Pagina 1 van 2

V40 R-design bevindingen

Geplaatst: 23.12.2013 - 09:52
door Cookiesmonster
Goedendag mede V40 rijders,

Sinds kort in het bezit van van V40 D2 R-Design. Enorm blij en heel veel rij plezier. Toch heb ik een aantal vragen m.b.t. gebruik en n.a.v. bevindingen.

Als ik ’s morgens in de auto stap (06.15u) dan verwacht ik een wervelwind om de auto z.s.m. warm te krijgen. De temperatuur is dan 6gr. Celcius en de climate control staat op 20gr. Met climate control insteling “auto” zou dat toch goed moeten komen, toch?

Dit weekend naar Duitsland geweest. Heerlijk gereden en met zijn vieren toch op zijn sloffen 190km p/uur gereden. Niet verder doorgetrapt, blijft nieuw hé.  De regensensor stond aan. Omdat het op een gegeven moment toch harder ging regenen de stand geschakeld naar snel. Daarna terug naar de regensensor werkte niet. Pas toen ik langzamer ging rijden. Suggesties?

Soms bij het optrekken blijft de koppeling hangen lijkt het wel. Ik moet dan nogmaals koppelen en harder optrekken. Het lijkt er ook op dat dit gebeurt op een helling. Suggesties?

Mijn R-Design heeft XEON verlichting. Echt ideaal. De schakelaar stand staat op auto. Wanneer gaat nou wat branden i.c.m. mijn LED daglicht?

Ondanks bovenstaande punten echt superhappy :D

Re: V40 R-design bevindingen

Geplaatst: 23.12.2013 - 10:10
door dbt
Cookiesmonster schreef:Als ik ’s morgens in de auto stap (06.15u) dan verwacht ik een wervelwind om de auto z.s.m. warm te krijgen. De temperatuur is dan 6gr. Celcius en de climate control staat op 20gr. Met climate control insteling “auto” zou dat toch goed moeten komen, toch?
De diesel wordt pas na een tijdje warm. In eerste instantie is het de "quick heater" die uit de middelste ventilatorroosters wat warme lucht blaast. Pas als de motor goed op tempratuur is gaat hij als een wervelwind blazen. Echter tegen de tijd dat de motor dus op tempratuur is heeft de "quick heater" het interieur al een beetje verwarmd zodat de wervelwind uit blijft...

Je kan wel de "max defrost" stand gebruiken als je instapt echter heb je dan in het begin een wervelwind van koude lucht.

Wat betreft het probleem met de regensensor heb ik geen problemen nog mee gehad, staat altijd op auto en daar nog nooit vanaf geweest. Je weet dat je de gevoeligheid kan aanpassen met het wieltje aan de hendel? ;)

Geplaatst: 23.12.2013 - 10:11
door ex-Mooseman
je verwarming zal pas beginnen blazen als de motor warm heeft. Door de geoptimaliseerde thermische werking van de moderne diesels, kan dit wel een tijd duren.
Om dit op te lossen heeft Volvo een supplementaire elektrische verwarming ingebouwd. Uiteraard moet deze ook de kans hebben op te warmen. Dit gaat echter betrekkelijk snel.

Mocht er onmiddellijk een wervelwind door je auto blazen, dan zou die koude lucht binnen trekken, die dan quasi direct op je ramen zou condenseren.

Kun je de gevoeligheid van je regensensor niet wijzigen ? Op de V60 gaat dit met een kartelwieltje op de bedieningshendel van je ruitenwissers : omhoog is gevoeliger, en dan gaat ie dus vlugger wissen, naar beneden is minder gevoelig. Bij mij staat die helemaal beneden, en dat lijkt me meer dan voldoende, maar mijn ramen staan dan ook in een sealant. Op de snelweg kan je dan ook perfect zonder ruitenwissers rijden.

Koppeling: Heel simpel, misschien, maar ligt je vloermatje niet in de weg ?

