Pagina 1 van 2

Humeurige D5 - Diagnose: alle verstuivers stuk?

Geplaatst: 30.12.2013 - 13:29
door 850fan
Hallo allemaal,

Na een paar maanden rijden met onze D5 uit 2006 met nu 290.000 km, onstaan er wat problemen. Blijkbaar een erfenis van de vorige eigenaar...

Onze D5 heeft nu met het koudere weer moeite met koude start. De D5 slaat wel vlot aan maar loopt zeer onregelmatig/trilt de eerste 10 seconden. Ik merk dat als de auto 2 of 3 keer wordt voor gegloeid, de auto aanmerkelijk beter loopt de eerste seconden. De auto start en loopt wel direct goed als de standkachel de auto heeft voorverwarmd.
Het starten met warme motor (bv. na tankbeurt) gaat ook moeizaam. De startmotor gaat soms wel 10-15 keer rond voordat de motor loopt. Verder loopt de motor soms onrustig stationair bij zowel warme als koude motor.

Met deze klachten naar een gespecialiseerd revisiebedrijf gegaan. Conclusie: 3 verstuivers ruimschoots buiten de toleranties en 2 zeer matig. Daarbij is de inlaat behoorlijk dichtgeroet. Men denkt dat de auto ooit benzine heeft gehad. Het is mogelijk dat ook de pomp schade heeft, echter zit er geen rotzooi in brandstoffilter. Om de pomp op interne schade te controleren zou deze open gemaakt moeten worden. Offerte voor reparatie van 3000 euro...

Wat mij bevreemd is dat het slechte starten alleen bij koud weer gebeurt. In de zomer geen problemen en ook niet als de standkachel heeft gewerkt. Ik dacht daarom in eerste instantie aan de gloeispiralen.

- Klopt het dat kapotte verstuivers alleen met koud weer problemen geven met o.a. starten? En waarom zou de motor wel goed lopen als de standkachel heeft gewerkt?

- Zou het een optie zijn om eerst de verstuivers te laten vervangen en dan zien of de motor weer goed loopt/start? Of kan de pomp, als deze inderdaad stuk is, wederom schade toebrengen aan de verstuivers?

- Zijn 2e hands verstuivers een optie of moet je dit niet willen?

Hoor graag of er iemand is die wellicht een zelfde soort probleem heeft gehad of een antwoord weet op mijn vragen.

Gr.

Geplaatst: 30.12.2013 - 15:33
door bassiej
Ik kan je niet met alles helpen. Maar verstuivers klinkt vrij logische. De D5 staat bekend om zijn moeizaam starten met koud weer. Dus dat de motor dan enigszins warm is kan een boel verschil maken.

Ik zou eerst idd de verstuivers controleren aangezien de pomp hier weer minder invloed op heeft weersafhankelijk. Dit lijkt me dus een beetje vergezocht.

Vervang het filter en de verstuivers en check de accu. Zoals ik al eerder zei is de D5 gewoon wat langzamer met starten als het koud is.

Geplaatst: 30.12.2013 - 18:43
door Fredhead
Na zo'n kilometerstand mogen de verstuivers wel langzaamaan op raken.
Stel dat de auto ooit op benzine heeft gelopen zal de brandstofpomp niet voor schade zorgen, dit heeft de eventuele benzine ooit gedaan.

Eenmaal met een beetje temperatuur erin start ieder blok makkelijker, alles is al warm dus verbrand de diesel ook beter.

Geplaatst: 30.12.2013 - 19:42
door V70/2.4D/2003
Begin eerst eens met de ademwegen schoon te maken. Grote kans dat de zaak (EGR etc) door roet dicht is geslibd en dan krijgt hij te weinig lucht en slaat aldus moeilijker aan.

Geplaatst: 30.12.2013 - 19:46
door BlackcurrantV70
En de gloeikaarsen ?

Ik had dergelijk probleem ook met mij 240 estate destijds en toen waren er meerdere gloeikaarsen stuk.

Nog geen problemen gehad met koudstart van en 5 cyl Volvo diesel

Geplaatst: 30.12.2013 - 20:06
door 850fan
Bedankt voor jullie reacties. De verstuivers zijn al getest en bleken niet bepaald fris meer. Ik ga inderdaad beginnen met het laten vervangen hiervan evenals het reinigen van de inlaat. Gaat deze week gebeuren, ik zal even een update geven zodra dit is gebeurd.

Geplaatst: 30.12.2013 - 20:51
door kuupertie
GEEN revisie verstuivers nemen. Heb ik ooit gedaan. Bleek er een niet goed te zijn. Kwam ik pas een half jaar later, bij koud weer achter

Geplaatst: 30.12.2013 - 21:24
door 850fan
Dat is een goede tip, bedankt. Maar wat is het alternatief? Nieuwe verstuivers? Het bedrijf die ze gaat vervangen spreekt inderdaad over gereviseerde Bosch verstuivers... Echter bouwen ze deze al jaren in in D5 motoren. Maar deze zou je dus niet moeten nemen?

