in die gereviseerd en versterkt is.
Ga met een garrett GTX3071R turbo rijden, mijn doel is 400+ pk.
De stage 3+ kan tot 700nm, wilde graag wat marge.

Bij de N komt er wel een stage 2 in, deze heeft ongeveer 370pk.
Maar dit ga ik pas doen als hij versleten is.

Geplaatst: 27.11.2013 - 21:55
door Marc Apeldoorn
Dat wil ik wel toelichten. Nee, echt geen extra trillingen. ik moest even wennen aan het optrekken omdat het vliegwiel veel lichter is schiet de auto snel vooruit. Als je dan file rijdt is dat even wennen. Nu weet ik wel dat je dan voorzichtiger gas moet doseren en heb nergens meer last van. Bedieningsgemak dus wat mij betreft niet achteruit gegaan.

Geplaatst: 28.11.2013 - 07:17
door Marc Apeldoorn
Overigens Dennis, volgens mij ligt er een Spec 3+ koppeling in?
Ergo, dat weet ik bijna zeker..

Geplaatst: 28.11.2013 - 08:24
door dennis850estate
Je hebt gelijk. We zaten nog te twijfelen even. Maar de conclusie dat dit een prima oplossing was mag wel getrokken worden lijkt me

Geplaatst: 28.11.2013 - 08:52
door Marc Apeldoorn
En stage 3+ koppeling schijnt qua driveability beter te zijn dan stage 2+. En jouw conclusie kan ik wel onderschrijven

Geplaatst: 28.11.2013 - 20:51
door Gast
Begrijp ik nu dat de auto wat zenuwachtiger is geworden, in reactie op het gaspedaal?

Geplaatst: 28.11.2013 - 21:11
door Marc Apeldoorn
Nee dat begrijp je verkeerd. Alleen om de auto aan het rollen te krijgen vanuit stilstand moet je minder gas geven, wat gedoseerder wegrijden, voor de rest echt 0.0 verschiil

Geplaatst: 28.11.2013 - 21:48
door Gast
Ik heb begrepen dat als de frequentietrillingen van de motor gelijk zijn aan die van de aandrijflijn, dat dit zogenaamde opslingereffect (daarom lopen militairen uit de pas over een brug :wink: ) desastreus voor de versnellingsbak kan zijn.

Geplaatst: 28.11.2013 - 22:07
door Marc Apeldoorn
In de SPEC koppeling zitten veren, dus die dempen wel het e.e.a. lijkt me zo. Verder heb ik in ieder geval nooit gehoord van datgene je stelt Alex....

Geplaatst: 29.11.2013 - 07:52
door dennis850estate
Schade door frequentietrillingen ontstaat als een as langere tijd of heel vaak op zijn kritische toerental draait. Bij het aanpassen van deze set-up lijkt me het sterk dat hierdoor problemen zouden kunnen ontstaan. De motor leek iets feller op het gas te reageren omdat de totale massa van de set iets lager is. Zo'n stage 3 plaat weegt overigens al een kilo of 4 schat ik. Het is gewoon een prover concept vanuit de 850 tijd.

Geplaatst: 29.11.2013 - 07:56
door Oceanracer
Dan natuurlijk de hamvraag: Waarom wordt er dan een (duur) DMFW gebruikt ipv een SMFW?

Geplaatst: 29.11.2013 - 08:01
door Marc Apeldoorn
Dat lijkt mij vrij simpel:
Bij een DMFW doet het vliegwiel de demping, en de plaat niet.
Bij een SMFW, dan moet de koppeling die demping gaan doen, vandaar ook andere koppeling..
Toch kan alleen een SMFW ook, maar ik vraag me af in hoeverre dat driveability dan niet anders wordt, op het 850 forum zie je wel voorbeelden dat men een DMFW afdraait.

Geplaatst: 29.11.2013 - 08:28
door dennis850estate
Als je met je zoekprogramma op ' voordelen dubbel massa vliegwiel' zoekt dan weet je eigenlijk alles. Het is een oplossing die uit de VAG groep komt. Daar zijn al gewoon SMF sets te koop. Het enige waar we bij Volvo tegenaan gaan lopen is de slechte verkrijgbaarheid van de oude SMF'en

Geplaatst: 29.11.2013 - 09:01
door edraket
Het comfort bij een dmv is net weer even wat hoger als bij een smv.

Geplaatst: 29.11.2013 - 10:12
door Rippie V70
Kan dat dan ook bij een D5??