Pagina 1 van 1

2e voorruit en weer barst door steenslag

Geplaatst: 28.12.2013 - 08:35
door automaiti
Gisteren op Duitse Autobahn bij 140 km/u opspattend steentje tegen voorruit 2 cm boven parkeerkaarthouder en 5 cm uit A-stijl....resultaat barst van 15cm. Geen bijzondere weersomstandigheden, droog en 8 graden. De voorruit is in zomer voor het eerst vervangen na 2 x barst links en rechts vanuit A-stijl. Dus de 3e ruit mag besteld worden. Voorruit is voorzien van voorruitverwarming. Erg teleurstellend. Begin zwaar te twijfelen aan kwaliteit van de voorruit. Iedere auto voorruit krijgt steenslag in zijn autoleven te verduren. Met 100-duizenden kms achter ons nog nooit een barst gehad. Renault, BMW, Audi, Peugeot etc. Iemand vergelijkbare ervaring met zijn V40?

Geplaatst: 28.12.2013 - 08:43
door CHRISITO
Kwaliteit is het probleem niet! Vorm en stijfheid auto! Zit overal spanning op de wagen.

Geplaatst: 28.12.2013 - 08:43
door V70/2.4D/2003
De voorruit maakt deel uit van de carrosserie en staat bloot aan krachten/spanningen door de werking van de carrosserie. Er hoeft dus niet al te veel bijzonders te gebeuren of het ding scheurt, breekt, barst. En helemaal als er met 140 km/h een steentje op knalt, dat geeft zo ongeveer hetzelfde effect als er op schieten. Dat de ruit dan kapot gaat is normaal, zou hij dat niet doen heb je mazzel en is er welhaast sprake van een wonder.

Geplaatst: 28.12.2013 - 08:47
door Gast
hangt ook af van de vorm van het steentje (puntig i.p.v. rond). Ik heb soms wel eens een knal gehoord waarbij ik dacht dat het hele raam eruit lag - niets. Vervolgens hoor je een kleine venijnige tik en je hebt een scheur.
Is ook vaak een kwestie van pech. Het kan 5 jaar goed gaan, maar je kunt in 2 weken ook 3 x aan de beurt zijn.

Geplaatst: 28.12.2013 - 09:01
door Jers3n
Het is zeker ook een deel pech, verkeerde steentje dat precies verkeerd op de voorruit komt. Zo hebben wij met een vorige auto in 5 weken tijd 3 nieuw voorruiten en twee hars reparaties gehad.
Eerst een barst bij terugkomst na parkeren, dus vervangen. Binnen een week een sterretje door steentje op A13, repareren. Paar dagen na die reparatie een steen op de voorruit met wederom een barst, weer vervangen. Dikke anderhalve week na vervanging wederom een sterretje door een opspattend steentje (op nagenoeg dezelfde plek op de A13). Die ook weer laten repareren en de daaropvolgende dag als voorste auto betrokken bij een kop-staart-botsing met 3 auto's waarbij er iets losliggends van binnenuit een niet te repareren ster achterliet, maar hierna moest er wel meer vervangen en gerepareerd worden dan alleen de voorruit....

Geplaatst: 28.12.2013 - 09:42
door mad
Domme pech... ik heb me wel eens afgevraagd of het zinnig is om een beschermfolie (zo'n anti-inbraakfolie) over de voorruit te plakken... ik heb een voorruit als een sterrenhemel bij donkere nacht en als de zon erover schijnt is het allemaal steenslag. Daarbij heb ik onderin de ruit nog een scheurtje zitten van anderhalve cm dat daar inmiddels al een jaar prettig verblijft. Ik denk niet dat het typisch een V40 probleem is, maar de Volvo-ruiten mogen van mij ook wel een tikje dikker zijn.

Geplaatst: 28.12.2013 - 09:57
door rovinge
Wat jij beschrijft heb ik met een aantal jaren geleden m'n V70 2.5T gehad waar wel vijf nieuwe voorruiten zijn ingegaan in twee jaar tijd, terwijl ik met twee V40s daarvoor nooit problemen heb gehad.

Na de vierde kapotte voorruit ben ik een specialist gegaan om de gehele voorruitstijl en randen te laten checken; ik begon echt te twijfelen aan de constructie. Hoewel de specialist niets vreemds heeft kunnen vinden doen we toch de laatste drie jaar alweer met diezelfde (5de) voorruit. Uiteindelijk heb ik het maar afgedaan als domme pech en een A9 die lange tijd bezaait lag met gruis en steentjes.
Roel

Geplaatst: 28.12.2013 - 10:19
door Mart van der Steeg
Een paar jaar geleden was de toplaag van zoab op veel plaatsen erg slecht door matig onderhoud en koude winters. Bij Rotterdam Delft was het zelfs dramatisch. Nu is er veel wegdek vernieuwd en merk ik veel minder steenslag dan voorheen. Hopen dat het zo blijft.