Geplaatst: 31.12.2013 - 00:09
door MarioC70
fredhead schreef:Na zo'n kilometerstand mogen de verstuivers wel langzaamaan op raken.
Stel dat de auto ooit op benzine heeft gelopen zal de brandstofpomp niet voor schade zorgen, dit heeft de eventuele benzine ooit gedaan.

Eenmaal met een beetje temperatuur erin start ieder blok makkelijker, alles is al warm dus verbrand de diesel ook beter.

Benzine zorgt wel degelijk voor schade aan een commonrail dieselpomp,maar daar zit denk ik het probleem niet.
Injectoren wellicht stuk.
Wat het probleem is met Bosch ruilinjectoren weet ik niet,we gebruiken niet anders en zonder problemen,een verkeerde er tussen door kan altijd,maar we hebben het het nog nooit meegemaakt.

Geplaatst: 31.12.2013 - 05:36
door kuupertie
Dat pad ben ik destijds ook ingeslagen, ondanks afraden middels dit forum.
De injectoren werden gereviseerd bij een bedrijf in Nijverdal.
In de winter begon mijn auto in te houden. Na een ritje waar vermogen gevraagd werd, knalde eerst mijn intercooler slang eraf. Toen ik deze er strakker opgezet had, knalde een week later mijn middelste injector uit de kop. Inmiddels allemaal opgelost...maar dat zijn kosten die je wil voorkomen. Ik neem in het vervolg altijd nieuwe.

Geplaatst: 31.12.2013 - 10:54
door marc400
auw!

Geplaatst: 31.12.2013 - 14:16
door mjeuring
En dit komt door gereviseerde verstuivers omdat....

Geplaatst: 31.12.2013 - 14:44
door kuupertie
Omdat die niet goed was. Schijnt lastig te zijn.
Maar goed...dat is mijn ervaring. Iedereen mag lekker doen waar ie zin in heeft. Ik raad er alleen van af.

Na het vervangen van de gereviseerde verstuivers (door nieuwe), liep ie een stuk beter.

Geplaatst: 31.12.2013 - 18:42
door mad
kuupertie schreef:Omdat die niet goed was. Schijnt lastig te zijn.
Maar goed...dat is mijn ervaring. Iedereen mag lekker doen waar ie zin in heeft. Ik raad er alleen van af.

Na het vervangen van de gereviseerde verstuivers (door nieuwe), liep ie een stuk beter.
Waarschijnlijk is de winstmarge op tweedehands groter. Ik zou ook nieuwe nemen.

Geplaatst: 01.01.2014 - 02:50
door haasje
Het loskomen van een verstuiver zal zeer onwaarschijnlijk veroorzaakt worden door slechte verstuivers, oorzaak is eerder slechte montage (beschadigde schroefdraad)

Geplaatst: 01.01.2014 - 22:55
door 850fan
Dus voor de zekerheid kiezen voor nieuwe verstuivers? Het bedrijf waar mijn D5 nu staat, geeft aan dat zij alleen maar ruil verstuivers gebruiken... Begin door bovenstaande nu te twijfelen wat te doen; nieuw of gereviseerd? Is er daarbij een groot prijsverschil?

Geplaatst: 02.01.2014 - 06:49
door kuupertie
haasje schreef:Het loskomen van een verstuiver zal zeer onwaarschijnlijk veroorzaakt worden door slechte verstuivers, oorzaak is eerder slechte montage (beschadigde schroefdraad)
Geloof me...het was de verstuiver. Deze worden blijkbaar bij een bepaalde bedrijfstemperatuur ingesteld of getest. Ik begon problemen te krijgen bij koude motor en lage buitentemperaturen -> inhouden.

De schroefdraad is keurig netjes met de injektor uit de kop gekomen ;-(

Geplaatst: 03.01.2014 - 11:43
door 850fan
Korte update. De pomp is toch uit elkaar gehaald en het blijkt dat deze slijpsel produceert met als gevolg dat de verstuivers nu stuk zijn. Volgens het revisiebedrijf was ik er nog net op tijd bij.

Ht verbaast mij wel dat de pomp bij deze km stand stuk aan het gaan is. Wellicht toch eens verkeerde brandstof? Of wellicht toch andere oorzaak, ik kom er helaas niet meer achter.

Gezien de hoge kosten voor revisie maar op zoek naar een goede gebruikte met garantie. Weet iemand de motorcode van de D5 185pk?

Geplaatst: 03.01.2014 - 12:52
door Rippie V70

Geplaatst: 03.01.2014 - 12:59
door MarioC70
850fan schreef:Korte update. De pomp is toch uit elkaar gehaald en het blijkt dat deze slijpsel produceert met als gevolg dat de verstuivers nu stuk zijn. Volgens het revisiebedrijf was ik er nog net op tijd bij.

Ht verbaast mij wel dat de pomp bij deze km stand stuk aan het gaan is. Wellicht toch eens verkeerde brandstof? Of wellicht toch andere oorzaak, ik kom er helaas niet meer achter.

Gezien de hoge kosten voor revisie maar op zoek naar een goede gebruikte met garantie. Weet iemand de motorcode van de D5 185pk?
Wellicht toch een keer benzine getankt per ongeluk of de vorige eigenaar..