Pagina 1 van 2
startproblemen met S60 uit 2003
Geplaatst: 25.12.2013 - 23:48
door Bertram
Beste liefhebbers,
Happy days everyone!
Pa heeft een probleem met starten.
De ene keer slaat hij wel aan, en dan weer niet meer.
Als hij aanslaat, loopt hij als een zonnetje :roll:
Met mijn S80 heb ik ook een startprobleem gehad, dus ik dacht aan:
-startmotor: volgens garage in orde, want hij draait :roll: Maar kan zoiets zijn kracht verliezen?
-accu: vervangen
-brandstofopvoerpomp functioneert, weet ik ( zelf horen draaien)
-brandstofdruksensor: nog niet vervangen
-krukas-sensor: nieuwe geplaatst, en 1 keer starten ging, en bij tweede poging niet meer
-injectoren: na retourtest, nog goed genoeg bevonden, en tijdens rijden perfekt
-brandstoffilter (volgens de garage al vervangen)
Na een diepere controle, dachten ze dus aan de krukas-sensor, maar die is nu vervangen. Resultaat : geen verbetering!
Nu verdenk ik een kapotte slang of zo, waardoor hij misschien teveel valse lucht aantrekt of zoiets? Of de gloeispiraal? Of is dat een domme veronderstelling? Ik heb helaas niet zoveel know-how als alle andere hier, maar wel liefde voor het merk!
Kan iemand enig licht in deze duisternis verschaffen?
Het zit me zo hoog, dat ik er zelfs met kerstmis nog mee bezig ben!

Mvgr
Geplaatst: 26.12.2013 - 00:20
door lint
Heb je iets meer gegevens, welk type Volvo, wat voor motor, bouwjaar etc.
Geplaatst: 26.12.2013 - 10:08
door Bertram
@lint
Een Volvo S60 bouwjaar 2003, automaat, D5 met 163pk.
Met 173.000KM, en op 162.000 is de distributieriem vervangen.
Mvgr
Geplaatst: 26.12.2013 - 12:40
door Doeke Dobma
Ik zou preventief de stekkers van de startmotor en de kabels die er naartoe gaan opschuren en invetten. Door corrosie ontstaat er een slecht contact waardoor ie het inderdaad de ene keer wel, en de andere keer niet doet. Als ie het niet doet, hoor je dan de startmotor ook niet tikken?
Ik heb hetzelfde gehad en dit was bij mij de oplossing.
Geplaatst: 26.12.2013 - 13:01
door lint
Er zijn al heel veel oorzaken uitgesloten door de garage, inderdaad de stekkers en kabels van de startmotor controleren en schoonmaken is een hele goede suggestie.
Geplaatst: 26.12.2013 - 13:18
door Gast
Als de ene keer de startmotor wel en dan weer niet rond gaat, zou het ook het contactslot kunnen zijn.
Geplaatst: 26.12.2013 - 13:42
door Waltersan
Antenne ring bij contactslot? (Van startonderbreking)
Geplaatst: 26.12.2013 - 14:43
door Bertram
Ronddraaien doet hij wel elke keer, de startmotor, maar hij slaat niet aan.
Daarom vroeg ik me af of die startmotor kracht kan verliezen?
Of verliest hij ergens druk? Slang van de intercooler? (ook ergens gelezen)
Of toch een injector?
Die antenne ring, is dat makkelijk/duur om te vervangen? Heb dat ook al ergens hier gelezen, over die antenne-ring.
Dank voor het meedenken..
Mvgr.
Geplaatst: 27.12.2013 - 07:36
door Doeke Dobma
Heb je hem al eens laten uitlezen bij een echte dealer? (geen 'specialist' of universele garage)
Geplaatst: 27.12.2013 - 10:12
door Bertram
Ja vorige week nog. Geen meldingen toen, en toen had hij ook al startproblemen!
