Pagina 1 van 4

Drukke tijden voor Volvodealers; 120 afleveringen per dag

Geplaatst: 18.12.2013 - 10:21
door Walter
Volvo Cars Nederland beleeft beste verkoopjaar sinds 1990

Vanwege fiscale redenen moeten duizenden Volvo’s voor het einde van het jaar worden afgeleverd. Momenteel worden 120 Volvo’s per dag afgeleverd. Deze piek legt een flinke druk op de gehele organisatie. Diverse dealers komen met creatieve oplossingen om de kwaliteit van de afleveringen te borgen en ook de reguliere verkopen in hoog tempo door te laten gaan.

Volvo Cars Nederland beleeft een historisch goed verkoopjaar. 2013 is het beste verkoopjaar sinds 1990. Met een marktaandeel van circa 5,8 procent sluit Volvo het jaar af als grootste premiummerk van Nederland.

Nederland is een echt Volvoland, doorgaans scoort Volvo hier goed. In combinatie met de huidige belastinginvloeden en incentives resulteerde dit in een enorme verkooptoename in het afgelopen jaar.

Meer dan 10.000 Volvo’s V40 op de Nederlandse wegen
De V40 met D2-dieselmotor is veruit de populairste Volvo van dit moment. Met een CO2-uitstoot van 88 g/km valt deze versie in de categorie van 14 procent bijtelling. Dit gecombineerd met Zweeds design en een uitzonderlijk hoog veiligheidsniveau (veiligste auto ooit getest in de EuroNCAP) , resulteert in circa 10.000 registraties in 2013. De Volvo V40 was in juli van dit jaar de bestverkochte auto van Nederland.

V60 Plug-in Hybrid
Volvo’s populaire V60 Plug in Hybrid, die een systeemvermogen van 206 kW (280 pk) combineert met een CO2-emissie van slechts 48 g/km, is binnen enkele maanden uitgegroeid tot onbetwiste marktleider met een marktaandeel van circa 40 procent. Mede dankzij de vrijstelling van bijtelling bij registratie in 2013, eindigt meer dan 70 procent van de wereldwijde productie van de V60 Plug-in Hybrid in Nederland. In 2013 loopt het aantal registraties op tot circa 5.000.

Afleverpiek zorgt voor creatieve oplossingen
Vanwege fiscale redenen moeten duizenden Volvo’s voor 1 januari 2014 aan klanten worden overhandigd. Diverse dealerbedrijven bedachten creatieve oplossingen om de kwaliteit van de aflevering te borgen én de reguliere verkopen in hoog tempo te laten doorgaan. Men opende ook ’s avonds en op zondag de deuren voor afleveringen en namen hiervoor speciaal mensen aan. De capaciteit van het rijklaar maken werd op diverse plekken vergoot: van 2 naar 5 monteurs, puur op het rijklaar maken. Ook een bijzonder voorbeeld is één van de dealers die de aflevering van de auto’s in grote, klassikale groepen laat verlopen. De auto’s staan met twintig tegelijk opgesteld en de verkoper staat met een microfoon voor de groep en instrueert de klanten gezamenlijk. Tevens is er eeen special rijvaardigheidstraining voor V60 Plug In Hybrid kopers. Om hun nieuwe auto beter te leren kennen en tips te delen op het gebied van zuinig rijden en optimalisering van het laadgedrag.

Geplaatst: 18.12.2013 - 11:46
door Volvoman
Het wordt steeds mooier op de weg!

Geplaatst: 18.12.2013 - 11:55
door jp-v60
Komt bij mij over dat het dan toch wat wordt afgeraffeld.
Heb ook verhalen gehoord dat er studenten worden ingehuurd om de auto klaar te maken. Het idee alleen al dat je met een groep van 20 tegelijk moet komen voor aflevering. Makkelijk verdienen zo die ruim € 900,- afleverkosten.

