Pagina 1 van 2
Polestar doet niet mee aan pk-oorlog
Geplaatst: 07.12.2013 - 13:37
door Ben
Polestar doet niet mee aan pk-oorlog
door Bart Oostvogels
Göteborg -
In de autowereld is momenteel een pk-oorlog gaande, maar het Zweedse Polestar Performance doet hier liever niet aan mee. "Het draait niet alleen om meer vermogen, je moet denken aan het totaalpakket", zegt managing director Hans Bååth van Polestar in gesprek met Autovisie.
"Je kunt een auto enorm veel vermogen geven. Op papier doet het dat erg goed, maar je bent fout bezig als elektronische hulpmiddelen de auto en bestuurder moeten beschermen voor al die power. Het gaat niet alleen om vermogen, maar ook om zaken alsde ophanging, de remmen en de banden. Maar nog belangrijker, het chassis. Daar begint en eindigt alles mee", zegt Bååth.
Prestatiepotentieel
Je moet volgens het Zweedse bedrijf kijken naar een 'gebalanceerd totaalpakket'. "Met een auto moet je 365 dagen per jaar uit de voeten kunnen en continu gebruik kunnen maken van het prestatiepotentieel. Dat is graag wat we terug willen zien in een auto. En juist dat is mogelijk met de Polestar-modellen als de S60 en V60. Een auto moet vertrouwen wekken bij de bestuurder. Hetzelfde geldt voor racewagens.”
Geplaatst: 08.12.2013 - 09:50
door Live
Opzich, de 300+ Pk die de huidige T6 (zowel 4 als 6 cillinder) levert lijkt mij voldoende, kan je aardig meekomen met het verkeer.
Ik vind het artikel verder beetje open deuren in trappen. BMW M, Mercedes AMG en Audi RS6 combineren 500+ PK, met een auto die je 365 dagen per jaar kan gebruiken, auto's met naast een goede motor ook prima chassis, ophanging etc. Waar de opmerkingen van Hans Baath van polestar nu op aankomen is volgens mij dat hij aangeeft dat de Volvo's waar hij mee bezig is niet de randvoorwaarden hebben om veel (meer) PK's aan te kunnen?
Geplaatst: 08.12.2013 - 14:10
door V70/2.4D/2003
BMW M, Mercedes AMG en Audi RS6 combineren 500+ PK, met een auto die je 365 dagen per jaar kan gebruiken, auto's met naast een goede motor ook prima chassis, ophanging etc.
En dat is dus precies waar hij het over heeft. Feitelijk zit er nog een boodschap in namelijk: met alleen maar gepiel in de software en zo het vermogen opkrikken ben je er niet (afhankelijk van hoeveel vermogen je er in pompt).
En de huistuners van de grote Duitse 3 doen dat dus ook, die dingen verbouwen ze van onder naar boven en van links naar rechts om het allemaal veilig en verantwoord te houden.
Geplaatst: 08.12.2013 - 14:42
door diesel01
Ik denk juist dat die 350pk perfect past bij Volvo.
Het merk gaat geen hardcore auto maken die puristen aanspreekt, ik vraag mij ook af of Volvo dat wil.
Het is maar net hoe je het gesprek interpreteerd, een half vol of een half leeg glas.
Vorige week in Dusseldorf een aantal AMG's en RS producten gehoord, ik zou mij dood schamen als ik bij elk verkeerslicht dergelijk geluid produceer.
Geplaatst: 08.12.2013 - 17:35
door V70/2.4D/2003
ik zou mij dood schamen als ik bij elk verkeerslicht dergelijk geluid produceer.
Zo is dat.
Zo maar, omdat het kan, een citaat: "
Gedraag je eens als een 37-jarige". En dat doe jij dus aan die petjemannenflauwekul doe jij niet mee.

