Pagina 1 van 2
Airco zelf bijvullen
Geplaatst: 13.06.2006 - 16:45
door BlackWolf
Vandaag na mijn werk had ik het gevoel dat mijn ECC niet genoeg koude lucht geeft om de auto volledig te kunnen koelen, het was wel erg warm maar ik denk dat het meer koude lucht moet kunnen leveren. Met minder warme weer heeft de airco geen problemen het koelt nog dus wel.
Als het lek was dan was er helemaal niets overgebleven en ik dacht dat een airco systeem per jaar ongeveer 8% a 10% koelmiddel verliest, dus naar mijn idee heeft het systeem te weinig koelmiddel.
Ik had ergens gezien dat je zelf vul kit kan kopen om je koelmiddel weer te kunnen vullen. Castrol heeft van die refill kits en schijnt goed te werken, heeft iemand ervaring hiermee?
Hier kan je een filmpje downloaden om te zien hoe het werkt.
En het gaat om deze fles:
Fles kost ongeveer €55, dit lijkt mij goedkoper dan bij een bedrijf als het alleen om het vullen gaat.
Geplaatst: 13.06.2006 - 20:27
door smokingman
Heb je verstand van airco's? Is het misschien niet logisch dat je beperkte systeem in je auto met deze buitentemperaturen niet dezelfde kou geeft als op momenten dat het buiten 10 graden koeler is?
Gooi jij maar lekker zo'n flesje bij de hoeveelheid koudemiddel die al in je systeem zit. Teveel koudemiddel is net zo schadelijk als te weinig. En je airco gaat echt niet beter koelen hoor als je er meer dan de voorgeschreven hoeveelheid in hebt.
PS V/S40 modellen hebben bijna nooit problemen met lekkage's. Dus ook niet dat gelul van 10% per jaar. Hoe vaak moet je je koelkast bijvullen thuis? Die 10% is door mensen die niet kunnen of willen lekzoeken gewoon verzonnen.
Geplaatst: 13.06.2006 - 21:16
door Renkel
@smokingman, ik had het daar nog met een collega over, die zegt doodleuk het systeem lekt altijd wat bij de koppelingen, e.e.a. moet gesmeerd worden denk aan de compressor dus het systeem zal altijd verbruiken..... Maar dan denk ik bij mijn S40 zie ik daarniets van en in het kijkglaasje ben ik ook nog nooit luchtbellen tegen gekomen wat duid op een verlies van koelmiddel, en het is altijd na enige minuten ijskoud in de auto, dus een goed werkend systeem? En er is dus al langer dan een jaar geen onderhoud aan geweest. Ik heb dat idee dus ook; 10 tot 12 procent verlies lijkt mij een beetje aansturen op regelmatig airco onderhoud om omzet te halen.
Geplaatst: 13.06.2006 - 21:45
door Okke
smokingman schreef:Gooi jij maar lekker zo'n flesje bij de hoeveelheid koudemiddel die al in je systeem zit. Teveel koudemiddel is net zo schadelijk als te weinig. En je airco gaat echt niet beter koelen hoor als je er meer dan de voorgeschreven hoeveelheid in hebt.
Heb even het filmpje bekeken met interesse...maar daarvoor zit er toch ook een drukmeter bij? Blijft staan dat je geen idee hebt van de verhouding olie/koelmiddel(R134).
Geplaatst: 13.06.2006 - 21:54
door Ludo
waarom toch zelf zitten klooien?.
bij een gerespecteerd aircobedrijf laat je het doen voor prijzen tussen 70 en 100€.
zo weet je tenminste dat je systeem weer betrouwbaar is en afgevuld met de juiste hoeveelheid olie en koudemiddel.
Geplaatst: 13.06.2006 - 22:16
door V480-S60
Ik ben het volledig met Ludo eens.
En daar komt bij. Het zelf klooien aan een airco is niet eens toegestaan.
Deze busjes zouden dus officieel niet eens in Nederland verkocht mogen worden aan derden. Alleen gecertificeerde monteurs mogen er mee werken.
