Pagina 1 van 5
Laadpaal etiquette
Geplaatst: 16.12.2013 - 12:39
door Hanzzzz
Ook wel eens bij een laadpaal aangekomen en er achter gekomen dat de paalbezet is? Vraag is dan: Voor hoelang?
Het zou in dan wel handig zijn als je de eigenaar kon vragen hoe lang de auto nog blijft staan.
Daarom vriendelijk verzoek leg altijd je mob.tel. nr. bijvoorbeeld je visitie kaart je op je dashbord. Dan kan iemand je even vragen wanneer de paal vrij komt en eventueel alsnog daarna laden.
Ook handig voor als voor wat voor reden dan ook het opladen is gestopt bijvoorbeeld omdat iemand de stekker er uit heeft getrokken en of er een storing is geweest.
Geplaatst: 16.12.2013 - 16:37
door Paul
Goed idee Hanzzz, rij je zelf ook Volvo?
Geplaatst: 16.12.2013 - 17:05
door mad
Ik denk dat Hanzzzz een Volvo aantrof bij een laadpaal.... ?!
Geplaatst: 16.12.2013 - 17:56
door V70/2.4D/2003
Ja, sorry hoor, *zucht* ik begrijp dat TS nieuw is en niet de moeite neemt om zichzelf en zijn Volvo (als hij Volvorijder is tenminste) voor te stellen. Gaan we hier nu serieus op in?
"Ik wil aan de laadpaal maar jij staat er dus ik ga je bellen en jij sodemietert maar mooi een eindje op met je auto."
Breek een lantaarnpaal open en knoop hem daar aan de stroom als de laadpaal bezet is.
Geplaatst: 16.12.2013 - 17:58
door Ben
Jongens, zullen we even het verhaal van Hanzzzz afwachten voordat we met allerlei veronderstellingen komen?
Geplaatst: 16.12.2013 - 18:00
door V70/2.4D/2003
Laten we dat dan maar weer doen :roll:
Geplaatst: 16.12.2013 - 18:02
door Paul
Ik begrijp hem wel hoor, kwam zaterdagnacht aan in Rotterdam. Toen stonden er ook 2 rare benzine auto's op die plekken. Gelukkig zaten ze er nog in en vonden ze het geen probleem om weg te gaan.
Maar ik was dus blij dat ik de politie niet hoefde te bellen om het weg te laten slepen.
Mijn punt, over het algemeen staan er dus auto's die een hekel hebben aan mensen die van stroom houden. Dus of een kaartje onder hun ruitenwissers helpt... ik denk het niet...
Geplaatst: 16.12.2013 - 18:05
door lint
Lijkt mij een erg ambitieus plan dat waarschijnlijk niet gaat werken.
Geplaatst: 16.12.2013 - 18:15
door V70/2.4D/2003
Dus of een kaartje onder hun ruitenwissers helpt... ik denk het niet...
Een gele tevredenheidsbetuiging vanuit Leeuwarden a raison van 97 euro doet vaak wonderen. En er kan voor geschreven worden!
Geplaatst: 16.12.2013 - 18:19
door Paul
Daar mogen ze dan wel echt even wat vaker op bekeuren!
En in parkeergarages mag je ook zonder straf op die plekken staan, blijkt zelfs op invalide plekken valide te parkeren. Heb dit namelijk even nagevraagd bij Q-Park waar ik dit al paar keer heb mee gemaakt.
Overigens had ik zaterdagavond hetzelfde probleem in Antwerpen in de Groenplaats parkeergarage.
Geplaatst: 16.12.2013 - 20:17
door Hanzzzz
Relax mensen het is maar een suggestie om voor iedereen het rijden prettiger te maken.
Voorstellen kan natuurlijk wel zo gebruikelijk op een forum maar ik wilde het simpel houden deze keer. Maar goed ik heb nu wel even tijd.
Ik ben een IT-architect ZZPer en rij al 1,5 jaar een plugin hybride. Nee geen Volvo die was toen nog niet te koop. Nu alsnog kopen heeft niet dezelfde belastingtechnische voordelen als toen dus ik hoop dat jullie me het vergeven.
:
Ik rij een Opel Ampera. Ok, dus ik ben hier om jullie de les te lezen want ik heb dat als hobby en wij waren eerder ::evil:
Nee, natuurlijk niet :fadein:
Ik denk dat we , plugin rijders, een gezamenlijk belang hebben.
Ja, ik trof twee Volvo's aan bij de enige beschikbare laadpaal.
Nee, ik denk niet dat Volvo rijders beter, slechter of anders zijn dan Opel rijders.
Nee, je moet ook niet oprotten omdat wij eerder waren.
Maar die twee Volvo's triggerden mij wel dat deze etiquette bij ons wel bekend is maar bij jullie niet dus ik dacht kom laat ik het even melden.
Het idee is niet dat je weg moet sterker nog in veel gevallen zal ik zelf ook blijven staan. Nee, het idee is dat je even kan vragen wanneer de ander weggaat. Wellicht zal in sommige gevallen de ander spontaan aanbieden om hem weg te halen als dat zo uitkomt.
