Pagina 1 van 1

Spoorverbreders

Geplaatst: 06.12.2013 - 11:14
door robbertos
Hoi allemaal,

Ik heb de 18" midir velgen i.c.m. de heico verlagingsveren onder mijn V40. Nu vind ik dat de wielen wat ver naar binnen staan en die wil ik doormiddel van Spoorverbreders meer naar buiten toe hebben. De vraag is eigenlijk tot hoeveel cm spoorverbreders kan ik gaan zodat de velgen de kasten mooi opvullen. Ik ben zelf wat gaan rekenen en kwam op het volgende:

Ik heb nu de 18"midir en die hebben een ET waarde van 52. Ik zie dat Heico velgen levert voor de v40 met een ET 47 + 10mm spoorverbreder. Als ik dan ga rekenen.

Mijn velg:
7J = 17,78 cm
ET 52 = 5,2 cm

Heico velg:
8J = 20,32 cm
ET 47 = 4,7 cm

Verschil in breedte velg is dan 2,54 cm. Per kant van de velg is dat dus 1,27
ET waarde verschil = 5,2 - 4,7 = 5mm
Totaal dus een verschil van 1,27 + 5mm + 10mm (spoorverbreder heico)= 2,77cm

Dus spacers van 2,77 zouden moeten passen want dan zou ik gelijk uitkomen met de heico velgen. Waarschijnlijk zit er dan nog wel wat ruimte in maar hoever kan ik gaan zonder dat de boel gaat aanlopen.

Iemand die dit weet? Of hoe dit anders te berekenen?

Geplaatst: 06.12.2013 - 18:24
door snorremans
Je kunt + of - 5 mm afwijken van de orginele ET waarde afwijken, alles wat meer is als dit, veroorzaakt overmatige slijtage aan het lager werk.

Als je meer afwijkt krijg je ook stuur problemen, zwaarder sturen , of je stuur komt niet terug na de bocht.

Geplaatst: 06.12.2013 - 18:42
door V70/2.4D/2003
Spoorverbreding is toegestaan, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De spoorbreedte mag maximaal 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. Dit wordt tijdens de apk overigens niet gecontroleerd. Wel wordt gesteld dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding. Verder wordt er door een keurmeester gekeken of de wielen/banden goed zijn afgeschermd, niet meer dan 30mm buiten de wielafscherming uitsteken en niet aanlopen. Wordt hieraan voldaan dan is de aanwezigheid van spoorverbreding bij de apk geen reden tot afkeur. De politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen overigens ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een auto moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan. De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is echter een taak van de RDW en de politie. De apk-keurmeester hoeft zich hier niet druk om te maken.

Ergo: Het is verboden en gevaarlijk bovendien.

Geplaatst: 06.12.2013 - 19:41
door Gerald de Groot
Ben er ook geen voorstander van, maar als je het toch doet, neem dan iig de uitvoering met centreerrand (en langere bouten). Zonder die rand krijg je de wielen bijna niet gecentreerd en schud je de auto uit.

Geplaatst: 06.12.2013 - 20:44
door robbertos
Als ik ze van plan ben te nemen dan die van Heico. Dat moet toch wel goed spul zijn. Alleen die hebben ze van 1 of 4 cm. Niks daar tussen in. Ik heb ze ook even gemaild met mijn vraag.

Geplaatst: 06.12.2013 - 20:47
door Poekoek
Is jouw 18 inch velg niet 7,5j breed?

http://www.volvocars.com/nl/all-cars/vo ... 8af987e627

Geplaatst: 06.12.2013 - 21:00
door robbertos
Poekoek schreef:Is jouw 18 inch velg niet 7,5j breed?

http://www.volvocars.com/nl/all-cars/vo ... 8af987e627
Inderdaad! Ik was van 7J uitgegaan maar het is dus 7,5J. Bedankt!

Geplaatst: 06.12.2013 - 22:39
door Poekoek
Dan is je berekening ook alweer anders en kom je denk ik weg met smallere spoorverbreders.