Geplaatst: 23.12.2013 - 10:15
door Poekoek
Wat betreft Xenon:

Stand 0 - enkel de dagrijlichten onderin de bumper (dus niet de golfjes in de koplampen)
Stand 1 - geforceerd dagrijlichten samen met golfjes in de koplampen
Stand 2/Auto - automatisch stand 1 of stand 3, afhankelijk van hoeveelheid licht
Stand 3 - geforceerd dimlicht (dus xenon + golfjes in de koplampen)

Geplaatst: 23.12.2013 - 10:23
door Jers3n
Scandinavian line bevat toch een standkachel? Die zou ik lekker aan zetten, ook bij 6 graden, is de auto al warm voor je instapt...

Geplaatst: 23.12.2013 - 11:15
door RDS
Ik kom uit een megane en die doet er gigantisch lang over om warm te worden. Ik vind de verwarming van de Volvo juist erg snel en helemaal in combinatie met stoelverwarming is het snel erg aangenaam in de auto. Dat de verwarming niet blaast vind ik alleen maar een pre.

vwb de regensensor, is het niet zo wanneer je een andere stand kiest dan de regensensor dat deze automatisch weer uitgaat?

Verder herken ik het probleem voor de verlichting, geen idee wat nu wanneer is ingeschakeld, ga dus wel eens express bij een stoplicht dicht op mijn voorganger staan om goed te zien wat nu wel of niet aanstaat. Wanneer het schemert of als ik weet dat ik tunnels ga krijgen zet ik hem af en toe zelf aan om te voorkomen dat de xenon zich de hele tijd in- en uitschakeld.

problemen met de koppeling herken ik niet, dat de auto lekker doortrekt herken ik dan weer wel ;-)

Geplaatst: 23.12.2013 - 12:24
door sander69
probleem met de koppeling heb ik ook... je kunt hem honderden keren intrappen en niks aan de hand, maar zo ineens blijft hij hangen... daarna gaat weer alles goed.

na 3x ben ik teruggegaan naar de dealer, waar ze op 6 januari preventief een hulpcilinder?? gaan vervangen.

Geplaatst: 23.12.2013 - 12:41
door Pethconi
sander69 schreef:probleem met de koppeling heb ik ook... je kunt hem honderden keren intrappen en niks aan de hand, maar zo ineens blijft hij hangen... daarna gaat weer alles goed.

na 3x ben ik teruggegaan naar de dealer, waar ze op 6 januari preventief een hulpcilinder?? gaan vervangen.
Same here, ga ook maar eens even naar de dealert !

Geplaatst: 23.12.2013 - 13:45
door Cookiesmonster
sander69 schreef:probleem met de koppeling heb ik ook... je kunt hem honderden keren intrappen en niks aan de hand, maar zo ineens blijft hij hangen... daarna gaat weer alles goed.

na 3x ben ik teruggegaan naar de dealer, waar ze op 6 januari preventief een hulpcilinder?? gaan vervangen.
Pethconi schreef:
sander69 schreef:probleem met de koppeling heb ik ook... je kunt hem honderden keren intrappen en niks aan de hand, maar zo ineens blijft hij hangen... daarna gaat weer alles goed.

na 3x ben ik teruggegaan naar de dealer, waar ze op 6 januari preventief een hulpcilinder?? gaan vervangen.
Same here, ga ook maar eens even naar de dealer !

Guys,
Hoe hebben ze dat gemeten dat ze nu preventief een cylinder gaan vervangen? Ik heb het nu ook al een paar keer gehad maar ben nog niet naar de dealer geweest. Ben heel benieuwd naar de ervaringen en feiten.

Thanks.