Geplaatst: 08.12.2013 - 19:05
door diesel01
Ik bedoel maar

Geplaatst: 08.12.2013 - 19:26
door jp-v60
ik lees, Volvo kan geen auto leveren die zoveel geweld aankan
Geplaatst: 08.12.2013 - 19:30
door V70/2.4D/2003
Dat heeft meer te maken met het eigen referentiekader en niet met bekendheid met het merk en historie.
Geplaatst: 08.12.2013 - 19:50
door Eagletje
+1
Geplaatst: 08.12.2013 - 21:10
door Msuidgeest
Totdat de 850 R werd uitgebracht stond Volvo nooit bekend dat zij scheurijzers maakten. In mijn beleving kon je je altijd prima verplaatsen, desnoods eindeloos lang, zonder rugpijn te krijgen bij uitstappen.
Zelfs mijn S90 gaat nauwelijks harder dan 200 km/h terwijl een Mercedes of BMW met 3 liter motor dat met 2 vingers in de neus deden, beiden ook van eind 90-er-jaren.
En toevallig vind ik die oude Volvo's nog mooi ook, mooier en karaktervoller dan de huidige Ford-modellen en wat daarna is gekomen. Tja, smaak en persoonlijke voorkeur ...
Geplaatst: 08.12.2013 - 21:41
door diesel01
jp-v60 schreef:ik lees, Volvo kan geen auto leveren die zoveel geweld aankan
Daarom gauw een BMW, Audi of Mercedes kopen..
Geplaatst: 08.12.2013 - 21:43
door lint
diesel01 schreef:jp-v60 schreef:ik lees, Volvo kan geen auto leveren die zoveel geweld aankan
Daarom gauw een BMW, Audi of Mercedes kopen..
+1!
Geplaatst: 08.12.2013 - 21:43
door V70/2.4D/2003
diesel01 schreef:jp-v60 schreef:ik lees, Volvo kan geen auto leveren die zoveel geweld aankan
Daarom gauw een BMW, Audi of Mercedes kopen..

Geplaatst: 08.12.2013 - 21:51
door diesel01
Ik ben gisteren even met 200+pk een modderige zandpad over gekomen, voldoet prima.
Geplaatst: 08.12.2013 - 22:02
door Fredhead
Maar dat is geloof ik niet het doel van de S/V60 Polestar.
Feit blijft dat je beter bij de Duitsers aan kan kloppen als je een auto wil die flink hard kan en dat ook iedere dag weer kan doen.
Een Volvo koop je in mijn ogen om een andere reden
Geplaatst: 08.12.2013 - 22:03
door lint
Dat ben ik helemaal met je eens!
Geplaatst: 09.12.2013 - 07:14
door Marc Apeldoorn
Het is vrij simpel, Volvo en Polestar zijn te klein om veel te kunnen investeren om auto's te bouwen die 365 dagen per jaar 500+ PK aan kunnen. Daarnaast is volvo niet het merk dat voldoende koperspotentieel heeft om dergelijke auto's aan te schaffen. Desalniettemin zou ik er wel één willen hebben. Maar ja waarschijnlijk ben ik dan ook geen typische volvo rijder?
Geplaatst: 09.12.2013 - 16:17
door Johann
Groot onzin verhaal.
Mocht de Polestar versie boven de ton nieuwprijs uit komen dan heeft de auto simpel te weinig vermogen. Alleen een paar schokbrekertjes en grotere wielen is dan niet genoeg.
Ook is het verschil voor sommige landen, niet Nederland dus, te klein met de S60T6 RD. USA en Australië krijgen deze auto met 330 PK.
Het hele verhaal is in de wereld gezet om te verbloemen dat de AT koek op is.
Geplaatst: 09.12.2013 - 18:27
door V70/2.4D/2003
Marc Apeldoorn schreef:Het is vrij simpel, Volvo en Polestar zijn te klein om veel te kunnen investeren om auto's te bouwen die 365 dagen per jaar 500+ PK aan kunnen. Daarnaast is volvo niet het merk dat voldoende koperspotentieel heeft om dergelijke auto's aan te schaffen. Desalniettemin zou ik er wel één willen hebben. Maar ja waarschijnlijk ben ik dan ook geen typische volvo rijder?
Kijk dit lezen we graag +1
Geplaatst: 10.12.2013 - 17:43
door Live
diesel01 schreef:
Vorige week in Dusseldorf een aantal AMG's en RS producten gehoord, ik zou mij dood schamen als ik bij elk verkeerslicht dergelijk geluid produceer.
Dat meen je niet! Dat geluid is juist super! Bij normaal rijgedrag niet aanstoot gevend, maar je hoort wel dat het een motor is met veel potentie, en een V8 loopt zo lekker. Bij vol gas is het veel dB, maar dat heb je dan zelf in de hand, en welke 500+ pk motor maakt nou geen kabaal? Hoort er bij, en is onderdeel van de basis van de emotie die bij auto;s hoort. Ik ben blij dat ik nog opgegroeid ben in een periode waarin zulke auto's bestaan, en moet er niet aan denken dat (sport) auto's zometeen geen geluid meer maken.