Pagina 1 van 1
onregelmatige binnentemperatuur ECC
Geplaatst: 11.06.2006 - 22:38
door fabien
bij m'n V70 classic heb ik de laatste dagen enorm veel problemen met m'n ECC. Bij het starten werkt de airco perfect maar na een eindje rijden begint hij warme lucht te blazen en wordt het snikheet in de wagen , dan kan ik slechts koude lucht krijgen door de temperatuurinstelling heel laag te zetten . Links en rechts heeft ook niet altijd dezelfde temp.
Kan er mij daar iemand bij helpen...moet ik ermee naar de volvo dealer of naar een climat control specialist.
thx
fabien
Geplaatst: 11.06.2006 - 22:53
door groentje
dit klinkt als een airco met te weinig koudemiddel.
raadpleeg maar een specialist dit kun je niet zelf oplossen
Geplaatst: 12.06.2006 - 12:51
door fabien
thx voor de snelle reactie...
maar als er te weinig koude middel inzit hoe verklaar je dan dat als ik de temperatuur lager zet ik terug koude lucht krijg, is dit een normaal fenomeen dat wijst op te weinig koude middel ?
tot hoors
Geplaatst: 12.06.2006 - 18:26
door HMG
Misschien de magneetkoppeling van de aircopomp. Eerst werkt hij even goed maar daarna houdt hij er mee op..
Geplaatst: 12.06.2006 - 19:31
door groentje
dat kan als er iets te weinig in zit , dat noemen ze kritisch afgevuld, het koudemiddel gaat dan koken bij een bepaalde druk en koelt niet meer als de druk weer verandert dan begint het koelen weer.
Geplaatst: 12.06.2006 - 22:59
door Ludo
groentje schreef:het koudemiddel gaat dan koken bij een bepaalde druk en koelt niet meer als de druk weer verandert dan begint het koelen weer.
koudemiddel gaat koken?. :shock:
hoe kan dat als het systeem volledig uitgeschakeld word door te lage druk?.
Geplaatst: 14.06.2006 - 19:06
door fabien
hoi
er schoot me nog iets te binnen nml dat deze winter het ventielatiesysteem soms onnodig koude lucht begon te blazen (met airco af)...zou dit dan misschien toch wijzen op een defecte voeler en weet er soms iemand hoeveel en waar er van die voelers inzitten in m'n V70 Classic. Persoonlijk weet ik van één voeler naast het stuur ,heb ik eens uitgeblazen maar zonder resultaat.
thx
Geplaatst: 16.06.2006 - 21:45
door fabien
hoi
momenteel is het kouder weer en heb ik het probleem met m'n ECC dat hij blijft te warme lucht blazen ...moet hem op 17° zetten om het houdbaar te maken.
ik heb dus toch maar een afspraak gemaakt voor volgende week bij de dealer, maar goede raad is uiteraard enorm welkom !!!!
thx
Geplaatst: 17.06.2006 - 07:12
door rhs60
fabien schreef:hoi
momenteel is het kouder weer en heb ik het probleem met m'n ECC dat hij blijft te warme lucht blazen ...moet hem op 17° zetten om het houdbaar te maken.
ik heb dus toch maar een afspraak gemaakt voor volgende week bij de dealer, maar goede raad is uiteraard enorm welkom !!!!
thx
Even uit ervaring met mijn andere auto met ECC, die ook zo'n probleem heeft gehad:
Aangezien het de afgelopen dagen zo'n 20 graden is geweest, lijkt mij dat niet zozeer de aircopomp/condensor/verdamper het probleem is, maar de regeleenheid voor de ECC.
Eerste verdachte is dan inderdaad een temperatuursensor die een verkeerde waarde geeft of er zit ergens een kortsluiting. Bij een bepaalde temperatuur "leest"de regelunit een bepaalde weerstand van de temp. sensor en past daarop de stand van de kachel aan.