Geplaatst: 23.12.2013 - 14:20
door sander69
de monteur heeft gekeken en diverse malen de koppeling ingetrapt en uiteraard was er niks te zien of te voelen...hij kwam gelijk met het voorstel om preventief de hulp cilinder te vervangen omdat dat weleens het probleem kon zijn.

ik heb nu 4x gehad dat hij bleef hangen..

op zich niet erg, maar ik wil voorkomen dat hij op een gegeven moment helemaal blijft hangen en ik stil kom te staan..

en aangezien het een nieuwe auto is ( 1 november )

Geplaatst: 23.12.2013 - 16:50
door Cookiesmonster
sander69 schreef:de monteur heeft gekeken en diverse malen de koppeling ingetrapt en uiteraard was er niks te zien of te voelen...hij kwam gelijk met het voorstel om preventief de hulp cilinder te vervangen omdat dat weleens het probleem kon zijn.

ik heb nu 4x gehad dat hij bleef hangen..

op zich niet erg, maar ik wil voorkomen dat hij op een gegeven moment helemaal blijft hangen en ik stil kom te staan..

en aangezien het een nieuwe auto is ( 1 november )
Ik heb mijn auto sinds 5 december. Als het gebeurt dan reageer ik steeds instictief maar moet toch maar eens kijken wat er nou werkelijk gebeurt. Ik ben heel benieuwd of dit het voor jou oplost.

Geplaatst: 23.12.2013 - 17:27
door sander69
het verbaasd me dat er nog meer mensen dit probleem hebben....

ik vroeg aan de monteur; komt dit vaker voor of is dit de eerste keer.....nee, dit is de eerste keer dat ik het hoor....

Geplaatst: 23.12.2013 - 21:43
door Agnax
Blijft jullie koppeling toevallig altijd hangen op een helling? Zo ja: weet je zeker dat je het niet verward met Hill Assist dat standaard op iedere V40 zit?

Geplaatst: 23.12.2013 - 22:54
door sander69
nee was op een vlakke weg... laatste keer was op een drukke rotonde in Arnhem..... stond nog vooraan bij de stoplichten ook...

keren ervoor waren ook op een vlakke weg.

Geplaatst: 24.12.2013 - 08:00
door Cookiesmonster
Agnax schreef:Blijft jullie koppeling toevallig altijd hangen op een helling? Zo ja: weet je zeker dat je het niet verward met Hill Assist dat standaard op iedere V40 zit?
Weet je zeker dat het ook op de V40 modeljaar 2013 zit? Ik kan het alleen vinden in modeljaar 2014 en op YouTube een filmpje met de V40 maar dan moet je het handmatig aanzetten.

Geplaatst: 24.12.2013 - 08:25
door dbt
welk flimpje? :oops:

Geplaatst: 24.12.2013 - 10:03
door spacewagon
Cookiesmonster schreef:
Agnax schreef:Blijft jullie koppeling toevallig altijd hangen op een helling? Zo ja: weet je zeker dat je het niet verward met Hill Assist dat standaard op iedere V40 zit?
Weet je zeker dat het ook op de V40 modeljaar 2013 zit? Ik kan het alleen vinden in modeljaar 2014 en op YouTube een filmpje met de V40 maar dan moet je het handmatig aanzetten.
Yep, in ieder geval op een D2 van MY2013 is het standaard. Heb er vaak plezier van!

Geplaatst: 24.12.2013 - 10:10
door CHRISITO
ieder v40 heeft het strandaard!! als de weg lichtjes hellend is werkt het altijd enkele seconde voor dat je kan vertrekken!! handig toch!! zo spaar je de koppeling:)

Geplaatst: 24.12.2013 - 10:19
door Cookiesmonster
dbt schreef:welk flimpje? :oops:

CHRISITO schreef:ieder v40 heeft het strandaard!! als de weg lichtjes hellend is werkt het altijd enkele seconde voor dat je kan vertrekken!! handig toch!! zo spaar je de koppeling:)
Kun je ook beschrijven hoe het werkt en wat je voelt?

Geplaatst: 24.12.2013 - 10:36
door rebride
Cookiesmonster schreef:
dbt schreef:welk flimpje? :oops:

CHRISITO schreef:ieder v40 heeft het strandaard!! als de weg lichtjes hellend is werkt het altijd enkele seconde voor dat je kan vertrekken!! handig toch!! zo spaar je de koppeling:)
Kun je ook beschrijven hoe het werkt en wat je voelt?
volgens mij laat het filmpje iets anders zien dan wat gebeurd met hill assistentie, volgens mij drukken ze een knopje in en dan laten ze he gecontroleerd de berg af rijden.