Pagina 1 van 1
Open luchtfilter op een XC90
Geplaatst: 18.12.2013 - 06:28
door MGF
Ik overweeg de stage 2 tuning van Tunex voor mijn XC90 maar wilde hier even polsen of er ervaringen zijn met het gebruik van een een open luchtfilter van bijvoorbeeld K&N?
Zijn er hier meerdere getunnelde D5's?
Geplaatst: 18.12.2013 - 08:58
door MartinG
Ik heb geen ervaring met tuning van XC90, ben wel benieuwd of er anderen zijn die dat wel hebben.....
Geplaatst: 18.12.2013 - 11:37
door jaapburg
Heb er wel ervaring mee (met tuning van Rica). Open luchtfilter begin ik niet aan, hoor je zowel positieve als negatieve verhalen over en over het algemeen lijkt het niet bij te dragen aan meer vermogen. Zo'n filter schijn je met olie te moeten onderhouden, en dat vind nou juist je lmm e.d. niet fijn...
Re: Open luchtfilter op een XC90
Geplaatst: 18.12.2013 - 11:38
door jaapburg
MGF schreef:
Zijn er hier meerdere getunnelde D5's?
Daar heb ik nog nooit van gehoord

Geplaatst: 18.12.2013 - 11:56
door ivoandriessen
Ik heb in mijn V70 een vervangingsfilter van K&N en Tunex tuning.
Werkt prima, maar weet niet of ik verschil moet merken van het filter.
Open lucht begin ik (nog) niet aan, vroeger wel gehad in andere auto's. Qua geluid erg leuk bij gas geven. Een vriend van me is er heilig van overtuigd dat een vervangingsfilter in het originele filterhuis nog altijd het beste werkt.
Mocht iemand me overtuigen dat een openlucht filter hetzelfde resultaat behaald, of beter. Dan zou dat zomaar weer een optie kunnen worden

Geplaatst: 19.12.2013 - 06:27
door MGF
een open luchtfilter kan inderdaad een probleem opleveren in combinatie met een lmm, ik weet dat Audi's daar heel gevoelig voor zijn.
Ik heb een K&N in mijn MG en hij ademt een stuk makkelijker en het geluid is geweldig.
Ik zal eens contact opnemen met Tunex en kijken wanneer ze tijd hebben..
Geplaatst: 19.12.2013 - 07:52
door DrRossi
Doorgaans zijn de luchtfilter behuizingen van Volvo voldoende groot bemeten om de benodigde koele lucht door te laten.
Niets aan veranderen.
Als je bedenkt dat in de file of stad de temperatuur onder de motorkap op kan lopen tot over de 100 graden, dan wil je daar toch niet zo'n open ding hebben.
Koele lucht is het geheim van vermogen.
Een inleg filter van K&N gaat 4 x zo lang mee maar is ook 4 x zo duur.
Geplaatst: 19.12.2013 - 09:29
door ivoandriessen
Het filter zou zelfs meer dan 4 x langer mee moeten gaan. K&N heeft speciale reinigingskits waarmee je het filter kan reinigen en je gewoon opnieuw kan beginnen.
Geplaatst: 19.12.2013 - 10:50
door lint
Ik heb goede ervaringen met die speciale reinigingskit van K&N waarmee je het filter kan reinigen, werkt echt erg goed.
Geplaatst: 19.12.2013 - 12:47
door Dirty Harry
Heb mijn XC90 laten chippen bij FASTTECH ken de auto niet weer wat een verschil, het is een D5 bj 2005 zit op 210 pk en ruim 400 nm en loopt nog zuiniger ook. FASTTECH in Haaksbergen super gedaan.
Geplaatst: 19.12.2013 - 19:03
door jaapburg
Leuke reclame.....?
Geplaatst: 20.12.2013 - 14:54
door pimsam
Ik heb mijn XC90 laten tunen door Volvotune. Naar 215 pk en ruim 400 Nm (weet niet meer precies). Hij kwam van 163 pk.
Een heel verschil qua rijden al wordt zo'n zware auto nooit een sprinter. Maar ik vind het voldoende zo. Hij is vergelijkbaar met de V50 2.0D Powershift (zonder tuning).
Het is soms leuk bij het stoplicht en regen: dan rij je bijna iedereen met fwd of rwd zoek.
Geplaatst: 20.12.2013 - 14:59
door pimsam
En on topic: geen open luchtfilter. Daar geloof ik bij moderne auto's echt niet in.
Heb ooit in mijn 940 16V (= toerenmachine) zonder luchtfilter gereden. Minder weerstand dan dat gaat niet. Een paar km maar om te zien of ik verschil merkte.
NOT.
En als het filter geen koude lucht krijgt, werkt het zelfs averechts.