Pagina 1 van 6
dstc sport mode
Geplaatst: 06.12.2013 - 14:12
door CHRISITO
Iemand hier ervaring mee wat dit doet met de wagen?
Heb de indruk dat het sportiever rijdt maar heel zeker ben ik niet!
Geplaatst: 06.12.2013 - 14:42
door robbertos
Handleiding zegt het volgende:
Bediening
Niveau kiezen, Sport-standHet DSTC-systeem is altijd geactiveerd – uitschakelen is niet mogelijk. U kunt echter de Sport-stand kiezen voor een
actievere rijervaring. In de Sport-stand registreert het systeem of de gaspedaal- en stuurwielbediening alsook het bochtenwerk als actiever dan normaal aan te merken zijn, waarna het systeem toestaat dat de achtertrein
een gecontroleerde vorm van slippen vertoont voordat het ingrijpt en de auto stabiliseert. Als u de gecontroleerde vorm van slippen beëindigt door het gaspedaal te bedienen, grijpt het DSTC-systeem in om de auto te stabiliseren. De Sport-stand maakt maximale aandrijving mogelijk, als de auto is blijven steken of over een zachte ondergrond (zoals zand of een
dikke laag sneeuw) rijdt.
Geplaatst: 06.12.2013 - 14:50
door CHRISITO
dus als het sneeuwt moet we dstc afzetten?
Geplaatst: 06.12.2013 - 14:51
door dbt
Hmmm netjes robbertos, had de stand al wel gevonden maar nog niet gebruikt.
Wat ik gisteren met de hevige regenval wel merkte is dat als je een scherpe bocht moest maken en te vroeg gas gaf dat de auto zonder problemen door bleef slippen. Lijkt wel of er geen ESP o.i.d. op zit, die greep in mijn vorige auto's in bij deze situatie.
Meer mensen deze ervaring?
Geplaatst: 06.12.2013 - 16:53
door Jumpman
CHRISITO schreef:dus als het sneeuwt moet we dstc afzetten?
Kan idd helpen een beetje wielspin in de sneeuw, ook het vermogen wordt dan niet geknepen.
Heb dat aan de lijve ondervonden de eerste keer ik met mijn V50 in Oostenrijk op een besneeuwde berg stond.
Geplaatst: 06.12.2013 - 20:47
door robbertos
Ik heb het net even geprobeerd en een aantal keer opgetrokken in zijn 1 met DSTC uit en aan. Het lijkt alsof als DSTC uit staat (sport mode) de auto minder geknepen is in zijn 1. Maar kan ook een gevoel zijn. Kan een van jullie dat bevestigen?
Geplaatst: 06.12.2013 - 20:56
door Agnax
Het gaspedaal reageert iets sneller lijkt het.
Geplaatst: 06.12.2013 - 20:57
door CHRISITO
Had dat gevoel ook deze middag! Ik vond hem vinniger niet alleen in zijn 1
Geplaatst: 06.12.2013 - 22:55
door Cascam
Sowieso, vind ik het nauwelijks merkbaar dat auto knijpt of ingrijpt bij wielspin in of uit de bocht , bij mijn megane kakte hij gewoon in een keer in en allemaal alarm lampjes op het dashboard knipperen.
Wel merkte ik vanmorgen dat ik de afrit van de A2 naar de A12 nam met zo'n 130km/u in de lange bocht, kreeg ik het gevoel dat de auto aan het corrigeren was,.. Best grappig,.. Maar niet overdreven merkbaar,...
Volgende week dstc maar ff uitzetten en kijken wat ie dan doet : )
Geplaatst: 07.12.2013 - 10:48
door spacewagon
Cascam schreef:Wel merkte ik vanmorgen dat ik de afrit van de A2 naar de A12 nam met zo'n 130km/u in de lange bocht, kreeg ik het gevoel dat de auto aan het corrigeren was,.. Best grappig,.. Maar niet overdreven merkbaar,...
Dat heb ik ook gemerkt. Vreemd gevoel, alsof hij extra meestuurde.
