Pagina 1 van 1

S80 MY2007 D5 hoog verbruik

Geplaatst: 23.12.2013 - 13:10
door tadegeest
Beste Forumhelden,

Mijn S80 van MY2007 met een D5 en automaat heeft naar mijn mening behoorlijk wat dorst. Het dieselverbruik krijg ik met moeite op 1 op 12,8 terwijl m'n vorige S80 D5 Automaat (2002) 1 op 15 kon halen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou het schelen om de EGR te laten reinigen of is ECO tuning toch beter?

Hoor graag van jullie :D

Alvast bedankt!

p.s. Ik ben mij ervan bewust dat er al erg veel topics over dit onderwerp bestaan, echter kan ik mijn antwoord er niet erg goed uithalen.

Geplaatst: 23.12.2013 - 13:19
door lint
Heeft je huidige S80 ooit een lager verbruik gehad?
De auto laten uitlezen op storingen is verstandig, een eco tuning zonder verder onderzoek is niet zo slim.

Geplaatst: 23.12.2013 - 14:17
door JeroenSpock
Je vorige was een euro 3 motor, deze heeft een euro 4. Dat is al een stukje verschil. Dat de vorige maar 1 op 15 haalde zegt wel iets over het rechter voetje.
Eco tuning zou ik niet doen, klinkt leuk maar of het nou echt zo goed werkt?

Geplaatst: 23.12.2013 - 14:24
door tadegeest
Haha. 1op15 gemiddeld he...
Zal 'm inderdaad eens laten uitlezen.

Hij loopt bij een koude start soms ook een heel klein beetje onrustig. Dit is minimaal maar doet mij wel aan een vieze EGR denken. Heb je deze bij de S60 D5 al wel eens schoon laten maken?

Geplaatst: 23.12.2013 - 14:41
door JeroenSpock
Ja ja gemiddeld, maar een beetje euro 3 D5 doet 1 op 18 ;)

Mijn D5 start ook wat onrustig soms, denk meer aan de verstuivers bij mijn km stand.
EGR wil ik bij de volgende oliewissel compleet schoonmaken bij Volvotune. Alles er af, ultrasoon reinigen, hele inlaat en uitlaat traject schoon en weer in elkaar. Daarna oliewissel (want er komt een goedje in je motorolie en tank) en hij zou weer als nieuw moeten zijn :)
Of de motor door een smerige EGR ook raar gaat lopen weet ik niet.

Geplaatst: 23.12.2013 - 14:50
door BlackcurrantV70
Op de BC of werkelijk uitgerekend ?

Mijn V70N 24D van 2006 haalde 14.5 op de BC maar in werkelijkheid was dit eigenlijk 13.5 en ik doe aardig wat snelweg en niet boven de 120-130km/u

Geplaatst: 23.12.2013 - 19:09
door Msuidgeest
Pomp-getallen zijn ook niet nauwkeurig. Die mogen ook 2 of 3% afwijken in het voordeel van de pomphouder.

Geplaatst: 23.12.2013 - 21:45
door Fredhead
Afhankelijk van het soort ritten rijd ik gemiddeld tussen de 1 op 13 tot 1 op 15,5 met mijn S60 2.4D ook met Geartronic.
Vaak als het kan 130 km/h op de teller op de snelweg staan en de kickdown mag z'n werk soms wel eens doen naar die snelheid toe.

Vind de auto vooral dorstig met wat meer stadsverkeer, maar het blijft een zware auto met dikke 5 cilinder en een automaat erachter dus verwacht er geen wonderen van.

Had van het weekend met trailer achter de auto en volle tegenwind 1 op 7,5 op de boardcomputer staan :mrgreen:

Verwacht eerlijk gezegd niet dat er iets mis is, EGR zal het hogere verbruik niet veroorzaken.
Zoals Jeroen al aanhaalde is de Euro 4 motor gewoon minder zuinig dan de vorige generatie.
Eco tune zal mogelijk iets verschil maken, maar verwacht niet dat je bijvoorbeeld ineens 1 op 17 gaat rijden

Geplaatst: 23.12.2013 - 23:45
door tadegeest
Bedankt voor alle informatie!

De verbruikscijfers zijn gemeten aan de pomp. Misschien moet ik er maar gewoon genoegen mee nemen met het verbruik xD

Misschien binnenkort maar eens even langs Serva Volvo Amersfoort om mn S80 uit te laten lezen. Misschien kunnen ze het lichtelijk onregelmatig lopen bij het starten wel verklaren :)

Geplaatst: 24.12.2013 - 07:44
door 4wielen
Wat Fredhead zegt, vooral (veel) stadsverkeer is funest voor het verbruik. Ik haal met mijn handbak 1:16 gemiddeld. Veel stadsverkeer zit ik rond 1:15, anders rond 1:16,5. Ik rijd wel volgens HNR, maar ook overal de snelheidslimiet. Moet volgens mij dus wel beter kunnen (ja, ook met een GT). Ik denk echter dat je het eerst moet zoeken in je rijstijl (gezien je 1:15 met de Euro3), dan pas in de techniek :P

Geplaatst: 24.12.2013 - 12:32
door tadegeest
Ik ga gasgeven met mn kleine teen :)

Geplaatst: 24.12.2013 - 13:35
door lint
tadegeest schreef:Ik ga gasgeven met mn kleine teen :)
Niet doen, gewoon gasgeven en lekker genieten van de auto met een iets hoger verbruik als gevolg maar de crisis is ook bijna over dus wat maakt het uit :lol:

Geplaatst: 24.12.2013 - 13:36
door Fredhead
En voltanken moet je de auto tenslotte ook gewoon :razz:

Geplaatst: 24.12.2013 - 19:22
door Bover
@TAdegeest:
Ik heb de EGR klep van mijn volvo laten afsluiten en de DPF verwijdert. Daarnaast een passende aanpassing aan het motormanagement. In combi met goed onderhoud is mijn verbruik gestegen van 1:12.8 naar 1:15,5 met automaat en wel veel autoweg met 60.000 per jaar.

Geplaatst: 24.12.2013 - 21:16
door Msuidgeest
Dat is wel herkenbaar: zoiets heb ik ook eens gedaan met een Audi 80 TD, miieu-diesel. Liep nauwelijks 1 op 12 maar ging naar 14 toen ik de oxidatiekatalysator er onderuit haalde ...

Geplaatst: 24.12.2013 - 23:00
door 4wielen
Bover schreef:[...] is mijn verbruik gestegen van 1:12.8 naar 1:15,5 met automaat en wel veel autoweg met 60.000 per jaar.
Je bedoelt dat je verbruik is gedaald... :P

Geplaatst: 25.12.2013 - 19:01
door Bover
ehhh sorry mijn verbruik is GEDAALD inderdaad. merci