Pagina 1 van 1
V70 bj 2002 - 2005; een goed idee?
Geplaatst: 04.12.2013 - 18:28
door Jabo1
Hoi Volvo liefhebbers,
Ik ben tussen 2 jobs geraakt en nu voor de 2de keer in mijn leven op zoek naar een eigen auto. Altijd dat VAG spul gereden, dat Duitse materiaal bedoel ik dan.
Nu ben ik voor de komende 75.000Km (ong 4 jaar) op zoek naar een V70 met ervaring.
Natuurlijk graag in nieuw staat, compleet onderhoudsboekje en nog wat van dat soort onmogelijke eisen voor een auto van 10jaar oud en een waarde van 5.000Euro.
Nu komt mijn vraag: wat zijn de pijnpunten waar ik op moet letten en zaken die zowiezo aan de beurt gaan komen. Welke motorisatie, BJ of opties moet ik links laten liggen (handgeschakeld of manueel).
Verder, is een km stand van 300.000 nog een aanrader?
't Wordt wel een diesel!
Ik ben van het pricipe dat wat je niet aan afschrijving uitgeeft, je aan onderhoud moet besteden. Ik verwacht dus niet gratis te rijden.
Bedankt alvast. Nu ga ik verder struinen op het forum.
Gr, Jabo1
Geplaatst: 04.12.2013 - 20:10
door w.stif
Tja aankoop adviesen zijn er genoeg op dit leuke forum.
Als je in mijn schoenen stond dan deed ik het volgende:
Niet blind staren op een bouwjaar, hoe nieuwer hoe beter gaat meestal niet op.
Dealer onder houden wagen, het liefst ook bij een dealer vandaan.
En natuurlijk automaat.
Is een XC ook wat, ik heb het idee dat de vraag naar deze dingen iets achter loopt, dus goedkoper....
Succes, enne laat je het even weten.
Geplaatst: 04.12.2013 - 20:55
door Musicus
De eerste D5 blokken zijn (bij goed onderhoud) niet kapot te krijgen en zijn daarnaast ook nog eens zuinig! Punten van aandacht:
Verstuivers (start de auto goed als deze warm is)
Vliegwiel (rammel bij stationair met koppeling op)
Stabilisator stangetjes
Dealer onderhouden maakt mij niet zoveel uit, ik doe zelf bijvoorbeeld de wissels van olie/filters en weet daardoor zeker dat ik alles vervang. Daardoor heb ik geen stempels maar wel een goed rijdende auto met nu al 416K op de teller…
Lees eens rustig verder op het forum, er is veel informatie te vinden.
Geplaatst: 05.12.2013 - 09:05
door Schapekoppie
Welkom Jabo,
Vorig jaar heb ik een D5 uit 2004 gekocht met 375.000 op de teller.
Mijn tip, let op onderhoud! Dit is volgens mij het allerbelangrijkst. Dus is de olie regelmatig ververst? Als het een automaat is controleer dan ook of de bak eens geflushed is. Laat hem ook even uitlezen op storingen. Mochten er nog oude storingen in zitten dan weet je in ieder geval waar je op moet letten.
Geplaatst: 05.12.2013 - 10:53
door RoyvW
Men zegt dat een auto "groter" onderhoud begint te vragen rond de 200k. Koop je dan een auto met 300k dan zou je wel eens minder problemen kunnen hebben, maar ook dit is allemaal relatief. Zorg dat je iemand meeneemt die verstand heeft van deze wagens, maak een proefrit en controleer de onderhouds hystorie. Je zou ook een aankoopkeuring kunnen laten doen, dan ben je wat zekerder bij het aanschaffen van de auto.
Eén ding is zeker, eigenlijk twee; auto's kosten geld en een 2e-hands auto kopen is altijd een gok.
Geplaatst: 05.12.2013 - 19:06
door kevinwalter
RoyvW schreef:Men zegt dat een auto "groter" onderhoud begint te vragen rond de 200k.
Koppeling, vliegwiel, Rubbers, ABS computer. tja, wat nog meer

Geplaatst: 06.12.2013 - 00:14
door devnullT4
ik heb onlangs voor het eerst een auto met meer dan 200k gekocht, en meteen goed ook, 360.000 km op de teller :shock:
Blijft een gok, maar was de laatse 2 ton dealer onderhouden (hoeft inderdaad niks te zeggen) en ik kon zien dat er bijzonder veel onderhoud was geweest aan de auto, echt nooit op bespaard. Alles nog origineel en van binnen echt bijzonder netjes.
Voor deze km stand "gekozen" omdat ik ook het idee heb dat net na de 200k er nog een boel moet gebeuren vaak/ er nog niet veel is gedaan. Met een beetje geluk, een goede testrit en wat uitzoekwerk (heb contact opgenomen met de dealer waar ie was onderhouden) kom je een heel eind. Met een aankoopkeuring kun je ook eea. uitsluiten (niet alles natuurlijk).
Grote reparaties (geartronic bijv.) zijn realistisch uiteraard, maar de prijzen boven de 300k zijn doorgaans ook wel echt een stuk lager dan 200k.
hoe er mee is gereden al die kilometers is trouwens ook erg belangrijk. Heb het idee dat mijn V70 (T5) vooral voor lange afstanden is gebruikt, en rustig mee is gereden.
Geplaatst: 06.12.2013 - 07:59
door Jabo1
kevinwalter schreef:RoyvW schreef:Men zegt dat een auto "groter" onderhoud begint te vragen rond de 200k.
Koppeling, vliegwiel, Rubbers, ABS computer. tja, wat nog meer

Koppeling en rubbers zijn ook slijtagedelen volgens mij. Dus dat is in te calculeren.
En anders zaken... dat blijft een gok met dit budget.
Bedankt zover.
Jabo
Geplaatst: 06.12.2013 - 13:26
door herbert (c5)
Check inieder geval bij deze km stand (dat heb ik verzuimd) of het duall mass vliegwiel en koppeling is vervangen of trek er rustig 1500 van af.
Draagarmen en schijven ook allemaal rond deze km stand.
Weet dit omdat ik dit allemaal net heb gehad.
Geplaatst: 06.12.2013 - 14:30
door Schapekoppie
En een D5 kan wel degelijk stuk! Maar wel alleen als er geen onderhoud is gepleegd. Ik spreek ook uit ervaring.
Geplaatst: 06.12.2013 - 14:37
door Schapekoppie
Schapekoppie schreef:En een D5 kan wel degelijk stuk! Maar wel alleen als er geen onderhoud is gepleegd. Ik spreek ook uit ervaring.
Maar als dat gerepareerd is, rijdt het wel weer geweldig!!!!

Het rijdt bijna als nieuw met 390k op de teller!