Pagina 1 van 2

Motor tuning c30 t5

Geplaatst: 11.12.2013 - 00:04
door martijnoz
Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een volvo c30 t5.
Deze heb ik gekocht van european tuning dit was namelijk de vorige eigenaar.
Ik heb de volgende extra's,
3" downpipe ferrita custom made.
Cai van k&n
En mapping op maat door MTE sweden.

Ik vraag me eigen af hoe ver ik kan gaan met het standaard blok.
Ik weet dat turbo bij 290 pk op Max draait dus dan moet je er zowieso een nieuwe opzetten wil ik daar over heen gaan.
Maar tot hoeveel pk kan ik gaan met standaard drijfstangen, zuigers, etc.
Heb me ooit 420pklaten vertellen ???

En hoe denken jullie de elevate inlaatspruitstuk scheelt dit veel met het standaard spruitstuk? Zover ik kan lezen alleen grotere inlaatkanalen.
http://www.elevatecars.com/C30-Performa ... t-Manifold

Groetjes martijn

Geplaatst: 11.12.2013 - 00:15
door Bas1982
als je 19 bent lijkt me de pk's die hij nu heeft wel meer dan voldoende. Rij er een jaartje mee en ga dan pas verder, maar dat is mijn mening.

Over max aantal pk's en NM zijn veel verschillende dingen te vinden. Ik zou tot een 380PK en 600NM wel durven gaan met mijn auto. Daarboven wordt voornamelijk de kop wel erg zwaar belast. En komen andere dingen zoals die je zelf al noemt en oliekoeler enzo ook om de hoek kijken. Grotere IC kun je wel alvast plaatsen. Ook de koppeling/vliegwiel zal bij meer dan 300Pk vervangen moeten worden.

Waar je de auto gekocht hebt, hebben genoeg ervaring en zullen je vast ook graag verder willen helpen/informeren.

Wel veel rijplezier en veilige km's gewenst! Met de aanpassingen die je nu hebt gaat dat eerste wel lukken. En meer pk's zijn in de winter ook overbodig, nu ik weer op de 17" winterbanden rij is het al doseren genoeg.

Geplaatst: 11.12.2013 - 00:23
door Johan s60
Heb je al geïnformeerd bij je beschermengel :lol:

Geplaatst: 11.12.2013 - 00:37
door martijnoz
Klopt,

Ik rijd deze samen met mijn vader, hij zegt altijd rijd er normaal mee hea Martijn.
Dit is mijn droom auto en zo'n 5cil klinkt super.
Ik zat te denken aan een koppeling met drukgroep van een focus rs die k16 is ook van een rs.
Water injectie op de intercooler en injectoren ?
Momenteel zitten er ook 17" op maar in de zomer 19" xc90 velgen.
Nu is hij niet zo stug maar alsnog uitkijken bij de drempels.

Idd ik kan ook beter rond de range van 380pk gaan zitten want heb geen zin in gebroken, of gebogen drijfstangen.

Geplaatst: 11.12.2013 - 00:40
door Bas1982
Ik zou voor een set van sachs kiezen, want dan heb je geen dual mass vliegwiel. Wel meer trillingen schijnt, maar voorkomt wel problemen. Ik had zelf de Helix set al gezien. kost €1150 (zonder inbouw) en heb je alles van hetzelfde merk.

Vergeet nog bijna het belangrijkste, de remmen. Ik heb voor tuning de remmen omgebouwd naar de plug & play 320mm AWD remmen. Deze vind ik voelbaar beter dan het 300mm systeem, maar soms nog gewoon te weinig. Ga aankomend jaar wel de remolie vervangen en DS2500 ferodo remblokken, maar mocht ik voor de K16 upgrade gaan, komt er eerst een big brake kit onder (en andere koppeling/vliegwiel).

Voel mezelf al wel een oude lul, maar heb het regelmatig fout zien gaan en reflecteer het ook op mezelf. Toen ik nog zo jong was heb ik ook schrik momenten gehad met een kadett 16V met 180pk. Deze had natuurlijk niet de hulpmiddelen, maar ook langzamer dan een gechipte T5.

Geplaatst: 11.12.2013 - 02:20
door martijnoz
Idd ik en mijn vader zitten voor dat enige verdere upgrading plaatsvind te kijken voor een XYZ big brake kit ook bij european tuning,
Qua sleutelen geen enkel probleem ik ben automonteur.
Tot nu toe leverd de c30 280pk en 400nm goed voor 5,5 sec naar de 100 voor beleving misschien nog wel sneller.
Auto is inmiddels wel voorzien van een ophanging van XYZ.
Auto is zo stevig afgeveerd dat hij bij het oprijden van de oprit hij het achterwiel van de grond ligt.

Waar heb jij hem laten chippen en overige aanpassingen? En wat precies allemaal?

Geplaatst: 11.12.2013 - 06:44
door Marc Apeldoorn
ZOu voor SPEC 3+ koppeling gaan + SMFW, en water methanol voor de koeling. Allemaal bij de vorige eigenaar laten doen, Mark van ET weet waar die over praat...

Geplaatst: 11.12.2013 - 07:57
door evert65
ga je er het ciruit mee op?
wat is het nut van al dat racespul?
280! pk , 5,5 sec naar 100km , en nog niet tevreden.... :puppydogeyes:
koop een raket

Geplaatst: 11.12.2013 - 20:13
door koen.s
De grens van de 2.5 T5 is ongeveer 360-380pk.
Wil je die kant op dan hoeft je motor niet versterkt te worden.
Met het volgende lijstje haal je ongeveer 370 pk.