Geplaatst: 28.12.2013 - 11:37
door lint
Het is inderdaad vaak pech hebben als door steentjes de voorruit sneuvelt maar ook een verkeerde montage kan er voor zorgen dat de voorruit sneller beschadigd raakt bij steenslag.

Geplaatst: 29.12.2013 - 00:38
door bassiej
Waar laat je de raam zetten dan? Bijvoorbeeld carglass heeft dunnere ramen. Dus altijd gewoon bij een volvo dealer laten doen. Zijn vaak lod van glasgarant waardoor ze gewoon je ramen mogen vervangen (alleen zeggen verzekeringen dit vaak niet).

Zelf ook in 1 jaar tijd 3 ramen. Ni alweer 3 jaar met 1 raam. Zit dus echt kwaliteit verschil in. (Beweert volvo ook).

Geplaatst: 29.12.2013 - 11:48
door D2
Heb mijn voorruit -met verwarmingsdraadjes erin- ook een keer bij een Volvodealer laten vervangen. Heb in totaal 4 keer bij de garage langs moeten komen. De eerste keer bleek de ruit helemaal niet op voorraad te zijn (werd mij verteld nadat de auto daar een dag had gestaan), een paar dagen later bleek de ruit er op miraculeuze wijze toch te zijn. Vervolgens waren de ruitenwissers niet goed teruggezet, daarna bleek de regensensor niet meer in orde.

Kortom, ik meende dat het misschien slimmer was een volgende keer juist wel naar zo'n universele ruitenboer (niet die uit het kaartspel) te gaan, omdat ik verwacht dat die toch een stukje handiger in het vervangen van ruiten zijn (omdat ze dat vaker doen). Maar als die inderdaad slechtere kwaliteit ruiten leveren...

Geplaatst: 29.12.2013 - 12:51
door bassiej
Ik weet niet of het voor elke ruitenboer geldt maar voor Carglass wel. Ik heb het toen bij volvo deqler in apeldoorn gedaan die ook onderhoudt doen en ging super.

Geplaatst: 29.12.2013 - 16:31
door lancer
Naar mijn ervaring zijn de Volvo ruiten goed. Ik mijn S40 heb ik zelfs een keer een duif met 120km/h vol op de ruit gehad.

Mijn vader heeft wel een keer een ruit moeten laten vervangen en het viel mij op dat de nieuwe ruit (niet Volvo orgineel) iets dieper in de sponning lag en dus wellicht dunner is.

Geplaatst: 29.12.2013 - 16:32
door Gast
lancer schreef:Naar mijn ervaring zijn de Volvo ruiten goed. Ik mijn S40 heb ik zelfs een keer een duif met 120km/h vol op de ruit gehad.

Mijn vader heeft wel een keer een ruit moeten laten vervangen en het viel mij op dat de nieuwe ruit (niet Volvo orgineel) iets dieper in de sponning lag en dus wellicht dunner is.
Duif is het probleem niet zo.
Zijn relatief licht en zacht. Een klein spits steentje van een paar gram is vaak het probleem.

doet mij trouwens hieraan denken


Geplaatst: 29.12.2013 - 16:43
door lint
dbosker schreef:
lancer schreef:Naar mijn ervaring zijn de Volvo ruiten goed. Ik mijn S40 heb ik zelfs een keer een duif met 120km/h vol op de ruit gehad.

Mijn vader heeft wel een keer een ruit moeten laten vervangen en het viel mij op dat de nieuwe ruit (niet Volvo orgineel) iets dieper in de sponning lag en dus wellicht dunner is.
Duif is het probleem niet zo.
Zijn relatief licht en zacht. Een klein spits steentje van een paar gram is vaak het probleem.

doet mij trouwens hieraan denken

Sommige associaties zijn erg onverwacht, dit is er ook een maar wel leuk :D

Geplaatst: 29.12.2013 - 16:47
door Mart van der Steeg
dbosker schreef:Een klein spits steentje van een paar gram is vaak het probleem.
Klopt, gebruik maar eens een hamer om je zijruit mee in te slaan of een scherp stuk van een gebroken porceleinen bougie. Inbrekers weten wat werkt...

Geplaatst: 29.12.2013 - 19:55
door Vossie
Pure pech denk ik, shit happens. Ik heb ooit eens binnen 1,5 maand twee velgen van mijn Fiesta krom gereden in een flink gat op de snelweg. Ging daarvoor al 2,5 jaar goed en sindsdien ook niet weer gehad.

Geplaatst: 30.12.2013 - 08:38
door Timmy
Ik vrees ook pech... Bij mijn vorige auto heb ik binnen 160k km 9 maal de voorruit moeten laten vervangen. Bij de V40 heb ik dat bij momenteel 85k km nog niet meegemaakt.