Pagina 1 van 1

Zware trillingen bij D5 (klepstoters na sec.opinion wel oke)

Geplaatst: 03.12.2013 - 18:13
door chris2
Hallo :D

Sinds een aantal weken heeft mijn 2002 D5 last van zware trillingen bij het stationair draaien. Als ik rij en om een of andere reden moet stoppen dan trilt de dieselmotor redelijk zwaar als hij onder de 1000rpm komt.

Als ik een beetje gas geef van stationair (500rpm geloof ik) tot circa 1500rpm of hoger is het weer weg. Laat ik het gas weer los dan trilt het weer. Het lijkt wel of de motor zo op het metaal rust ipv de rubbers en zo alle trillingen doorgeeft. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Geplaatst: 03.12.2013 - 18:14
door Fredhead
Versleten motorsteun, als deze nog nooit vervangen is mag dat zo langzaamaan ook wel na 11 jaar :)

Geplaatst: 03.12.2013 - 18:16
door chris2
Enig idee wat zoiets kost om te laten vervangen??? Mocht het dit zijn natuurlijk :)

Geplaatst: 03.12.2013 - 18:40
door JeroenSpock
Eurotje of 60

Geplaatst: 03.12.2013 - 20:49
door Thijs
Laten vervangen kost meer denk ik Jeroen?

Geplaatst: 03.12.2013 - 21:08
door JeroenSpock
Ja vast, maar die bovenste motorsteun vervangen is echt niet moeilijk.
71 euro trouwens

Geplaatst: 04.12.2013 - 08:57
door chris2
Volgende week even naar de garage, wordt vervolgd...

Geplaatst: 10.12.2013 - 18:25
door chris2
En een minder leuke update: Auto laten uitlezen en maar liefst 14 foutmeldingen!

In het kort komt het neer op het volgende, iets met de kleppen (geloof de klepstoters) is lam en de gehele cilinderkop moet worden gedemonteerd. Bij een koude motor en stationair toerental loopt hij soms op 4 ipv 5 cilinders. Het advies was om de 6 jaar oude distributieriem ook gelijk te vervangen en alles gaat 12 uur werk opleveren en kost 1500euro!!!! Dit voor een 2002 D5 met 250.000km op de teler welke op MP nog iets van 3000-4500 oplevert.

Maar een nieuwe auto heb ik ook niet voor 1500euro dus denk ik toch maar laten maken. Helaas afgelopen zomer ook al een financiele schade van 1000 euro gehad toen mijn gehele dashboard was uitgevallen, deze werd gedemonteerd, en alle software werd vervangen........

De auto rijdt over het algemeen heerlijk maar krijg er onderhand wel het !@#$%^van!!!

Geplaatst: 10.12.2013 - 18:43
door Morgenstond
Ai, ai, ai. Dat is een pijnlijke uitgave.

Maar wat betreft dat dashboard, waarschijnlijk was de DIM niet meer fris. Dat had ook opgelost kunnen worden met doorsolderen. Was je een ruime 200 euro kwijt geweest ...

Geplaatst: 10.12.2013 - 19:29
door chris2
Morgenstond schreef:Ai, ai, ai. Dat is een pijnlijke uitgave.

Maar wat betreft dat dashboard, waarschijnlijk was de DIM niet meer fris. Dat had ook opgelost kunnen worden met doorsolderen. Was je een ruime 200 euro kwijt geweest ...
Is zeker een pijnlijke uitgave, "and what is next" zou ik bijna denken, de turbo, koppeling...?
Ik vraag me alleen af hoe de klepstoters nu al lam kunnen zijn, de garage (geen Volvo garage) beweerde misschien slecht onderhoud en verkeerde olie. Mijn S60 krijgt elk jaar een grote beurt bij een Volvo dealer en ik neem aan ook goede olie. Hij is goed onderhouden, de historie is prima, en geen schadebak of andere rare dingen.

Nou kan natuurlijk elke auto kapot gaan, ook een Volvo, maar dat bij zo'n goed blok als de D5 de klepstoters al defect / lam zijn bij 250.000 verbaast mij wel!!!

Mbt het dashboard, dit was toen volgens de Volvo dealer de enige optie, ik weet allen niet meer wat er precies kapot was.

Geplaatst: 11.12.2013 - 13:39
door chris2
Update: vandaag naar de Volvo dealer gegaan en die kwam met het volgende. 4 van de 5 sproeiers of vernevelaars oid waren niet meer goed. Deze worden vervangen en alles zou dan weer naar behoren moeten werken, vrijdag kan ik de auto hopelijk weer ophalen.

Dit is een heel andere diagnose dan de 1e garage gaf.....?De 1e garage was geen Volvo garage en heb nu dan ook mijn vraagtekens bij hun diagnose.

Wordt vervolgd..

Geplaatst: 11.12.2013 - 13:46
door bassiej
chris2 schreef:Update: vandaag naar de Volvo dealer gegaan en die kwam met het volgende. 4 van de 5 sproeiers of vernevelaars oid waren niet meer goed. Deze worden vervangen en alles zou dan weer naar behoren moeten werken, vrijdag kan ik de auto hopelijk weer ophalen.

Dit is een heel andere diagnose dan de 1e garage gaf.....?De 1e garage was geen Volvo garage en heb nu dan ook mijn vraagtekens bij hun diagnose.

Wordt vervolgd..
Klinkt een stuk logischer. Ik heb hetzelfde probleem rond de 250K gehad. Ook met opgelost met 1 van die 2 dingen (weet niet precies wat).

Hoe dan ook dat je andere garage ook direct over andere dingen alla distributieriem begon (hoewel hij al vrij oud is) doet me toch een beetje denken aan geldklopperij.

Geplaatst: 13.12.2013 - 12:05
door kajotan
bassiej schreef:
chris2 schreef:Update: vandaag naar de Volvo dealer gegaan en die kwam met het volgende. 4 van de 5 sproeiers of vernevelaars oid waren niet meer goed. Deze worden vervangen en alles zou dan weer naar behoren moeten werken, vrijdag kan ik de auto hopelijk weer ophalen.

Dit is een heel andere diagnose dan de 1e garage gaf.....?De 1e garage was geen Volvo garage en heb nu dan ook mijn vraagtekens bij hun diagnose.

Wordt vervolgd..
Klinkt een stuk logischer. Ik heb hetzelfde probleem rond de 250K gehad. Ook met opgelost met 1 van die 2 dingen (weet niet precies wat).

Hoe dan ook dat je andere garage ook direct over andere dingen alla distributieriem begon (hoewel hij al vrij oud is) doet me toch een beetje denken aan geldklopperij.
Sommigen zeggen dat je een distributieriem niet voor de 2e keer moet monteren/op spanning brengen. Als de kop eraf moet is de riem er dus ook af, opzich voor die 200 euro geen raar idee om dan de riem+waterpomp+spanner mee te vervangen.
Je geeft zelf aan dat hij al vrij oud is.

Maar inderdaad 2 totaal verschillende diagnoses, ben benieuwd welke de juiste is.

Geplaatst: 13.12.2013 - 12:13
door JeroenSpock
Is een sproeier/vernevelaar/verstuiver/injector nou het zelfde ding?

Geplaatst: 13.12.2013 - 20:00
door chris2
2 van de 5 injectoren waren defect.

Geplaatst: 14.12.2013 - 20:36
door Thijs
JeroenSpock, ja. Meestal verstuiver genoemd.

Geplaatst: 23.12.2013 - 21:36
door chris2
Klopt, bedoel de verstuivers..