Pagina 1 van 5

Continental Winterbanden

Geplaatst: 01.12.2013 - 17:32
door Mono
Goedendag.

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over winterbanden. Ik heb een PIH besteld en wil daar eigenlijk ContiWinterContact™ TS 850 banden onder laten zetten. Toen ik daar met de Kwik-Fit over belde, vertelde de medewerker me dat ze niet de maat van de zomerbanden aanhielden, maar dat ze altijd een maatje kleiner nemen. Mijn vraag is nu of dat inderdaad gebruikelijk is en of iemand daar al ervaring mee heeft. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groeten,
Andre

Geplaatst: 01.12.2013 - 18:25
door V70/2.4D/2003
Ik mag me vergissen maar volgens mij, er van uitgaande dat je de PIH in de lease hebt, gaat de leasemij. wel voor jou bepalen welke maat winterbanden er onder gaat komen. En die leasemij. heef weer een contract met *hoest* Kwik-Fit *nies* dus dat zal helemaal goed gaan komen.

Geplaatst: 01.12.2013 - 18:51
door Mono
Dank voor de reactie. Ik ga de auto niet leasen. Dus wat is wijsheid?

Geplaatst: 01.12.2013 - 18:55
door mjeuring
Ik neem aan dat je gevraagd hebt "Waarom?" aan die bandenfitters. En wat was hun antwoord daarop?
Maar om op je vraag terug te komen, Volvo levert z'n auto's op diverse bandenmaten.
De mijne b.v op:
225/55-16
225/50-17
245/45-17
245/40-18
Afhankelijk van je budget en of smaak kun je daaruit kiezen. Ik zie er geen probleem in om in de winter van 17 --> 16" over te stappen. Maar noodzakelijk?

Geplaatst: 01.12.2013 - 18:58
door V70/2.4D/2003
Ik rol in een V70. Zomermaat is 225/17, wintermaat is 225/55/16. En dat verschil is te merken.....qua comfort dus. Hoe de winterbanden het in de winterse omstandigheden doen gaan we binnenkort beleven maar met 185 PK op de voorwielen en voor het eerst die bak power mogen hanteren in het winterseizoen met sneeuw en ijs zal dat wel een belevenis worden.

Geplaatst: 01.12.2013 - 19:30
door Thijs
Voorop gesteld, je kan voor winter gewoon exact dezelfde maat aanhouden als de zomerband. Ben wel benieuwd naar hun reden waarom ze kleiner willen. Vanwege de vaak kleinere wielmaat? Of wat bedoelen ze ermee?

Geplaatst: 01.12.2013 - 19:32
door V70/2.4D/2003
205/16 is (behoorlijk) goedkoper dan 17", dat zal de motivatie wel zijn.
*iets met "klantgericht" of zoiets*

Re: Continental Winterbanden

Geplaatst: 01.12.2013 - 19:44
door V480-S60
Mono schreef:Goedendag.

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over winterbanden. Ik heb een PIH besteld en wil daar eigenlijk ContiWinterContact™ TS 850 banden onder laten zetten. Toen ik daar met de Kwik-Fit over belde, vertelde de medewerker me dat ze niet de maat van de zomerbanden aanhielden, maar dat ze altijd een maatje kleiner nemen. Mijn vraag is nu of dat inderdaad gebruikelijk is en of iemand daar al ervaring mee heeft. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groeten,
Andre
Dat verhaal van de K-F is dus gewoon g**** in de ruimte.
Ik ken iemand die van de Leasemij bij de K-F moet zijn. Die krijgt gewoon winterbanden in dezelfde maat als zijn zomerbanden. En wel om dezelfde velgen. Die man heeft niet eens speciale zomer- of wintervelgen.

Maar, de meeste eigenaren van auto's kiezen vanwege het voordeliger zijn van 16" banden daarvoor. Maar dat het standaard is: Nee absoluut niet dus.

Re: Continental Winterbanden

Geplaatst: 01.12.2013 - 19:52
door Battlecruiser
Mono schreef:Goedendag.

Ik ben nieuw op dit forum en heb een vraag over winterbanden. Ik heb een PIH besteld en wil daar eigenlijk ContiWinterContact™ TS 850 banden onder laten zetten. Toen ik daar met de Kwik-Fit over belde, vertelde de medewerker me dat ze niet de maat van de zomerbanden aanhielden, maar dat ze altijd een maatje kleiner nemen. Mijn vraag is nu of dat inderdaad gebruikelijk is en of iemand daar al ervaring mee heeft. Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Groeten,
Andre
Waarschijnlijk bedoelen ze niet kleiner in velgmaat, maar kleiner in de loopvlakbreedte.
Dat is heel normaal, want op natte of gladde oppervlakken is het beter om met iets smallere banden te rijden dan op brede. Met iets smallere banden heb je immers veel meer druk per vierkante centimeter, zodat de grip groter wordt.

Geplaatst: 01.12.2013 - 20:05
door Gerald de Groot
Volgens mij is de reden om voor smallere winterbanden te kiezen de hogere wieldruk. Doordat het contactoppervlak met de weg kleiner is, wordt de druk per cm2 hoger, waardoor meer grip bij gladde omstandigheden. Bij ijsracen gebruiken ze ook altijd relatief smalle banden. Maar ja, het oog wil ook wat .... :P

Geplaatst: 01.12.2013 - 20:07
door Gerald de Groot
Sorry, battlecruiser was me al voor

Geplaatst: 01.12.2013 - 21:59
door mjeuring
Ook bredere banden hebben bij een nat wegdek een betere grip, alleen zullen ze eerder last hebben van aqua-planing.