Indien de sensor defect is (weerstand oneindig) of ergens sluiting maakt (weerstand 0) heb je grote kans op klachten als door jou beschreven.
Toevallig ga ik vandaag naar mijn airco specialist (natuurlijk STEK gecertificeerd) en ik zal bij hem eens informeren.
Geplaatst: 17.06.2006 - 15:16
door Forza Volvo
HMG schreef:Misschien de magneetkoppeling van de aircopomp. Eerst werkt hij even goed maar daarna houdt hij er mee op..
Heb het ook meegemaakt met m,n vorige auto.
Hans
Geplaatst: 18.06.2006 - 15:25
door HMG
Bij een kapotte verdamper of condensor werkt het systeem helemaal niet meer, bij een kapotte mangeetkoppeling wel de eerste vijf tot tien minuten. Dit is alleen het geval bij warm weer. Als het straks weer kouder wordt heb je er misschien helemaal geen last meer van. Met dit verschijnsel kun je s'nachts ook met airco aan rijden.
servo motortje?
Geplaatst: 18.06.2006 - 20:49
door XC70 OR
Achter het dashboard zitten een stuk of 7 - 8 hele kleine servo motortjes, die de div. kleppen van het luchtsysteem openen of sluiten.
Als er hiervan eentje stuk is gaat de betreffende klep dus niet goed open of dicht en dat zou dus ook de oorzaak van je probleem kunnen zijn!
Verder kan het zijn dat er een klep is doorgeschoten, waardoor hij niet meer volledig open of dicht gaat.
Voorzover bekend is er door de dealer een zgn "calibratie" uit te voeren waarbij de 0-stand van de klep weer goed wordt ingesteld.
Geplaatst: 18.06.2006 - 22:02
door HMG
Als er hiervan eentje stuk is gaat de betreffende klep dus niet goed open of dicht en dat zou dus ook de oorzaak van je probleem kunnen zijn!
Dan zou het systeem een foutmelding d.m.v. knipperende lampjes geven.
servo kapot kan ook zonder foutmelding
Geplaatst: 19.06.2006 - 10:05
door XC70 OR
Er kan ook een servotje kapot / verkeerd gecalibreerd zijn zonder dat het door het systeem dit meldt, zeker weten.
Als het motortje met zijn tandjes naast de klep loopt denkt het systeem dat alles in orde is maar de klep gaat dus niet mee!
Zoals al vaker gemeld: de wereld is groter dan de Volvo werkplaats !
Geplaatst: 19.06.2006 - 20:33
door fabien
heb gebeld met de dealer en die dacht aan een defekte condensor...dat kan toch niet daar ik het probleem ook heb bij koud weer en airco af.
Wat denken jullie ???
althans bedankt voor de vele reacties
tot hoors
oranje lampjes pinken
Geplaatst: 20.06.2006 - 18:25
door fabien
hoi
deze morgen begonnen de 2 oranje lampjes van de airco en deze links ernaast opeens te pinken .
Weet er iemand waar dit op wijst ??
Geplaatst: 20.06.2006 - 18:29
door HMG
Achter het dashboard zitten een stuk of 7 - 8 hele kleine servo motortjes, die de div. kleppen van het luchtsysteem openen of sluiten.
Als er hiervan eentje stuk is gaat de betreffende klep dus niet goed open of dicht en dat zou dus ook de oorzaak van je probleem kunnen zijn!
Verder kan het zijn dat er een klep is doorgeschoten, waardoor hij niet meer volledig open of dicht gaat.
Voorzover bekend is er door de dealer een zgn "calibratie" uit te voeren waarbij de 0-stand van de klep weer goed wordt ingesteld.
voorlopig hersteld
Geplaatst: 30.06.2006 - 21:05
door fabien
hoi allemaal
wou gewoon even laten weten dat het probleem voorlopig opgelost is.
oplossing : uitlezen foutmeldingen en reinigen binnenvoeler
greets en nogmaals thx voor de vele reacties