Pagina 1 van 1

30 foutcodes door kapotte ABS ECU?

Geplaatst: 04.12.2013 - 14:01
door 850sittard
Hallo,

Sinds het wat kouder begint te worden geeft mijn S60 2.4T uit 2000 bij koud starten vaak storingen remmen service vereist aan. Hierbij blijven ook het ABS Traction Control en handrem lampje branden.
Als ik een paar minuten rij, auto afzet en opnieuw start is het weg en doet alles het weer na behoren.

Sinds vanochtend stottert de auto echter ook de cruise control en lijkt het alsof de auto iets inhoud, loopt in ieder geval niet helemaal lekker.

Mij leek het wel slim om even langs de dealer in Heerlen te gaan om de auto uit te lezen aangezien deze begin januari mee moet naar parijs.
Tot mijn verbazing gaf de auto spontaan 30 foutcodes, waaronder communicatie met de ABS regeleenheid Signaal ontbreekt.

Nu is mijn vraag, kan die ECU alle andere codes ook veroorzaken? Paar maanden terug waren er 3 codes en deze zijn verholpen.
Nu heb ik opeens foutcodes op spiegels, ruitenwissers, telefoon, luchtkwaliteitsensor, verstelling rugleuning, richtingsregeling klepmotor signaal te laag etc.. Potentiometer achteruitkijkspiegel onjuist signaal(geen flauw idee wat dit uberhaupt inhoud?)

Misschien belangrijk, auto loopt niet onregelmatig oid, geen enkele foutcode op cilinders oid.

Iemand die me hier meer duidelijkheid over kan geven?

Thnx

Yorick

Geplaatst: 04.12.2013 - 14:10
door jaapburg
Denk dat het aan je CEM ligt, je kunt even contact opnemen met www.ets1.nl bijvoorbeeld.

Geplaatst: 04.12.2013 - 19:59
door Waltersan
Ik zou maar eens beginnen met de abs unit opnieuw solderen, en dan alles resetten. Je kunt m wegbrengen en €200 betalen, maar als je een beetje kunt klussen dan kun je het zelf en kost het niets. De how- to's staan op youtube. (S60,s80 en v70 hebben allemaal dezelfde abs module)
Ik heb de mijne ook gedaan en ik had ook allerlei rare foutcodes. De cruise control gebruikt de abs ringen van de wielen, dus vandaar dat dat ook niet goed werkt.
De abs unit geeft storing op de canbus datalijnen, dit wordt door de computer gezien als een code, en soms dus precies een foutcode.
Maar er kunnen ook andere storingen zijn, kijkend naar de leeftijd is dat niet raar dat er ergens anders ook een elektrische storing is

Geplaatst: 04.12.2013 - 21:29
door Oceanracer
Is de accu nog wel helemaal fris?

Geplaatst: 04.12.2013 - 22:22
door 850sittard
Accu zou ik niet weten, monteur zei wel dat de dynamo een zeurend geluid maakt wat aan zou geven dat deze aan t einde van zijn leven zit.

Kan dit ook de oorzaak zijn dan?

Geplaatst: 04.12.2013 - 22:30
door Oceanracer
Kúnnen zijn....

Geplaatst: 04.12.2013 - 22:49
door 850sittard
Kan je de dynamo doormeten oid? Zodat ik in ieder geval kan constateren of dit (mede) de oorzaak is?

Geplaatst: 04.12.2013 - 22:54
door Oceanracer
Je kunt eenvoudig de laadstroom (of eigenlijk de spanning) meten.

Geplaatst: 05.12.2013 - 13:33
door 850sittard
Dynamo en accu zijn in orde, stationair een waarde van 13.9V en met de motor uit een waarde van 12.3. Is volgens mij prima toch?

Geplaatst: 05.12.2013 - 13:37
door Oceanracer
Laadstroom is wel goed, maar hij moet minstens 12,6V zijn in rust.

Geplaatst: 05.12.2013 - 19:16
door Waltersan
Die 0.3volt zou ik niet meteen druk om maken, een beetje meetafwijking of niet goed kontakt maken tijdens het meten en je hebt al zoiets.
Meet ook nog eens de spanning met de lichten aan en de motor uit, dan moet het boven de 12 volt blijven, en tijdens het starten moet het officieel ook boven de 12 blijven. Maar als het onder de 10 komt is het over met de accu.
Maar, ik blijf erbij, doorsolderen die abs unit!

Geplaatst: 05.12.2013 - 19:42
door 850sittard
Auto start nu opeens niet meer, poogde net te starten maar ik hoor alleen de startmotor en verder gebeurd er helemaal niks... ANWB is nu in ieder geval onderweg en dan kijken we verder..

Geplaatst: 06.12.2013 - 00:09
door Obbetuning
jaapburg schreef:Denk dat het aan je CEM ligt, je kunt even contact opnemen met www.ets1.nl bijvoorbeeld.
Na je laatste post lijkt het inderdaad op het CEM probleem, eerst uitlezen met Vida, waar geeft de auto de fout, als die CEM gerelateerd is:
Laten repareren (ets ? ) of van de sloop (klonen) of een nieuwe.

mvgr Obbe

Geplaatst: 06.12.2013 - 10:19
door 850sittard
ANWB heeft de auto kunnen overstarten maar zei toch dat de dynamo niet constant laad. Met pieken en dalen waardoor de accu leeg was. Er werd gezegd tegen mij met deze dynamo is t een kwestie van tijd voor de auto uitvalt

Geplaatst: 06.12.2013 - 12:56
door Oceanracer
Zei ik...

Geplaatst: 16.12.2013 - 19:09
door 850sittard
Dynamo heeft revisie gehad, spanningsregelaar bleek kapot te zijn. Tot nu toe alle problemen weggebleven!

Bedankt voor de tips!

Geplaatst: 16.12.2013 - 19:53
door Oceanracer
Top! Zonder zorgen de winter door met die bak!