Geplaatst: 27.12.2013 - 11:59
door MarioC70
Tussen niet aanslaan en niet starten zit een groot verschil...
Injectorlekkage in de meeste gevallen..als hij slecht aanslaat..
Geplaatst: 28.12.2013 - 18:13
door Bertram
Hoi Mario,
Retourtest is gedaan, alles ok.
Krukassensor is vervangen, en hij start al iets beter, maar het duurt te lang voordat hij aanslaat.
Nu verdenk ik de branstofdruksensor. of lucht in het circuit.
Drukverlies, en dan lucht in de dieselleidingen, kan dat?
Dan heeft de pomp het toch moeilijk om die lucht eerst weg te duwen? Is het daardoor dat het zolang duurt voordat hij aanspringt?
Maandag gaan we de brandstofdruksensor even testen/vervangen, en de bekabeling isoleren.
Nog suggesties ?
Mvgr
Geplaatst: 29.12.2013 - 00:36
door MarioC70
Brandstofpomp in de tank?
Lucht is niet aan de orde of het moet zeer veel lucht zijn wat hij aanzuigt,het is een commonrail systeem wat onder zeer hoge druk werkt.
Brandstoffilterhuis niet gescheurd?
De brandstofsensor is moeilijk los te koop die op de pomp zit.
De retourtest kan ok zijn,maar dat wil niet zeggen dat er verder niets mis is met de injectoren of aansturing,je hebt ook een electronisch,s deel in de injectoren wat kan haperen.
Fout in EGR klep kan ook.
Geplaatst: 31.12.2013 - 09:51
door Bertram
Hoi Mario,
Auto is terug, en hij loopt weer, maar het startprobleem is nog niet helemaal opgelost.
De eerste poging bij het starten mislukt altijd, maar bij de tweede poging slaat hij meestal wel aan.
Werkt die EGR-klep op stroom?
Mvgr
Geplaatst: 02.01.2014 - 23:22
door Bertram
Vandaag nog eens alles uit laten lezen, en wat blijkt, iets aan het vliegwiel(starterskrans,) Daar zit iets met tandwieltjes en een sensor. Klinkt dat bekend ? Dus bij eerste poging starten lukt het soms wel afhankelijk van de stand van die tandjes, Bij de tweede poging start hij dus altijd, omdat die vliegwielsensor naar het volgende tandje zoekt, of zoiets.
Nu moet heel de motor los om erbij te kunnen.
Komt zelden voor, zeiden ze bij de Volvo.
Geplaatst: 02.01.2014 - 23:44
door 1-wiel
Beschadigde starterkrans....??
Geplaatst: 04.01.2014 - 11:22
door Bertram
De bak moet eronderuit, om erbij te kunnen.
Dan kunnen ze pas zien wat er aan de hand is.
Volgens de Volvo komt dat bijna nooit voor...
Duur grapje..
Geplaatst: 04.01.2014 - 13:15
door MarioC70
Slaat hij slecht aan? of maakt hij met starten vreemd geluid,de startprocedure heeft niets met een sensor van doen.
Tussen slecht aanslaan of niet goed starten zit een groot verschil.
Wat betreft de starterkrans die stuk is,dat komt wel vaker voor.
Geplaatst: 04.01.2014 - 13:38
door snorremans
Lijkt erop dat de starterkrans beschadigd is, en de startmotor niet in de vertanding grijpt, maar tegen de starterkrans bij de eerste start poging.
Tis dat het een automaat is, anders in de versnelling zetten en de auto iets naar voren duwen, en dan starten, gaat dit wel goed bij de eerste keer starten, dan is vrijwel zeker de starterkrans of het ronsel van de startmotor beschadigd.
Geplaatst: 04.01.2014 - 13:41
door MarioC70
Een automaat heeft geen vliegwiel,maar een plaat waar de starterkrans op zit,het gebeurd vaker dat de tanden er af zijn bij automaten..
Maar meestal maakt hij vooraf al een tijdje geluid bij het starten..