Pagina 1 van 1
Turbo
Geplaatst: 21.01.2005 - 10:54
door PWS
Mijn eerste dieselauto, dus misschien een ietwat naïve vraag (domme vragen bestaan niet en daar klem ik me aan vast):
Wanneer voel je dat de turbo ingeschakeld wordt? In de (met name oudere) dieselauto's waar ik in reed voelde en hoorde je op een gegeven moment de turbo ingrijpen. Bij mijn v40 1.9 115pk ph2 voel ik dat niet...
Na de 3000 toeren trap ik ook in de figuurlijke zak zand... heeft dit er iets mee te maken?
rara
Geplaatst: 21.01.2005 - 13:05
door Walter
tegenwoordig zijn de turbo's zo afgesteld dat het veel geleidelijker gaat. Die 115pk heeft een variabele turbo waardoor de hoek van de schoepen afgesteld wordt aan de vermogensvraag. Daardoor krijg je in het begin bij lage toeren een beetje druk en bij hogere toeren meer druk. Bij de oude turbo's krijg je bij zo-en-zoveel toeren gewoon alle druk recht voor je snuffert.
dat met die zak zand volg ik niet helemaal :oops:
Geplaatst: 21.01.2005 - 14:49
door rolph
Hij bedoelt denk ik het doodvallen van een dieselmotor bij te hoge toerentallen....
Geplaatst: 21.01.2005 - 19:47
door Robert
En eigenlijk is dat wel jammer dat je het niet meer zo goed voelt wanneer de turbo in komt.
Net zoiets als bij de automaten de kickdown hebben.............
Gr.
Robert
Geplaatst: 21.01.2005 - 20:57
door v40jlt4
Robert schreef:En eigenlijk is dat wel jammer dat je het niet meer zo goed voelt wanneer de turbo in komt.
Net zoiets als bij de automaten de kickdown hebben.............
Gr.
Robert
MBC.
Ook al verhoog je de druk niet, de MBC zorgt ervoor dat de turbo weer een aan/uit gedrag krijgt.
Het is de ECU die ervoor zorgt dat de turbo zeer geleidelijk geactiveerd wordt.
Janis
Geplaatst: 22.01.2005 - 11:49
door BartT5R
850 T-5R automaat kopen, en dan laten chippen, dan zul je wel merken wat turbodruk is en wanneer die inkomt.

Geplaatst: 23.01.2005 - 09:43
door v40jlt4
BartT5R schreef:850 T-5R automaat kopen, en dan laten chippen, dan zul je wel merken wat turbodruk is en wanneer die inkomt.

HAHA, klinkt als een uitstekende oplossing.
Ik denk dat ik die oplossing (ongeveer die oplossing, wellicht een V70 of zo) toch wel een keer ga toepassen.
Janis
Geplaatst: 24.01.2005 - 08:54
door BartT5R
v40jlt4 schreef:BartT5R schreef:850 T-5R automaat kopen, en dan laten chippen, dan zul je wel merken wat turbodruk is en wanneer die inkomt.

