Pagina 1 van 2

C30 aankoopadvies gevraagd

Geplaatst: 30.12.2013 - 10:39
door Koffiemolen
Dag medeforummers, ik help een vriend (Volvorijder en liefhebber van het eerste uur, maar geen kenner) op weg bij zijn zoektocht naar een C30.
Zijn wensenlijstje is beperkt: benzine/ diesel maakt niet uit (wat een luxe als je in Belgie woont!), prijsindicatie tussen 8 en 10.000 euro. Enige must: P-sensoren (voor z'n vriendin...). Automaat of handbak maakt ook niet uit. Hij zoekt bij voorkeur in NL of Duitsland.
Zijn er bepaalde voorkeursmotoren? Voorkjeursuitvoeringen? Kwetsbare zaken? Hoe zit het met de distributieriem of is dat bij de c30 reeds een ketting?

Als er een topic is dat hier reeds antwoord op geeft (ik kon het zo snel niet vinden) dan laat ik me graag verwijzen.

Dank alvast!

Geplaatst: 30.12.2013 - 10:57
door Richo
Diesel motoren heb ik geen verstand van maar bij benzine zou ik de 1.8 met rust laten (de 1.8 voelt langzaam aan) en dan alleen uitkijken naar de 1.6, 2.0 of t5 (t5 is tevens de enige motor die geleverd word met automaat).
De c30 heeft op de 4 cilinder motoren een ketting liggen (van de 1.8 en 2.0 weet ik dit zeker, van de 1.6 en T5 weet ik dit niet).
Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.

Geplaatst: 30.12.2013 - 11:04
door Fabje
Richo schreef:Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Dit probleem is opgelost bij de facelift.

Geplaatst: 30.12.2013 - 11:57
door Richo
Fabje schreef:
Richo schreef:Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Dit probleem is opgelost bij de facelift.
probeer maar een fatsoenlijk facelift model te krijgen in nederland voor 10.000 :razz:

Geplaatst: 30.12.2013 - 12:14
door LightStar
Richo schreef:
Fabje schreef:
Richo schreef:Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Dit probleem is opgelost bij de facelift.
probeer maar een fatsoenlijk facelift model te krijgen in nederland voor 10.000 :razz:
Die vind je niet, ben zelf ook opzoek en zit al gauw rond de 15 a 16K (eisen in mijn geval min 2.0 R-Design, RTI navi), voordeel is dan wel dat je een jonge auto hebt.

Geplaatst: 30.12.2013 - 12:38
door Paul
Met RTI:
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238935439

Eerste Phase II modellen hadden gratis de Navi met High Performance Audio en Bluetooth Carkit.

Nederlandse prijzen kan de BPM nog af, moet je even uitrekenen wat je terug krijgt. Meeste onder de 9k hebben 180.000+ gereden.

Geplaatst: 30.12.2013 - 17:05
door Koffiemolen
Ok, dank voor advies en tips alvast. Hoor net van vriend dat voorkeur toch wel naar benzine uitgaat, en zag dat ze in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan hier. Voor een xc70 is het verschil veel minder groot.

Geplaatst: 30.12.2013 - 17:41
door The Volvoboy
Richo schreef:Diesel motoren heb ik geen verstand van maar bij benzine zou ik de 1.8 met rust laten (de 1.8 voelt langzaam aan) en dan alleen uitkijken naar de 1.6, 2.0 of t5 (t5 is tevens de enige motor die geleverd word met automaat).
De c30 heeft op de 4 cilinder motoren een ketting liggen (van de 1.8 en 2.0 weet ik dit zeker, van de 1.6 en T5 weet ik dit niet).
Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Er bestaat ook nog een 2.4 140pk en een 2.4i 170pk. Beide erg fijne motoren in een C30.

Geplaatst: 30.12.2013 - 17:56
door Fabje
The Volvoboy schreef:
Richo schreef:Diesel motoren heb ik geen verstand van maar bij benzine zou ik de 1.8 met rust laten (de 1.8 voelt langzaam aan) en dan alleen uitkijken naar de 1.6, 2.0 of t5 (t5 is tevens de enige motor die geleverd word met automaat).
De c30 heeft op de 4 cilinder motoren een ketting liggen (van de 1.8 en 2.0 weet ik dit zeker, van de 1.6 en T5 weet ik dit niet).
Kwestbare punten bij de c30 zover bekend is alleen de climate control, de condensor is eigenlijk het zwakke punt hier omdat deze veel last heeft van steenslag door de locatie hiervan. Daarom wordt altijd aangeraden om er wat gaas voor te spannen te bescherming.
Er bestaat ook nog een 2.4 140pk en een 2.4i 170pk. Beide erg fijne motoren in een C30.
Er bestaat geen 2.4 140pk dit is de 2.0 met 145pk, in benzine zijn deze smaken er:
1.6, 1.8, 2.0, 2.4, T5 (220/230pk), de T5 is in Amerika ook nog geleverd met 250pk.
De 2.4 en T5 zijn 5 cilinders met turbo de rest is 4 cilinder zonder turbo.