Geplaatst: 13.06.2006 - 22:41
door smokingman
Okke schreef:
Heb even het filmpje bekeken met interesse...maar daarvoor zit er toch ook een drukmeter bij? Blijft staan dat je geen idee hebt van de verhouding olie/koelmiddel(R134).
Oke, en wat zegt dat drukmetertje jou dan?
Die olieverhouding maakt helemaal niets uit. Tenzij je zo'n groot lek hebt dat er olie bij vrij is gekomen. En dan nog is de hoeveelheid olie die bij een gemiddelde uit het systeem verdwijnt te verwaarlozen.
Als je onderdelen vervangt, dan moet je wel olie bijvullen. Maar bij een lekkage die te verhelpen is (bijvoorbeeld oxidatie aan o-ring bij een leidingverbinding) is olie bijvullen niet nodig. Sterker nog, je vult dan heel gemakkelijk teveel olie bij. En teveel olie zegt het al.
Mijn point is heel simpel. Heb je klachten of vertrouw je de werking niet helemaal, laat je airco dan nakijken door iemand die er verstand van heeft. Dan voorkom je veel ellende en onnodige kosten..
Geplaatst: 13.06.2006 - 23:11
door BlackWolf
Nee, ik ben niet stek gecertificeerd maar ik weet zeker dat airco systemen iets van het koelmiddel verliest, of het nou 10% is kan ik het niet met zekerheid zeggen, vraag het maar eens na bij een stek gecertificeerde airco specialist. Dus het is geen gelul zoals jij het beschrijft.
Over de vraag "Is het misschien niet logisch dat je beperkte systeem in je auto met deze buitentemperaturen niet dezelfde kou geeft als op momenten dat het buiten 10 graden koeler is?" kan ik je alleen dit zeggen, dit is niet de eerste keer dat ik in een auto rij met airco dus ik wil niet eens daar op in gaan.
Ik snap niet waarom je zo hectisch doet, het was maar een vraag of iemand ervaring met deze refills had, voordat ik hier gepost had heb ik paar mails gestuurd naar aircospecialisten in de buurt en het komt op neer dat vullen op €101 komt en als je wilt laten reinigen kost het €65 en dat doen ze met ultrasoon.
En die drukmeter geeft aan of het genoeg druk is op het systeem als je nou die film gekeken had kon je het zien. Een wereld merk als Castrol brengt geen troep uit daar kan je vanuit gaan.
Het is inderdaad te discusseren of het mag in Nederland want deze refills worden in Amerika verkocht, in Nederland wordt gezegd dat alleen stek gecertificeerde bedrijven alleen een airco koelmiddel mag vullen maar of het als een regel vast staat vraag ik me af.
Geplaatst: 13.06.2006 - 23:46
door Ludo
BlackWolf schreef:Ik snap niet waarom je zo hectisch doet, ...
volgens mij wil hij je gewoon iets duidelijk maken :
smokingman schreef:Heb je klachten of vertrouw je de werking niet helemaal, laat je airco dan nakijken door iemand die er verstand van heeft. Dan voorkom je veel ellende en onnodige kosten..
BlackWolf schreef:, voordat ik hier gepost had heb ik paar mails gestuurd naar aircospecialisten in de buurt en het komt op neer dat vullen op €101 komt en als je wilt laten reinigen kost het €65 en dat doen ze met ultrasoon.
ultrasoon... mooie woorden voor lapmiddeltjes.
daarmee reinig je het systeem niet waar het daadwerkelijk nodig is.
ultrasoon is niets meer dan een middeltje dat in het inlaatkanaal gespoten word.
het word ook gebruikt om vieze geurtjes weg te halen doordat er schimmels zich gehecht hebben op o.a. verdampers, oorzaak is meestal ook omdat er nooit een fatsoenlijk onderhoud is gebeurd.
maar als jij deze middeltjes wil gebruiken, ga gerust je gang....