Geplaatst: 18.12.2013 - 12:04
door Walter
snap wat je bedoelt maar denk dat het lastig is om al die hybrids tijdig af te leveren. Je hebt zo'n machine ook niet 1-2-3 uitgelegd

Geplaatst: 18.12.2013 - 12:13
door NJ8
en over een paar weken is het kommer en kwel...

Geplaatst: 18.12.2013 - 12:30
door Marc Apeldoorn
Dat vrees ik ook ja, dan klapt de verkoop in 1x helemaal in elkaar.
Geen 14% middenklasse auto en de plugin zal ook heel veel minder verkopen, vanwege bijtelling en verminderde subsidieregelingen.
Het wachten is dan op de nieuwe modellen of gedetunende V40 die toch weer in de 14% categorie valt, vrees dat er wel USA toestanden kunnen komen in NL, daar verkocht Volvo werkelijk helemaal niets meer in 2013....

Geplaatst: 18.12.2013 - 12:50
door Ben
Carpe diem jongens, pluk de dag !

Geplaatst: 18.12.2013 - 13:09
door Walter
denk dat het nog wel mee valt; 7% is nog een unicum al is de grote vraag door wegvallen van KIA en VAMIL wel minder. En die 181pk met 20% is ook niet gek hoor.

Geplaatst: 18.12.2013 - 13:26
door Marc Apeldoorn
Jij hebt wel gelijk Walter, maar de V40 D2 14% bijtelling was een volume auto, dat is de V70 D4 echt niet hoor...
En 7% bijtelling voor de V60 is zeker niet gek, dus 2500 stuks moet wellicht kunnen(?) . dat is dan wel een terugval van 50% voor de V60 plugin.
En de V40 daar zijn er in 2013 t/m november een dikke 10.000 van verkocht. Daarvan zal schat ik zo in 8000 D2's zijn geweest. Dat valt zeker met 90% terug, dus 7000 minder. T/m november zijn er 20.000 Volvo's verkocht, dus praat je aankomend jaar over 50% minder verkoopaantal.
Dat noem ik wel in elkaar klappen ja.

Geplaatst: 18.12.2013 - 13:32
door V70/2.4D/2003
Het is in elk geval omzet voor de dealers en dat is ze van harte gegund.
Maar, verdienen ze er ook nog wat aan? Het zal in hoofdzaak om leasebakjes gaan en nu weet ik natuurlijk niet of er bij verkoop überhaupt iets op een leaseauto wordt verdient. Prettige bijkomstigheid is natuurlijk dat elke verkochte/afgeleverde auto na enige tijd onderhoud en reparatie behoeft en dat is dan weer omzet. Of daar nog wat verdient kan worden?

Geplaatst: 18.12.2013 - 13:36
door Marc Apeldoorn
Op de V40 D2 wordt er heus wel iets verdiend. Maar in absoluut bedrag is dat natuurlijk niet zoveel, aan de andere kant, er zijn er wel meer dan 10.000 van verkocht dit jaar, dus per dealer een fors aantal , vele kleintjes maken een boel winst....
Op de V60 wordt of door de importeur en/of door de dealer denkelijk heel erg aardig verdiend...
En daarvan zullen de onderhoudsbeurten denkelijk ook veel meer opbrengen..

Geplaatst: 18.12.2013 - 13:39
door Ben
We leven allemaal van geld verdienen want anders hebben we niets te eten ;-)
En er zijn dit jaar weer heel veel garagebedrijven op de fles gegaan.
ik gun de nog levende bedrijven alle winst zodat ze ook in de toekomst kunnen blijven bestaan.

Geplaatst: 18.12.2013 - 13:39
door bart simpson
@ marc apeldoorn, jij roept iedere keer gewoon maar wat he? wel heerlijk om geen idee te hebben...

Geplaatst: 18.12.2013 - 13:42
door Marc Apeldoorn
Tuurlijk Bart, ik roep maar wat. Dan hoor ik graag van jou hoeveel Volvo volgend jaar gaat verkopen?

