Pagina 1 van 1

Standkachel inbouwen en AEM vraagje

Geplaatst: 28.11.2013 - 22:37
door JeroenSpock
Vorig jaar alweer heb ik van 1-wiel een Webasto overgenomen.
De standkachel staat nu al zo lang zielig in zijn doos te wachten tot hij in de auto mag, dus ben gisteravond bij Bas geweest en maar eens begonnen.
Ik heb een frame gemaakt die in de auto komt, waar dan de kachel weer in komt. Dus hij hangt nu in de auto haha, maar doet nog helemaal niets :P Morgen even verder met water en brandstof leidingen. Dan ook foto's :)


Er zit een Volvo gateway bij, en in de handleiding staat dat die aangesloten moet worden op de AEM. Voor zo ver ik weet heb ik die natuurlijk weer niet.
Moet daar een nieuwe in, of kan er een gebruikte uit een sloopauto gebruikt worden?

Geplaatst: 28.11.2013 - 22:49
door V70/2.4D/2003
Geen idee of dat kan maar: het is koud in Noorwegen en meisjes willen warmte, opschieten dus!

Geplaatst: 28.11.2013 - 23:08
door Johan s60
Informeer ook eens of je niet extra software (van Volvo) nodig hebt voor de gateway.

Meestal zit er bij achteraf inbouw een eigen besturing en bedieningspaneel bij

Geplaatst: 29.11.2013 - 01:17
door Jers3n
AEM zou puur voor de standkachel niet nodig moeten zijn (ervan uitgaande dat het een originele is en dat deze in de BC geactiveerd gaat worden). In onze XC zat bij aanschaf nl wel een werkende standkachel en geen AEM.
Wil je de standkachel met een eigen afstandsbediening (of via sms) kunnen bedienen zul je daar, naast de daarvoor benodigde extra apparatuur, ook een AEM voor nodig hebben. Maar dat zou icm. de CFE/VCE niet nodig hoeven zijn.
Hoe het bij een 'niet Volvo standkachel' zit weet ik ook niet.

Wij hebben de AEM in laten bouwen ivm de combi bellen en achteruitrijden, de piepers doen het dan ook tijdens en tegelijkertijd met een telefoon gesprek.

Geplaatst: 29.11.2013 - 11:44
door C.Igar
Voor de werking van de standkachel heb je geen AEM nodig. Maar voor het remote activeren van de standkachel heb je die volgens mij wel nodig. Mocht je de AEM nodig hebben dan kun je een gebruikte installeren (heb ik ook gedaan). Uiteraard moet er wel software geladen worden om de AEM bekend te maken in de auto. Vervolgens moet er in de AEM nog software geactiveerd worden die het mogelijk maakt om de standkachel te besturen.

Geplaatst: 29.11.2013 - 16:22
door JeroenSpock
Vergeten te zeggen, maar het gaat om een Webasto kachel. Er zit inderdaad een Webasto klok bij voor de sturing van het ding, en programmeren van start tijden. Ook heeft hij een telecall zodat je de auto kan bellen/sms'en om de kachel te starten.
Maar als ik het goed begrepen heb is de gateway er (onder andere) voor om de interieur ventilator aan te zetten zodat de auto binnen ook warm wordt.
Hij moet ook worden aangesloten op de REM en CEM.
C.Igar schreef:Mocht je de AEM nodig hebben dan kun je een gebruikte installeren (heb ik ook gedaan). Uiteraard moet er wel software geladen worden om de AEM bekend te maken in de auto.
Dat vroeg ik me nou af, kan dat met een gebruikte? Ja dus, de dealer wist het niet zeker. Dacht van wel, maar had liever van niet omdat er kans is dat hij het niet gaat doen en je alsnog een nieuwe moet hebben.
Nieuwe AEM zit op 125 euro, software 15, en standkachel software ook 15. Komt nog 15 euro overheen voor downloaden, dus beide pakketten samen downloaden is goedkoper.
Er zijn 2 AEM's, voor en na een bepaald chassisnummer. Zal de slopers weer eens afbellen.

Geplaatst: 29.11.2013 - 16:34
door 1-wiel
Aem is nodig als je een webasto of eberspacher universele kachel wilt monteren.
Bij originele Volvo kachel is dit niet nodig.
Aem moet aan de auto gekoppeld worden dmv software, dit geld ook voor eventuele afstandbediening voor standkachel of voor de telecall.

De kachels die ik nu te koop heb, zijn origineel, monteren programmeren en verwarmen.... :lol:

Geplaatst: 29.11.2013 - 17:01
door JeroenSpock
Emiel, jij hebt ook een AEM op marktplaats staan zag ik?

