Pagina 1 van 1

D3 vs D4

Geplaatst: 05.12.2013 - 10:45
door pietie
Goeie morgen,

Ik heb het geluk om een nieuwe wagen te mogen bestellen (leasing).
Nu heb ik mijn oog laten vallen op de V40 r-design. Alleen weet ik nog niet welke motorisatie te kiezen. :?

Ik twijfel tussen een D3 (150pk) met iets meer opties of een D4 (177pk) met iets minder opties.
Hier op het forum zie je vooral veel D2 versies passeren waardoor ik nog niet veel informatie heb gevonden over de rijervaring met de D3/D4.

Heeft er iemand al met de D3/D4 gereden en wat zijn jullie ervaring?
Ik ben vooral benieuwd naar het verschil in rijplezier en bruikbaarheid van de extra Pk's/nm.

bedankt,

Geplaatst: 05.12.2013 - 10:51
door Phacoid
Beide motoren zijn identiek aan elkaar, de D3 is een software-matig geknepen D4. Ga voor de D3 met meer opties. Kom je naar je gevoel kracht tekort, dan kun je langs bij bijvoorbeeld Rica voor de OEM-upgrade. Hierbij plaatsen ze de software van een D4 op jouw D3 en heb je wezenlijk een D4.

Veel succes met de keuze!

Geplaatst: 05.12.2013 - 10:59
door Poekoek
Reis je veel in de spits/sta je veel in de file? Dan zou ik op zeker voor de D3 gaan. Lekker genieten van de extra opties en het extra vermogen kun je toch nergens kwijt tijdens kantoorreistijden.

Zelfs al zou je 'm enkel planken op de Autobahn dan denk ik dat een D3 nog wel voldoet. Je hebt in ieder geval al die lekker 5-cilinder in het vooronder :)

Geplaatst: 05.12.2013 - 12:01
door pietie
Bedankt voor de feedback.
Hoe zit het dan met de verzekering/garantie als je deze upgrade doet?

Ik vraag me af of ik die extra pks/nm in het dagelijks gebruik ga merken?

Geplaatst: 05.12.2013 - 12:07
door yekke63
Ik rij sinds 7 maanden met een D3 en ik ben zeer tevreden over de prestaties en het verbruik.
Ik heb bij de aankoop getwijfeld tussen een volledig aangeklede (Summum) D2 en een iets minder uitgeruste D3 (momentum),na een proefrit met beide toch besloten om voor de D3 te gaan en heb daar nog geen moment spijt van gehad. Probeer een proefrit te bekomen om het verschil te voelen.

Geplaatst: 05.12.2013 - 15:12
door Toxictooms
Ik rij sinds een week met een D3 R-design en moet zeggen dat ik er heel tevreden mee ben.
Voldoende vermogen en verbruik lijkt wel mee te vallen.
Maar na 1 week kan ik daar nog niet echt veel over zeggen.

Geplaatst: 05.12.2013 - 20:40
door Kurt1975
Ik zie vooral Belgen in dit topic.
Toch leuk, die bijteling bij onze noorderburen:-)

Geplaatst: 05.12.2013 - 23:33
door cvanluik
Hier een noorderbuur. Heb sinds een jaar een D3 en ik vind het vermogen meer dan genoeg. een fijne motor met een mooi geluid.

Geplaatst: 06.12.2013 - 08:03
door Phacoid
pietie schreef:Bedankt voor de feedback.
Hoe zit het dan met de verzekering/garantie als je deze upgrade doet?

Ik vraag me af of ik die extra pks/nm in het dagelijks gebruik ga merken?
In principe moet je inschrijving aangepast worden en je verzekering op de hoogte gebracht. Als je dat al dan niet doet, staat je natuurlijk vrij. Op de keuring zullen ze er bijvoorbeeld niets van merken en de politie zal jouw voertuig echt niet op een rollenbank plaatsen om na te gaan of het vermogen klopt.

Geplaatst: 06.12.2013 - 22:25
door Fietsventje
Hier ook een gelukkige Belgische D3-rijder :-)

Hét grote verschil tussen de D2 en de D3/4 zit hem in het feit dat je met de 5-cilinder ontzettend lui kan rijden. In stadsverkeer kom ik niet boven de 1700 rpm uit en ben ik toch zeer snel uit de voeten.

Wanneer je de motor boven de 2000 rpm brengt, dan verandert het karakter helemaal: het geluid wordt hard en rauw, en dat maakt de duw in de rug alleen maar spectaculairder.

Het verschil tussen de D3 en de D4 begint pas op 1500 rpm. Daarboven is het koppel tot 50 Nm (= 15%) hoger, en dat duurt tot 4000 rpm. Dat ga je zeker en vast voelen, en vooral op de snelweg (130 km/u in 6e is 2250 rpm, midden in het maximum-koppelbereik) waar veel mensen toch het meeste aantal uren spenderen.

Is de D3 krachtig genoeg? Ja. Is de D4 krachtiger? Ja. Wil je nóg meer, ook als je al een D4 hebt? Natuurlijk :-)

Anderzijds denk ik dat ik de extra luxe die voor de D3 kiezen in plaats van de D4 me het wel waard is. Voor de € 1650 verschil in motorisatie kies je best wat leuke optie's (hifi, navigatie, adaptive cruise control) die het leven aan boord best wel aangenamer maken!

Maar laat ons eerlijk zijn: wat is dit toch een heerlijk luxeprobleem!

Geplaatst: 18.12.2013 - 12:21
door team Scargot
Voor mij 100% een D4. De auto is zwaar dus het koppel komt goed van pas, zeker bij af en toe een momentje.

Ik rijd vrij veel, maar vooral in het buitenland (UK, D, F) en dan is het vermogen zeker nodig. Ik kan me wel voorstellen als je alleen in NL rijd een D3 ook voldoende zou moeten zijn.