Geplaatst: 18.12.2013 - 13:51
door Poolrev
Marc Apeldoorn schreef:....
En de V40 daar zijn er in 2013 t/m november een dikke 10.000 van verkocht. Daarvan zal schat ik zo in 8000 D2's zijn geweest. Dat valt zeker met 90% terug, dus 7000 minder. T/m november zijn er 20.000 Volvo's verkocht, dus praat je aankomend jaar over 50% minder verkoopaantal.
Dat noem ik wel in elkaar klappen ja.
Dit roep je nu elke keer, maar je vergeet daarbij dat de V40 D2 met 14% pas vanaf ong. juni uitgeleverd is, daarvoor nog gewoon 20%. Als er halverwege volgend jaar wederom een 14% versie is, heb je gewoon dezelfde situatie als dit jaar, dus waar baseer jij die 90% terugval in verkoop nu op? Kan je dat onderbouwen met degelijke berekeningen en cijfers?

Geplaatst: 18.12.2013 - 13:58
door bart simpson
Marc Apeldoorn schreef:Tuurlijk Bart, ik roep maar wat. Dan hoor ik graag van jou hoeveel Volvo volgend jaar gaat verkopen?
Jij hebt iig bij benadering geen idee, toch doe je steeds alsof je het allemaal weet..
Ik heb daarentegen idd een heel aardig idee

Geplaatst: 18.12.2013 - 14:04
door Hans oet Twent
Tja, als ik een mooie dikke ploffert wil rijden en ik kan het betalen, past in het budget of wat dan ook, dan neem ik de 25% gewoon voor lief. En komt dat ding er gewoon. Simple want ik wil gewoon zo'n auto op de oprit, voor de caravan, voor de autotrailer hebben staan. En dan gaat Hannie niet bezuinigen op een 14% of 20% bijtelling auto. Ik zit er veel in en dan moet het ook bij mij passen.

Geplaatst: 18.12.2013 - 14:05
door Walter
Marc Apeldoorn schreef:Op de V40 D2 wordt er heus wel iets verdiend.
paar honderd per auto. Daarvan wordt betaalt (en telt u thuis even mee); demonstratieauto incl brandstof voor de proefrit, licht, warmte, koffie (stuk of 8-10 voor de auto rijdt), salaris verkoopadviseur voor de uren van bespreken - uitleggen proefrit - onderhandelingen - bellen met de leasemaatschappij om de order daadwerkelijk te krijgen - aflevering (met kadootje natuurlijk) - uitleggen auto - telefonisch nog wat vragen beantwoorden na een week , salaris medewerkers administratie, etc.

Vergeet ik nog wat Bart S?

Geplaatst: 18.12.2013 - 14:08
door Hans oet Twent
Walter schreef:
Marc Apeldoorn schreef:Op de V40 D2 wordt er heus wel iets verdiend.
paar honderd per auto. Daarvan wordt betaalt (en telt u thuis even mee); demonstratieauto incl brandstof voor de proefrit, licht, warmte, koffie (stuk of 8-10 voor de auto rijdt), salaris verkoopadviseur voor de uren van bespreken - uitleggen proefrit - onderhandelingen - bellen met de leasemaatschappij om de order daadwerkelijk te krijgen - aflevering (met kadootje natuurlijk) - uitleggen auto - telefonisch nog wat vragen beantwoorden na een week , salaris medewerkers administratie, etc.

Vergeet ik nog wat Bart S?
Klopt.....helemaal.
PS. gisteren wel een V40 R-design gezien en bezeten die bij jullie (Schoonhoven geloof ik)vandaan komt. Geen straf hoor!! Mooie auto.
Gaat zo door!

Geplaatst: 18.12.2013 - 14:10
door Ben
Je vergeet de rente op de voorraad, kosten van huisvesting, kosten van opleidingen van de techneuten en vast nog meer