Geplaatst: 29.11.2013 - 17:27
door 1-wiel
Yep....

Je kunt ook het hele zwikkie verkopen en mijn Volvo kachel kopen....

Veel minder werk om die in te bouwen....

Geplaatst: 29.11.2013 - 19:46
door Johan s60
Die gateway (interface) is er om de "orginele bediening" aan het stuur en de melding op je daschboard mogelijk te maken en de Webasto aan te sturen.

Als je nu al een Webasto bediening hebt, heb je de gateway eigenlijk niet nodig.

Of the gateway mogelijk is is vlgs. mij ook afh. vh bouwjaar.

Het voordeel vd webasto bediening is dat je drie tijden kan in stellen , en met de gateway maar 2, maar staat wel leuk die melding op het dashboard.

Geplaatst: 29.11.2013 - 19:51
door volvo 63
Heb je er een handleiding bij voor de inbouw?
Heb zelf een xc 70 or uit 2006.
Past dat?

Geplaatst: 29.11.2013 - 19:58
door 1-wiel
@volvo63.
Kachel die ik aanbied past op jouw xc70.

Inbouw is niet moeilijk, voorbumper demonteren is nog het meeste werk....

http://accessories.volvocars.com/Access ... F-80SC_AWD

Is een voorbeeld, je kunt voor iedere auto installatie instructies vinden.

Geplaatst: 30.11.2013 - 20:03
door volvo 63
Hoe is de staat van de standkachel, slangen en dergelijke?
Bumper eraf lijkt mij absoluut niet het meeste werk, immers er moet een brandstofleiding in de tank worden aangelegd,volgens de dealer is dit een lastig klusje.

Geplaatst: 01.12.2013 - 00:15
door JeroenSpock
Slangen zijn redelijk, luchtslang zit vol met gaten.
Bumper is 3 minuten werk en dat is inderdaad het makkelijke deel.

Geplaatst: 01.12.2013 - 09:11
door Johan s60
1-wiel schreef: Inbouw is niet moeilijk, voorbumper demonteren is nog het meeste werk....
Iets te makkelijke voorstelling van zaken, er moeten ook nog aangesloten worden;

-Waterslangen
-Brandstof leiding (achterbank eruit)
-Brandstof pomp

Geplaatst: 02.12.2013 - 15:03
door JeroenSpock
Waar trek ik de kabel door het schutbord? In de handleiding staat één foto van een kabeltje die net boven het rempedaal lijkt uit te komen. Als ik dan in de auto kijk, lijkt alles dicht te zitten en zeker geen ruimte voor een connector. Hooguit de kabel zelf.

En de CEM, die zit boven de pedalen toch? Kan die los zodat ik hem omlaag kan trekken?
De handleiding heeft het ook over de CPM, wat is dat?
AEM ben ik nog aan het zoeken, maar komt er wel in.

Die gateway, zorgt die alleen voor de interieur fan? Er komt een kabel voor die fan uit de kachel, maar die werkt via de computer toch? Als ik de fan rechtstreeks op de kachel aansluit gaat het één en ander kapot zeker?

Geplaatst: 02.12.2013 - 17:16
door JeroenSpock
Die bedrading valt me nog best tegen...
Paar foto's van vandaag

Dit is de REM? (kofferbak links)
Afbeelding

Aansluitingen in de kofferbak. Wit in de zekeringkast (REM), blauw op de AEM, geel is me niet duidelijk maar staat op de tekening ook niet aangesloten.
Afbeelding

Afbeelding
Dit zal de CEM zijn?
Afbeelding

Heeft de CEM aansluitingen voor de groen en groen/witte draad, en/of de brede connector?
Afbeelding

Geplaatst: 02.12.2013 - 20:53
door Johan s60
De gateway maakt ook bediening via de stuurschakelaar mogelijk en melding op het dashboard, is dus niet alleen voor de fan aansturing.

Ik heb zelf geen ervaring met de gateway, heb de mijne met een afstand bediening gekocht, alles gaat hier buiten het Volvo systeem om, de aansturing vd fan gebeurt via een relais.

Er moet toch een goede handleiding bij zitten.

Geplaatst: 03.12.2013 - 11:43
door JeroenSpock
Johan s60 schreef:De gateway maakt ook bediening via de stuurschakelaar mogelijk en melding op het dashboard, is dus niet alleen voor de fan aansturing.
Ja dat snap ik, maar zonder gateway gaat hij toch helemaal niet werken omdat die fan niet aan gaat?

Dit is de handleiding

Geplaatst: 03.12.2013 - 17:16
door 1-wiel
Op bladzijde 7 van de handleiding staat hoe je de aansturing van de ventilatormotor moet integreren met de gateway bekabeling....