Geplaatst: 07.12.2013 - 14:02
door MichelR
Stukje van technische gegevens V40
Om het DSTC-systeem nog sneller en nauwkeuriger te laten functioneren ter voorkoming van een slippartij, is het Advanced Stability Control-systeem (ASC) nu voorzien van een multi-axiale sensor. ASC zorgt daarnaast voor een sensationele rijervaring, waardoor de dynamische stabiliteit nog beter aanvoelt wanneer u vlot de bochten instuurt.
Corner Traction Control (CTC) is een andere functie die ervoor zorgt dat u bochten strakker kunt nemen, minder onderstuur ervaart en meer plezier achter het stuur beleeft. Het zorgt ervoor dat het aangedreven binnenwiel wordt afgeremd wanneer de auto in een bocht grip begint te verliezen, terwijl in plaats daarvan het vermogen naar het buitenwiel wordt gestuurd.
En als u zin hebt in een sportieve rit, beschikt DTSC over een Sport Mode. De functie voor verminderd motorvermogen wordt dan uitgeschakeld en er is een gecontroleerde mate van wielslip toegestaan, zolang wordt gedetecteerd dat de bestuurder het stuurwiel en gaspedaal op dynamische wijze bedient zonder hierbij te overdrijven. In dat geval wordt namelijk naar de normale DSTC-functie teruggekeerd.
Geplaatst: 07.12.2013 - 14:41
door Inny
Goh, goede thread dit.
Ik dacht ook herkend te hebben dat de auto wat sportiever (lees: meer vermogen c.q. minder geknepen) reageert in DSTC Sport modus. Maar meer dan een onderbuikgevoel was dat niet want ik verwachtte dat niet.
Daarbij had ik ook het gevoel dat zelfs in DSTC Sport stand het niet zomaar lukte om te 'overdrijven,' b.v. door het te snel nemen van een rotonde (helemaal rond). Dat had ik dan juist weer verwacht dat het dat mogelijk zou maken. En dus de veiligheid verlaagt.
De uitleg hier verklaart het een en ander!
Voortaan staat 'ie bij mij dus op DSTC Sport stand! Even veilig en wat extra rijplezier.
Geplaatst: 07.12.2013 - 14:42
door CHRISITO
Dus als je te gek doet in sport stand schakelt ie zelf terug? Gezellig!
Geplaatst: 07.12.2013 - 14:53
door Inny
Tja, hoe wil je 't bekijken. Het is een soort van aso-control?
Tegelijkertijd beschermt de V40 met deze mogelijkheden zowel je veiligheid als je 'prestaties.'
Geplaatst: 07.12.2013 - 17:02
door robbertos
Kan je het uitschakelen onder een favorieten knop zetten? Heb het een en ander geprobeerd maar het is mij niet gelukt.
Geplaatst: 07.12.2013 - 17:36
door Mike Philippens
Zit dat op elke D2 of is dat een extra ding? Kan me niet herinneren dat ik zoiets heb gezien in het lijstje.
Geplaatst: 07.12.2013 - 18:05
door CHRISITO
Normaal standaard
Geplaatst: 08.12.2013 - 16:20
door Cascam
Als ik mijn "DTSC SPORT" aanzet zie ik het op mijn dashboard, alleen zie ik dan niet meer dat mijn regensensor aanstaat, da's wel een beetje knullig,..
Geplaatst: 08.12.2013 - 19:20
door Black kiwi
robbertos schreef:Kan je het uitschakelen onder een favorieten knop zetten? Heb het een en ander geprobeerd maar het is mij niet gelukt.
Volgens mij niet. Heb naar aanleiding van dit topic het ook even getest...lastig wat van te zeggen zo. Het viel mij wél direct op dat je dus bij iedere keer starten (ik gok zo'n 30x per week voor mij) het menu moet openen om deze optie uit te zetten.
In mijn Prius zat gewoon zo'n 'sportstand' knop op het dashboard naast de radio. Wel bij iedere rit aanzetten - maar een kleine moeite.
Geplaatst: 09.12.2013 - 09:33
door dbt
Cascam schreef:Als ik mijn "DTSC SPORT" aanzet zie ik het op mijn dashboard, alleen zie ik dan niet meer dat mijn regensensor aanstaat, da's wel een beetje knullig,..
Als het goed is zit er een groen ledje op je ruitenwisserhendel als hij aan staat. Zit niet op een goed zichtbare plek maar daar zou je het aan kunnen zien
