Slippende koppeling of ... ?
Geplaatst: 12.12.2013 - 11:56
Mijn V50 (2.0d automaat met bijna 160.000 op de teller) heeft al een tijdje last van het volgende:
Wanneer de automaat schakelt is er soms (niet altijd) een schurend geluid te horen. Dit geluid duurt maar een fractie van een seconde maar is soms duidelijk hoorbaar tussen de versnellingen.
Bij optrekken vanaf ongeveer 70-80 km/h is het langer hoorbaar. Je hoort dan een seconde of 2-3 een schurend geluid terwijl de auto versnelt.
Bij volgas lijkt het toerental ook niet lineair op te lopen. Het toerental loopt op, schiet dan ineens nog hoger, schakelt dan in de volgende versnelling enz...
Vooral dat schurende geluid bij schakelen en het vreemde gedrag van de toeren zijn dus de symptomen. Heeft dit te maken met een slippende koppeling? Moeten de koppeling en het vliegwiel vervangen worden?
Ik heb de olie van de automaat 3 maanden geleden nog laten verversen omdat ik hoopte dat dit het probleem zou verhelpen. Dit heeft echter niets veranderd aan de situatie... Het probleem is echter ook nooit erger geworden in de tijd dat ik ermee verder heb gereden.
Heb ook gedacht aan motorsteunen of baksteunen die niet meer goed zijn (wat een schurend geluid zou kunnen verklaren?). Misschien iemand die dit kan bevestigen/weerleggen?
Wat sinds 2 weken ook gebeurt is dat de auto soms niet achteruit rijdt wanneer hij in R gezet wordt. De ene dag gebeurt het wèl, de andere dag niet. Ik geef gas en de auto blijf op zijn plaats terwijl het toerental oploopt. Dit doet zich nog maar een tweetal weken voor maar ik vrees dat het ook een voorbode is van een versleten koppeling.
Alle tips en meningen zijn welkom!
Wanneer de automaat schakelt is er soms (niet altijd) een schurend geluid te horen. Dit geluid duurt maar een fractie van een seconde maar is soms duidelijk hoorbaar tussen de versnellingen.
Bij optrekken vanaf ongeveer 70-80 km/h is het langer hoorbaar. Je hoort dan een seconde of 2-3 een schurend geluid terwijl de auto versnelt.
Bij volgas lijkt het toerental ook niet lineair op te lopen. Het toerental loopt op, schiet dan ineens nog hoger, schakelt dan in de volgende versnelling enz...
Vooral dat schurende geluid bij schakelen en het vreemde gedrag van de toeren zijn dus de symptomen. Heeft dit te maken met een slippende koppeling? Moeten de koppeling en het vliegwiel vervangen worden?
Ik heb de olie van de automaat 3 maanden geleden nog laten verversen omdat ik hoopte dat dit het probleem zou verhelpen. Dit heeft echter niets veranderd aan de situatie... Het probleem is echter ook nooit erger geworden in de tijd dat ik ermee verder heb gereden.
Heb ook gedacht aan motorsteunen of baksteunen die niet meer goed zijn (wat een schurend geluid zou kunnen verklaren?). Misschien iemand die dit kan bevestigen/weerleggen?
Wat sinds 2 weken ook gebeurt is dat de auto soms niet achteruit rijdt wanneer hij in R gezet wordt. De ene dag gebeurt het wèl, de andere dag niet. Ik geef gas en de auto blijf op zijn plaats terwijl het toerental oploopt. Dit doet zich nog maar een tweetal weken voor maar ik vrees dat het ook een voorbode is van een versleten koppeling.
Alle tips en meningen zijn welkom!