De diesel blokken hebben allemaal een turbo. Toen ik op C30 jacht was was mijn eis minimaal een 2.0 met een lichter blok voelde de C30 te langzaam aan, maar dit is een kwestie van smaak :)

Geplaatst: 30.12.2013 - 18:06
door Fabje
Carlsson 900 schreef:Er bestaat toch echt wel een 2.4i 170HP :oops:
Dat zeg ik toch ;) Ik zeg dat er geen 2.4 met 140PK bestaat.

Geplaatst: 30.12.2013 - 18:10
door Carlsson 900
Tja... en 2.4 140HP

Geplaatst: 30.12.2013 - 18:27
door Paul
Ja maar die zuipt heel erg veel hoor! Hebben die in de V50 van mijn moeder. Poeh...

En verder zijn hier in Nederland inderdaad heel veel D2 (1.6D)s verkocht, dus vandaar dat het aanbod groot is en de prijs laag.

Ik zou ook nog even in Zweden kijken, daar heeft een Momentum standaard stoelverwarming en xenon (volgens mij). Dus lekker dik!

Geplaatst: 30.12.2013 - 18:44
door toppertje
Paul schreef:Ja maar die zuipt heel erg veel hoor! Hebben die in de V50 van mijn moeder. Poeh...

En verder zijn hier in Nederland inderdaad heel veel D2 (1.6D)s verkocht, dus vandaar dat het aanbod groot is en de prijs laag.

Ik zou ook nog even in Zweden kijken, daar heeft een Momentum standaard stoelverwarming en xenon (volgens mij). Dus lekker dik!
zou het kunnen dat deze motoren in de S60 dan zuiniger zijn?
lees hier regelmatig dat daar dan 1:12 1:13 mee gehaald word.
in een lichtere V50/C30 moet dat dan toch makkelijk 1:14 worden? :roll:

Geplaatst: 30.12.2013 - 19:03
door Calimero
Ik heb een 1.8, maar vind m verre van traag. Wellicht ook afhankelijk wat je vorige auto was/is en je manier van rijden...remmen is nl voor watjes!!

Geplaatst: 30.12.2013 - 19:14
door Paul
Nee zijn allemaal dezelfde vijfcilinders. Heerlijke motor verder hoor!

Geplaatst: 30.12.2013 - 19:19
door Paul
Ik zou toch wel echt dieseltje doen.
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_C3 ... ?ca=11&w=3

Geplaatst: 30.12.2013 - 19:23
door Gast
1.8 traag? Ik zou niet weten waarom. Pakt fijn op, alleen zijn zuipgedrag valt mij nogal tegen.
Moet er wel bij vertellen dat mijn zoon hem ook wel eens mee heeft..... Tja (als ik bij mijzelf afreken) :oops:

Geplaatst: 30.12.2013 - 19:43
door Richo
Calimero schreef:Ik heb een 1.8, maar vind m verre van traag. Wellicht ook afhankelijk wat je vorige auto was/is en je manier van rijden...remmen is nl voor watjes!!
de 1.8 voelt naar mijn mening traag aan, hij is niet traag maar vond hem traag aanvoelen (de 1.6 heeft dit niet). Rij zelf met veel plezier in mijn 2.0 en hiervoor had ik mijn vertrouwde Volvo 264 :lol:
daargelaten dat ik best wel eens een T5 op zijn staart zou willen stappen om het verschil te voelen :lol:
toppertje schreef:zou het kunnen dat deze motoren in de S60 dan zuiniger zijn?
lees hier regelmatig dat daar dan 1:12 1:13 mee gehaald word.
in een lichtere V50/C30 moet dat dan toch makkelijk 1:14 worden? :roll:
ik haal in de zomer 1:14 met mijn 2.0 en rij nu ergens rond de 1:13.5 tijdens het slechte weer (rij 80 km autoweg per dag en iets van 5 binnendoor)
sinds de c30 heb ik wel weer wat meer last van mijn rechtervoet....

Geplaatst: 30.12.2013 - 19:47
door The Volvoboy
Zie inderdaad dat de 2.4 140pk niet leverbaar is geweest in de C30. Was ik even vanuit gegaan omdat die in de S40 en V50 wel leverbaar is geweest....

Geplaatst: 30.12.2013 - 19:49
door Paul
Wel in de V50 hoor, daar kwam pas later die 2.0 liter.