HAHA, klinkt als een uitstekende oplossing.
Ik denk dat ik die oplossing (ongeveer die oplossing, wellicht een V70 of zo) toch wel een keer ga toepassen.
Janis
Dat kan ik je van harte aanbevelen, maar koop dan een V70 classic of een 850, dat zijn nog brute bakken, die nieuwe zijn naar het schijnt ook weer een stuk beschaafder.
Geplaatst: 24.01.2005 - 18:22
door bart15
nieuwe V70 T5 260pk beschaafd ik weet het niet heb er zelf nooit ingereden maar kan me niet voorstellen dat een 850 T5 (240pk? ofzo) zoveel sneller zal zijn deze is dan wel een stuk lichter maar zoveel zal het denk ik niet verschillen.
Heeft hier iemand in de vernieuwde V70 modeljaar 2005 gereden of heeft er zelf al een?? en dan bedoel ik vooral de T5 ??
Geplaatst: 24.01.2005 - 19:09
door Battlecruiser
Dat is allemaal suggestie.
Voorbeeld: eerst reed ik in een 960 3.0 24v. Heel snelle auto met dito snelheidsbeleving.
Nu in een S80 met dezelfde motor, evenveel kleppen, evenveel pk's, meer koppel en sneller. Toch andere (beschaafdere) beleving.
Hoe kan dit? Eenvoudig: als een auto sneller is, maar minder lawaai binnen toelaat (minder windgeruis en minder motorlawaai) denken velen dat de auto minder hard gaat of minder hard optrekt. Als ik in de BMW 325 van mijn zoon rijd, dan denk ik soms bloedstollend snel te gaan, maar met een blik op de snelheidsmeter weet ik beter. Oftewel: ik ben gewend zeer stil te rijden en heb daar uiteindelijk mijn beleving op afgestemd.
Jongelui willen daarom ook zo vaak een luidruchtige auto: dan DENKEN ze sneller te zijn. Hoe meer er trilt, suist, siddert, hoe meer sensatie. Wellicht hebben ze daarom de radio altijd zo hard: anders horen ze niks boven het lawaai uit.
Dus: volgens mij is die nieuwe V70 best rapper, maar door de betere afwerking voel je die snelheid niet zo. Totdat je op je snelheidsmeter kijkt...
Geplaatst: 24.01.2005 - 19:42
door 440GL
In de Fiat 126 BIS van de buurvrouw leek het ook altijd alsof je met 160 over 80 km/h wegen raasde.
Geplaatst: 25.01.2005 - 14:09
door BartT5R
Dat bedoel ik,
perceptie.
De 850 T-5R gromt als een beest en de turbo (daar gaat het over) komt bruter in als met nieuwere.
Op zich is die V70R beter, waarschijnlijk ook sneller (hoewel veel sneller als 6.5 seconden van 0 naar 100 zal dat niet zijn) maar het gaat allemaal wat soepeler.
Kijk maar eens naar de website van swededemon die heeft zowel een V70R als een 850 turbo.
Geplaatst: 25.01.2005 - 18:09
door bart15
BartT5R schreef:Dat bedoel ik,
perceptie.
De 850 T-5R gromt als een beest en de turbo (daar gaat het over) komt bruter in als met nieuwere.
Op zich is die V70R beter, waarschijnlijk ook sneller (hoewel veel sneller als 6.5 seconden van 0 naar 100 zal dat niet zijn) maar het gaat allemaal wat soepeler.
Kijk maar eens naar de website van swededemon die heeft zowel een V70R als een 850 turbo.
Over de V70R? word die nou nog gemaakt volgens mij wel maar hij stond niet meer in de prijslijsten achterin het tijdschrift autokampioen :? Gelukkig nog wel op
www.volvocars.nl dus het zal wel in orde zijn.
Volgens mij had Volvo meer van de V70R verwacht er worden er zeer weinig verkocht. Hadden ze hierop gerekent of is dit onverwacht.
Ik zelf vind dat Volvo altijd erg (te) voorzichtig is ook met de reacties op het VCC concept is het nou niet is tijd om die gewoon in productie te nemen een station car groter dan de V70. Volvo moet wel zijn image als voorloper in het stationcar segment houden. Ik denk dat ze dat al een paar jaar terug verloren zijn want tegen die goed doordachte BMW 5 serie kan de HUIDIGE V70 niet op.
Re: Turbo
Geplaatst: 29.01.2005 - 13:53
door Marinus
PWS schreef:Mijn eerste dieselauto, dus misschien een ietwat naïve vraag (domme vragen bestaan niet en daar klem ik me aan vast):
Wanneer voel je dat de turbo ingeschakeld wordt? In de (met name oudere) dieselauto's waar ik in reed voelde en hoorde je op een gegeven moment de turbo ingrijpen. Bij mijn v40 1.9 115pk ph2 voel ik dat niet...
Na de 3000 toeren trap ik ook in de figuurlijke zak zand... heeft dit er iets mee te maken?
rara
Naarmate de koppelkromme vlakker is, heb je steeds minder de sensatie van veel koppel, wat niet wil zeggen dat je niet veel koppel hebt.
Ik heb een S40 gereden met de dieselmotor die jij hebt en ik kan je aangeven dat je ongeveer van 1700 tpm stevig koppel hebt tot een 3500 tpm. Als je wil sprinten met het ding moet je op 2000 tpm weggaan en voor de 2700 geschakeld hebben.