Daarnaast kan een grapjas je stekker er uit trekken met als gevolg dat je bijvoorbeeld in Amsterdam weggesleept wordt omdat je dan opeens illegaal parkeert. Ja, dit is geen theorie dat heb ik zelf mee gemaakt. Ik kon de bezitter van de plugin hybride helaas te laat bereiken omdat er een kaartje achter zijn voorruit zat en de stekker niet terug steken omdat het klepje was dicht gedrukt.
Geplaatst: 16.12.2013 - 20:28
door RoaldH
@Hanzzzz: zit de stekker niet vergrendeld in de auto zodra je hem op slot zet? In de V60 PIH is dat wel zo geregeld.
Geplaatst: 16.12.2013 - 20:30
door Oceanracer
Dan zou dat dé manier zijn om in 010 aan een vrije laadplek te komen: stekker eruit, klepje dicht en wachten maar....

Geplaatst: 16.12.2013 - 21:23
door tomtom
RoaldH schreef:@Hanzzzz: zit de stekker niet vergrendeld in de auto zodra je hem op slot zet? In de V60 PIH is dat wel zo geregeld.
En met de VOC app krijg je ook bericht dat dat is gebeurd! Ik vind het visitekaartje nog niet zo'n slecht idee…..maar ik heb ik geen

.
Geplaatst: 16.12.2013 - 21:44
door V60_PHEV
Ik heb van the New Motion kaartjes gekregen om onder iemand z'n ruitenwisser te doen
Geplaatst: 17.12.2013 - 09:06
door Woudenstein
Wat mij pas echt frustrerend lijkt is het hebben van een volledig elektrische auto a la Tesla, Renault Zoe of Nissan Leaf etc. en alle laadplekken staan vol met Plugin Hybrids die ook met een lege accu nog prima thuis kunnen komen….
Met 4000 (?) Volvo's en 10000 (?) Mitsubishi's is het voor de volledig elektrische rijder niet makkelijker op geworden.
Ik moest hier aan denken toen ik laatst in de Qpark garage van de Rotterdamse Bijenkorf een Volvo Pih en een Outlander Pih (zonder aangesloten kabel overigens) op de groene plekken zag staan.
Geplaatst: 17.12.2013 - 09:07
door Hanzzzz
RoaldH schreef:@Hanzzzz: zit de stekker niet vergrendeld in de auto zodra je hem op slot zet? In de V60 PIH is dat wel zo geregeld.
Nee, helaas niet dat zou logisch geweest zijn. Goed om te horen dat dat bij de Volvo wel goed geregeld is.
Maar het kan gebeuren dat de paal een reset krijgt of een storing waardoor de oplaadsessie word beindigd en de stekker uit de paal getrokken kan worden.
Geplaatst: 17.12.2013 - 09:21
door Hanzzzz
Woudenstein schreef:Wat mij pas echt frustrerend lijkt is het hebben van een volledig elektrische auto a la Tesla, Renault Zoe of Nissan Leaf etc. en alle laadplekken staan vol met Plugin Hybrids die ook met een lege accu nog prima thuis kunnen komen….
Met 4000 (?) Volvo's en 10000 (?) Mitsubishi's is het voor de volledig elektrische rijder niet makkelijker op geworden.
Ik moest hier aan denken toen ik laatst in de Qpark garage van de Rotterdamse Bijenkorf een Volvo Pih en een Outlander Pih (zonder aangesloten kabel overigens) op de groene plekken zag staan.
Tja, maar dan zou je plugin hybride nooit publiek op kunnen laden. Je moet het positief zien. Naar mate er meer vraag is of dit nu electrisch is zonder mobiele generator of met hoe meer palen er zullen komen.
Geplaatst: 17.12.2013 - 10:06
door tomtom
Ik vrees van niet. Als er al palen komen (zoals hier in Arnhem) dan zijn de KwH prijzen zo hoog (ca 0,33-0,36 cent) dat dielsel rijden goedkoper is. Dat lijkt me toch niet de bedoeling.... EV's hebben natuurlijk het voordeel dat ze (veel) verder komen op 1 lading en dus dat ook beter kunnen plannen.
Geplaatst: 17.12.2013 - 11:42
door JeroenV60PHID
tomtom schreef:Ik vrees van niet. Als er al palen komen (zoals hier in Arnhem) dan zijn de KwH prijzen zo hoog (ca 0,33-0,36 cent) dat dielsel rijden goedkoper is. Dat lijkt me toch niet de bedoeling.... EV's hebben natuurlijk het voordeel dat ze (veel) verder komen op 1 lading en dus dat ook beter kunnen plannen.
Wordt de prijs niet bepaald door de laadpas die je gebruikt? Dit zijn idd bizar hoge tarieven.
Erg benieuwd hoe de bezettingsgraad van de bestaande laadpalen zal zijn nu er dit jaar ongeveer 20.000 EV/plug-ins bij zijn gekomen.