Een K16 turbo.
Grotere injectors.
Aluminium FMIC.
Spec koppeling en vliegwiel.
aquamist.
custom mapping van MTE.

Wil je bijvoorbeeld 400+ pk.
Dan moet je je motor wel versterken, en een dikke Garrett turbo gebruiken.

Zou contact op nemen met Marc, die kan jou advies geven.

Geplaatst: 11.12.2013 - 22:49
door martijnoz
Dat aqua mist hoe werkt dat? En hoe word dat aangestuurd.
En welke FMIC raden jullie aan dan? Enigste wat ik Marc laat doen is mappin door mte.
De rest monteren doe ik zelf. K16 is plug and play. Koppeling, drukgroep, massavliegwiel is niet zo heel erg lastig te vervangen

Geplaatst: 12.12.2013 - 06:57
door Marc Apeldoorn
Aqua mist werkt met 1 of meerdere sensoren die op basis van de turbo druk een hele fijne nevel inspuiten van water en methanol. DIt heeft een zeer sterk verkoelend effect, zodat het vermogensverlies wat optreedt bij warmer weer vanwege de te warme lucht wordt beperkt/voorkomen. Bij 50% mengsel water en 50% mengsel methanol zou je wellicht een paar PK kunnen winnen, maar feitelijk eenzelfde functie als een FMIC. Ik persoonlijk vind dat als je moet kiezen voor of een FMIC of een aquamist, je altijd voor een aquamist moet gaan omdat deze:
* Efficienter; je kunt de temperatuur bijna gelijk maken aan de buitentemp
* De radiator wordt beter gekoeld omdat er geen fmic voor zit
* Waterinjectie systeem is veel goedkoper dan een fmic
* Je krijgt geen extra turbolag zoals met een fmic omdat er niks veranderd aan de lengte van het inlaattraject

Geplaatst: 12.12.2013 - 07:44
door martijnoz
Hoi bedankt helpt me weer een beetje verder.
Dus als ik het begrijp geen FMIC maar gewoon aquamist zonder FMIC en standaard IC gebruiken?
Om een turbo gat te voorkomen.
Als ik dan een massavleigwiel van spec neem zou dan de turbolag evt verdwijnen? Icm FMIC en aquamist?
Vraag me alleen af of het zin heeft?

Geplaatst: 12.12.2013 - 08:04
door Marc Apeldoorn
Turbolag verdwijnt niet zomaar....
Alleen met FMIC wordt die groter, bij auqamist dus niet...
Maar SMFW is veel lichter en dus zal je wel makkelijker van je plaats komen.
SMFW en andere koppeling kunnen 330+ PK wel veel beter aan...

Geplaatst: 12.12.2013 - 10:48
door martijnoz
even informeren wat dan aquamist kost.
dit is dus redelijk makkelijk zelf te monteren met enige technische kennis?
iemand anders goede ervaringen hiermee?

Geplaatst: 12.12.2013 - 10:52
door Marc Apeldoorn
ET zet die erin voor paar honderd euro. Ik denk dat monteren makkelijker zal zijn dan afstellen en aansluiten.........
Koen S heeft hier wel ervaring mee...

Geplaatst: 13.12.2013 - 00:38
door Bas1982
Van een wat grotere intercooler wordt het turbogat niet groter hoor. Een hele grote IC past toch niet netjes in de bumper. De mijne is ongeveer 70% groter qua inhoud en 50% meer frontaal opp. dan origineel als ik mij goed herinner. En dan ben je voor €200 - €250 helemaal klaar als je het slim aanpakt. Alleen bij echt hele grote intercoolers ga je een turbogat merken, en goedkoper dan aquamist. En op de rollenbank bleef de inlaattemp. erg netjes rond de 30 graden.

Ik heb deze universele gekocht, 2 90 graden bochten erbij, en het lassen van de bochten en de plaat voor de sensor erop lassen doet een lasser binnen een uurtje.

Afbeelding

Geplaatst: 13.12.2013 - 00:57
door Jurijn
En geeft dat een verschil die nieuwe? :p

Geplaatst: 13.12.2013 - 07:35
door Marc Apeldoorn
Bas, als je wilt vergelijken dan wel eerlijk he. Er zijn ook water methanol systemen te koop van 240 Euro die goed zijn..
FMIC is altijd duurder.
En heel mooi als je een grotere FMIC hebt waabij je inlaat traject niet veranderd.
Maar dat is vaakr wel nodig...
Maar zoals reeds geschreven, liefst beiden :P

Geplaatst: 13.12.2013 - 11:06
door Bas1982
Beide is heel mooi, en wat ik las in dit topic kun je zon systeem misschien wel kopen voor €240, maar het afstellen is waarschijnlijk niet zelf te doen, en dat zal een tuner niet voor een paar tientjes doen.
Een grotere IC hoeft niks aan afgesteld te worden, want de ontsteking wordt vanzelf geregeld. En met een paar uur prutsen kan iedereen die een beetje handig is het zelf netjes achter de bumper monteren.

Natuurlijk kun je beide zo duur maken als je wilt. Een Forge IC universeel kost je zo €800 dan laten lassen en een samco slangenset en je gaat ook ruim over de €1000.

Geplaatst: 13.12.2013 - 11:34
door Marc Apeldoorn
Afstellen kun je wel zelf doen Bas. En inbouw kost minder tijd dan een FMIC...