Pagina 1 van 1

vragen XC70 D3 GT 2011

Geplaatst: 17.12.2013 - 13:39
door Erik V70
Er komt een XC70 D3 GT uit 2011 (my2012) op mijn pad. Het is een limited edition met Luxury en Driver Support lines. Mooie auto, goede kilometerstand en aantrekkelijk geprijsd. Dus....

De volgende zaken houden me bezig:

Roetfilter: Ik rijd 15 tot 20.000 km p/j waarvan veel korte stukjes. In economische zin maakt diesel of benzine dus niet uit, maar heb sterke voorkeur voor een diesel. In de XC70 is er overigens ook geen alternatief. Nu ben ik benieuwd of de roetfilterproblematiek (stijgend oliepeil etc.) ook bij dit motortype speelt en of je die met een beetje nadenken kan voorkomen? Met nadenken bedoel ik motor niet uitzetten tijdens regeneratie en frequenter dan voorgeschreven de olie verversen.

Motortemperatuur met caravan: Bij mijn huidige V70 D5 GT wil de temperatuur bij bergop met caravan wel eens wat oplopen. Door de temperatuurmeter signaleer je dat ruim op tijd en kan je actie ondernemen (snelheid minderen, terugschakelen, of wat dat dan ook). Heeft een D3 hier ook last van en indien ja, hoe ga je daar dan mee om? In de XC70 zit geen temperatuurmeter, dus het signaleren is lastig. Er zal vast een lampje gaan branden, maar moet ik dan stoppen? Ik zie het liever wat eerder...

Welke kenner of ervaringsdeskundige kan me hier meer over zeggen?

Geplaatst: 17.12.2013 - 14:53
door Walter
over die temperatuur zou ik je willen adviseren (tenzij je dat al doet, dan heb ik niets gezegd) handmatig terug te schakelen en de motor meer toeren te laten maken.

Geplaatst: 17.12.2013 - 15:03
door Oceanracer
En een oliekoeler (laten) plaatsen.

Aangaande het eerste geef je al aan hoe je het kunt voorkomen, verder blijft het wel van belang je oliepeil geregeld te controleren.

Geplaatst: 17.12.2013 - 15:16
door Erik V70
Dank voor jullie reacties.

@Walter: Begrijp ik uit jouw advies dat ook de nieuwere D3 motoren hier last van hebben?
@Oceanracer: Kan je de grote problemen daar inderdaad zelf mee voorkomen?

Geplaatst: 17.12.2013 - 15:18
door Walter
Dat weet ik niet specifiek, het is iets wat voor alle motoren geldt, en zeker ook voor de automaatbakken. De motoren zijn zo sterk dat je met weinig toeren omhoog kachelt. Nadeel is dat je dan te weinig koeling hebt

Geplaatst: 17.12.2013 - 16:19
door Oceanracer
Zo doe ik het ook met mijn lesauto. Gaat al een jaar goed.

Geplaatst: 17.12.2013 - 21:32
door tvc15
Je krijgt een melding op je display als de temperatuur te hoog dreigt te worden, je hoeft dan niet meteen te stoppen. Als de motor echt te heet wordt krijg je wel een melding met het dringende verzoek om onmiddellijk te stoppen.

Geplaatst: 18.12.2013 - 09:20
door NJ8
al je het echt wil weten kan je een appje (bijvoorbeeld dashcommand, maar er is ook gratis spul) op je telefoon zetten en een wifi obd transmitter kopen. Samen zo'n 50 euro en je hebt continue inzicht. Zou er deze gave bak niet voor laten staan ;-)

Geplaatst: 18.12.2013 - 10:44
door mehrzahl
Wat betreft de korte stukjes: levert niet alleen potentiële problemen mbt bijmenging van diesel in de olie op, maar zorgt ook voor vervuiling van o.a. de EGR. De regeneratie vindt alleen plaats bij motor op bedrijfstemperatuur, en bij een toerental boven 2000 rpm, dus 'de motor niet uitzetten' zal niet voldoende zijn: je moet dan doorrijden totdat de regeneratiecyclus afgerond is (bij mij duurt zo'n cyclus +/- 20 minuten, op de snelweg). Extra probleem is dat de korte stukjes door de genoemde vervuiling een frequentere regeneratie ten gevolge hebben.

Ik denk niet dat de lesauto van Oceanracer te vergelijken is met jouw situatie, omdat een lesauto voornamelijk op bedrijfstemperatuur rijdt. Als jij veel korte stukken rijdt is dat niet het geval. Dat het al een jaar goed gaat wil ik wel geloven, maar de problemen openbaren zich pas veel later (lees ook de verhalen over D5 Euro 5 motoren die 'al' bij 170.000 km versleten tuimelaars hebben vanwege deze beruchte oliebijmenging).

Niet bedoeld als opgeheven vingertje, maar meer ter info om je keuze meer gefundeerd te kunnen maken.

Geplaatst: 18.12.2013 - 12:43
door Oceanracer
Km-stand is bij de lesauto nu 135.000, heb hem niet nieuw gekocht. Maar hij wordt inderdaad wel lekker warm. Duurt trouwens ook wel lang hoor, ik ben zo een uur aan het lessen eer hij op de 90 graden staat.

Geplaatst: 18.12.2013 - 14:03
door mehrzahl
Ik dacht dat er geen temperatuurmeter in de NN zat...?

Geplaatst: 18.12.2013 - 20:05
door Oceanracer
Klopt, ik doelde dan ook op de lesauto (VW Golf Bluemotion), niet m'n Volvo.

En over het lessen gesproken, ook al zet ik de motor niet af, bij stilstand wordt het regenereren ook afgebroken, om oververhitting te voorkomen. Dus gewoon stationair laten draaien werkt inderdaad ook niet, het voorkomt echter wel de diesel in de motorolie en dát is nou net het belangrijkste, omdat dát de oorzaak is van het op hol slaan van de motor.

Geplaatst: 27.12.2013 - 11:33
door Rob@XC70
De XC70 geeft een melding: Rijd rustiger en iets met de motortemperatuur te hoog. Deze melding heb ik op de weg naar Italie 3x keer gehad met een caravan van 1400kg erachter. Bergop haalde ik met de caravan ook gewone auto's in (in met de GT in Manual). Eigenlijk ging het ook te hard maar het was wel genieten met dat koppel (460 Nm).