Geplaatst: 13.06.2006 - 23:57
door BlackWolf
Nogmaals voor de duidelijkheid, ik heb niet gezegd dat ik deze middeltjes ga gebruiken ik vroeg of het iets was

Ik vond alleen de reactie van smokingman net iets te, had genuanceerder gemogen wat mij betreft.
Ik heb die mail paar uurtjes geleden gehad over ultrasoon van een gecertificeerde airco specialist en ik ga ook daar een afspraak maken om mijn airco te laten onderhouden, maar jij zegt dus dat de ultrasoon een lapmiddel is en dat je systeem niet schoon word daar mee? Als het zo is dan kan ik beter een andere specialist gaan zoeken.
De mail had ik van
http://www.auto-airco.nl gehad met prijzen erbij.
Geplaatst: 14.06.2006 - 00:11
door smokingman
Goed, die 10 procent komt van oudere R12 systemen. In die tijd waren de slangen en keerringen van compressoren idd slechter. Ook had je toen te maken met zogenaamde flare-verbindingen. Dat zijn leidingverbindingen waarbij de leidingen zonder o-ring op elkaar werd gemonteerd. Tegenwoordig zijn alle verbindingen voorzien van een o-ring. De lekkage die daarbij optreed is nagenoeg te verwaarlozen.
De airco-installatie in de S/V40 is eigenlijk te klein voor deze temperaturen. Hij komt gewoon capaciteit tekort. Dat heeft te maken met de compromissen die een fabrikant moet maken. Een grotere verdamper? Dat vergt meer ruimte onder het dashboard. Een grotere condensor? Vraagt meer ruimte bij de koelradiator. Een compressor die meer capaciteit heeft? Die vraagt meer vermogen. Elke auto is anders en daardoor ook het aircosysteem. Zo heeft de ene auto een airco die met deze temperaturen de boel goed kan koelen terwijl een andere auto daar meer moeite mee heeft. Wat ik ermee wil zeggen is dat een systeem dat op zijn maximale kunnen zit, je niet door een beetje koudemiddel toevoegen opeens de capaciteit gaat verbeteren.
Ik heb zelf ook nog een andere auto dan mijn V40. Die wordt bij deze temperaturen ook kouder. Terwijl ik je kan verzekeren dat beide systemen goed werken. De airco in de V40 is gewoon krapper bemeten dan die van mijn andere auto.
Even over je stelling vraag dat maar aan een aircospecialist. Ik heb bij mijn vorige werkgever zo'n 8000 autoairco's gevuld. En ik denk zo ongeveer 20000 auto's met airco gecontroleerd. Dus denk ik dat ik mijzelf wel tot een specialist mag rekenen. Ik ben dus ook STEK gecertificeerd.
Ik ben het met je eens dat het altijd een hoop geld kost. Maar ik heb ook dingen meegemaakt waar mensen zelf hadden zitten prutsen en dat het dan gewoon veel meer geld kostte om de boel weer aan de gang te krijgen zoals het hoort. En er zijn mensen die niet in de gaten hebben dat het gewoon gevaarlijk is om aan je airco te prutsen. Want als er koudemiddel in je ogen staat te spuiten zie je gewoon nooit meer wat. Als er koudemiddel op je armen staat te spuiten mag je als je een beetje pech hebt naar het brandwondencentrum in Beverwijk. Als jij dus vind dat ik hectisch doe, betreur ik dat. Dat was niet mijn bedoeling, ik wilde je alleen maar waarschuwen.
Geplaatst: 14.06.2006 - 00:27
door BlackWolf
Kijk dat is een duidelijke en fijne verhaal

Bedankt.