Bron: http://www.adac.de/_mmm/pdf/Reifenbreit ... _27982.pdf

(Ik weet het, zomerbanden, maar het ging om grip op nat wegdek).

Geplaatst: 02.12.2013 - 08:36
door Battlecruiser
Het ging zelfs over winterbanden met grip op winterse omstandigheden...

Geplaatst: 02.12.2013 - 14:49
door Jan
V70/2.4D/2003 schreef:Ik rol in een V70. Zomermaat is 225/17, wintermaat is 225/55/16. En dat verschil is te merken.....qua comfort dus. Hoe de winterbanden het in de winterse omstandigheden doen gaan we binnenkort beleven maar met 185 PK op de voorwielen en voor het eerst die bak power mogen hanteren in het winterseizoen met sneeuw en ijs zal dat wel een belevenis worden.
Mijn vorige auto was tien jaar lang een 850 R automaat, 240pk dus. Die stond 's winters op dezelfde maat 16 inch die jij noemt. Ik heb setjes Vredestein wintrac en snowtrac versleten. Dat vermogen krijg je met winterbanden echt wel aardig op de weg hoor! Beter dan een 140 pk met zomerbanden in elk geval!
Mocht je er wat huiverig voor zijn: een rondje op de testbaan in Lelystad bij Paul Maaskant bijv. leert je wat je met de auto kunt doen en wat je beter kunt laten.

PS Momenteel rijd ik met de Continental banden in deze maat. Ze bevallen goed (nu derde winter) en zijn volgens mij wat stiller dan de Vrdesteins. Maar het genoemde type is nieuwer dan mijn Continental banden.

Geplaatst: 03.12.2013 - 02:49
door Geneticx
V70/2.4D/2003 schreef:Ik rol in een V70. Zomermaat is 225/17, wintermaat is 225/55/16. En dat verschil is te merken.....qua comfort dus. Hoe de winterbanden het in de winterse omstandigheden doen gaan we binnenkort beleven maar met 185 PK op de voorwielen en voor het eerst die bak power mogen hanteren in het winterseizoen met sneeuw en ijs zal dat wel een belevenis worden.
:roll:

Geplaatst: 03.12.2013 - 08:35
door mjeuring
Battlecruiser schreef:Het ging zelfs over winterbanden met grip op winterse omstandigheden...
95% van de tijd rollen winterbanden gewoon over droog en nat asfalt, de rest van de tijd over sneeuw en ijs (in Nederland dan).

Geplaatst: 03.12.2013 - 09:06
door Battlecruiser
En over die 5% gaat het dus nu, want in die 5% zit gripverlies, dus een mogelijk ongeval, in een klein hoekje.

Maar nu weer graag on- topic.

Geplaatst: 03.12.2013 - 09:13
door mad
Hoewel de TS is verdwenen kan ik me voorstellen dat KF een hogere winstmarge heeft op de smallere banden. En dus voorstelt een smallere band te nemen. Ik denk dat je gewoon moet doen wat JIJ wilt.

Geplaatst: 03.12.2013 - 11:35
door t_w
mjeuring schreef:Ook bredere banden hebben bij een nat wegdek een betere grip, alleen zullen ze eerder last hebben van aqua-planing.

Bron: http://www.adac.de/_mmm/pdf/Reifenbreit ... _27982.pdf

(Ik weet het, zomerbanden, maar het ging om grip op nat wegdek).
Ik vind het een goede zaak dat men (in dit geval, mjeuring) een bron bij een stelling plaatst.
Echter moet ik zeggen dat de hierboven genoemde bron wel even op de juiste manier gelezen moet worden.
Het nadeel van deze test is dat er verschillende types door elkaar worden getest. Dat is niet echt reëel als je het met het verhaal van de TS vergelijkt.
De Michelin PS2 is een heel andere band dan een Energy E3A.
Dus hier speelt een ander profiel, andere contour, andere mengsels, etc... ook allemaal mee, in plaats van dat er een zuiver vergelijk tussen de band groottes wordt gemaakt...

Bij een vergelijk wat hier geld, zou je diverse maten van hetzelfde type (en dus niet alleen hetzelfde merk) band moeten testen...

Om terug te komen op de TS, voor wintereigenschappen is het inderdaad beter om een smallere band te nemen, zoals hierboven al een aantal keer genoemd is. En dan mag je dus zelf de keus maken, of je je voor 100% op winter wilt focussen, of dat je toch een maatje groter gaat voor de dagen dat er geen sneeuw ligt of voor de 'looks'.

Of de bandenfitters meer verdienen aan de kleine maten lijkt me sterk (niet onderbouwd, gewoon mijn mening )

Misschien was het gewoon een oprecht goed advies van de medewerker van Kwik-Fit (nee, geen aandelen), er van uit gaande dat hij
1: doelde op een vrijgegeven maat voor de betreffende auto en
2: met 'kleiner' de breedte van de band bedoelde...

Geplaatst: 03.12.2013 - 15:11
door mjeuring
Battlecruiser schreef:En over die 5% gaat het dus nu, want in die 5% zit gripverlies, dus een mogelijk ongeval, in een klein hoekje.
Dus om voor die 5% perfecte grip te hebben geef je die 95% op?
Maar nu weer graag on- topic.
Sorry, maar dit is on-topic.

@ t_w mijn aanhaal naar zomerbanden was misschien wat ongelukkig, maar uit dat onderzoek blijkt wel dat je onder natte omstandigheden met bredere banden meer grip hebt, ik heb dat 1:1 door vertaald naar winterbanden onder natte omstandigheden.