Ik had gehoord en gelezen dat het altijd wat verliest vandaar had ik het over het verlies in het systeem. Dus volgens jou is het niet nodig om mijn koelmiddel laten vervangen? Want ik vond het echt veel minder dan de auto’s die ik hiervoor gereden heb qua koeling, en sinds ik naar vakantie ga met mijn auto waar temperaturen tot 50 graden heel normaal is, dacht ik dat het handig was om te laten vullen. Ik wil ten slotte niet half gaar gekookt uit de auto stappen
Ik qoute Ramon&Ramon hier:
Ramon&Ramon schreef:een airco die leeg is of onvoldoende gevuld hoeft niet perse lek te zijn!
een airco verliest perjaar ongeveer 10% van zijn koelmiddel!
Bij een vulling van 800 gram is dat al 80 gram.
het jaar daarop is al 10% van 720 gram!
Na dus een aantal jaren is er weinig meer over als er in die jaren nooit iets aan gedaan is.
Ramon (STEK monteur)
Maar zoals je zegt kan hij nog met de oude R12 systemen in de war zijn zoals andere?
Geplaatst: 14.06.2006 - 00:55
door smokingman
Nee, het is (helaas) gewoon een feit dat die 10% een hardnekkig iets is in autoaircoland.
Ik zeg overigens niet dat er geen verliezen zijn. Slangen zijn en blijven poreus, keerringen van compressoren zijn gevoelige dingen. Vooral een keerring kan bij lange stilstand gaan lekken. Daarom moet je eens in de zoveel tijd de airco gebruiken.
En zoals ik al zei, laat de airco controleren als je twijfels over de werking hebt, maar ga er niet zelf aan knoeien.
Geplaatst: 14.06.2006 - 06:56
door VolvoZoeker
@smokingman - Zou jij het controleren laten uitvoeren bij een onafhankelijk bedrijf of bij de VolvoDealer???
Geplaatst: 14.06.2006 - 07:06
door Renkel
Lijkt me een duidelijke verhaal van rookman.
Geplaatst: 14.06.2006 - 11:15
door locus
Een verkoelende uitleg zullen we maar zeggen
Toch nog paar vraagjes mbt airco:
1. Als je je airco laat controleren/bijvullen/schoonmaken, hoe gaat dat laatste dan in zijn werk. Ik las hierboven al iets over ultrasoon. Ik dacht altijd dat dat iets met geluid te maken had en niet dat het iets vloeibaars/gasvormig is. Maar moeten die luchtfilters dan niet helemaal vervangen worden of is dat alleen als je een ecc uitvoering hebt?
Bij ons koelt de auto in principe nog goed (genoeg) maar iets frisser zou wel fijn zijn.
2.Het vermogen van de airco schijnt voor dit type dus te klein te zijn. Heeft dat nog enigzins een relatie tot het type motor en of brandstof uitvoering? Maw onze v40 houdt echt enorm in bij het inschakelen vd airco, soms zoveel dat het lijkt of hij af gaat slaan. Dit deed de auto vroeger niet - valt hier nog iets zinnigs over te zeggen.
Geplaatst: 14.06.2006 - 11:18
door locus
BlackWolf schreef: en sinds ik naar vakantie ga met mijn auto waar temperaturen tot 50 graden heel normaal is,...
En waar gaat de reis naar toe? En kom je je auto dan nog wel uit?
Ik vond 42-45 graden in bilbao 2 jaar terug echt too much. Gelukkig is het Gugenheim museum aldaar voorzien van een voortreffelijke airco - halve dag in het museum geweest!
Geplaatst: 14.06.2006 - 11:52
door BlackWolf
Hier naar locus

Als je auto zoveel inhoud zou ik langs de dealer gaan, als je airco pomp te veel tegen werk geeft zal er iets aan de hand zijn, ik merk bijna niets als de airco ingeschakeld wordt.
Geplaatst: 14.06.2006 - 12:54
door locus
Zoooo da´s een beste trip! - ik ga
daar wel ff verder posten
Geplaatst: 14.06.2006 - 21:41
door smokingman
VolvoZoeker schreef:@smokingman - Zou jij het controleren laten uitvoeren bij een onafhankelijk bedrijf of bij de VolvoDealer???
Dat maakt niet zoveel uit. Ga naar een bedrijf waar je zelf vertrouwen in hebt.