Pagina 2 van 3

Geplaatst: 12.01.2014 - 13:44
door MarioC70
berglogt schreef:Info van vakgarage
Verkeerde info helaas..
Er zitten vaste stoterbussen in.
Die info wordt helaas wel vaker gegeven dat er hydraulische klepstoters in zitten,maar dat klopt dus niet.

Geplaatst: 12.01.2014 - 14:05
door berglogt
Duidelijk. Enig idee of er voor dig type een interval bestaat?

Geplaatst: 12.01.2014 - 15:49
door MarioC70
Wat betreft het stellen van de kleppen bedoel je denk ik?
Om de 90000km een controle doen als er controle stopjes in de kop zitten,anders compressie meten,zowel koud als warm.

Geplaatst: 12.01.2014 - 16:52
door Gast
MarioC70 heeft gelijk. Er zitten geen hydraulische klepstoters in de B5254T8. Vida zegt over de 2.5FT:

De nokkenassen zijn van gietijzer. De nokken die tegen de klepstoters drukken, zijn gehard om bestand te zijn tegen de contactdruk. De klepstoters zijn van staal en werken mechanisch, niet hydraulisch.
De uitlaatklep is aangepast aan een turbo en de klepsteel is gemaakt van een materiaal dat bestand is tegen hoge uitlaatgastemperaturen. De inlaatklep heeft een roestvrij stalen steel om corrosie te voorkomen.
De klepzittingen zijn gemaakt van een hard materiaal dat bestand is tegen hoge belasting.
Er is een bepaalde hoeveelheid klepspeling tussen de klepstoters en de nokken van de nokkenas. De klepspeling wordt aangepast ter compensatie van de lengteverschillen tussen de klep en de cilinderkop door uitzetting bij het opwarmen. Mechanische klepstoters zorgen dat de kleppentiming nauwkeuriger is, er minder wrijving is, de verbranding stabieler is en de massa minder is.
Het materiaal in de stoters is van gehard staal. De oppervlakken tussen de nokkenas en de klep zijn iets bolvormig zodat ze zeker in het midden contact maken.

Geplaatst: 12.01.2014 - 16:54
door lint
jkatier schreef:MarioC70 heeft gelijk. Er zitten geen hydraulische klepstoters in de B5254T8. Vida zegt over de 2.5FT:

De nokkenassen zijn van gietijzer. De nokken die tegen de klepstoters drukken, zijn gehard om bestand te zijn tegen de contactdruk. De klepstoters zijn van staal en werken mechanisch, niet hydraulisch.
De uitlaatklep is aangepast aan een turbo en de klepsteel is gemaakt van een materiaal dat bestand is tegen hoge uitlaatgastemperaturen. De inlaatklep heeft een roestvrij stalen steel om corrosie te voorkomen.
De klepzittingen zijn gemaakt van een hard materiaal dat bestand is tegen hoge belasting.
Er is een bepaalde hoeveelheid klepspeling tussen de klepstoters en de nokken van de nokkenas. De klepspeling wordt aangepast ter compensatie van de lengteverschillen tussen de klep en de cilinderkop door uitzetting bij het opwarmen. Mechanische klepstoters zorgen dat de kleppentiming nauwkeuriger is, er minder wrijving is, de verbranding stabieler is en de massa minder is.
Het materiaal in de stoters is van gehard staal. De oppervlakken tussen de nokkenas en de klep zijn iets bolvormig zodat ze zeker in het midden contact maken.
MarioC70 heeft meestal gelijk is zo door de tijd heen gebleken :D

Geplaatst: 12.01.2014 - 17:10
door MarioC70
dank voor het compliment. :)

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 28.04.2014 - 18:29
door PdJ
Zelfde configuratie hier; v70 2.5 FT 2008 (my2009)
Nu 130dkm, LPG van Vialle ingebouwd bij 70dkm. En een Rica tuning.

LPG systeem ingebouwd door Boertien in Wezep. Met smeersysteem (INTEC) voor de kleppen. Was niet in het bijzonder voorgeschreven voor deze motor, maar wel gedaan voor het zekere.
Zeer netjes met schakelaar in middenconsole en gasvulnippel achter benzineklepje. Zonder verloopstuk.
Een keer haperingen tijdens rijden gehad wat uiteindelijk bleek door een slecht afdichtend O-ring van een gas injector.
Snel en onder garantie gefixt door Boertien.
Deze gas inbouwer kan ik iedereen wel aanraden. Henk Boertien heeft een tijdje terug ook met een artikel overleg in de autoweek gestaan.

Tot nu zeer tevreden over de combi. Als er zich bijzonderheden voordoen dan zal ik het melden.

Vandaag voor het eerst ook E85 getankt. Gewoon omdat het kan :)
Maar nu las ik ook dat de houdbaarheid daarvan beperkt is? Beperkter dan benzine? Beter om toch BP ultimate te tanken? Zeker omdat het tankje lang meegaat icm LPG.
Als iemand me wijzer kan maken hierover, dan graag.

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 29.04.2014 - 08:12
door RoyvW
Heb me ook al een tijdje verdiept in deze motor, en voor mensen die LPG willen rijden in een nieuwere Volvo is de 2.5FT een super basis, zelfs beter dan mijn huidige S60 2.4 omdat het materiaal in de 2.5FT gemaakt is om de hogere verbrandings temperaturen van E85 te kunnen verdragen, LPG zal dan ook geen probleem zijn. Je zou bijna kunnen zeggen dat dit een gasvast blok is.

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 02.01.2016 - 20:12
door flipjevandejam
Weet iemand wat het kost om van dit 2.5FT blok de kleppen te stellen? Op het oog is de motoropbouw een stuk complexer dan de atmosferische blokken. Kan me voorstellen dat stellen een stuk bewerkelijker en kostbaarder is?

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 02.01.2016 - 20:46
door V70/2.4D/2003
Uw dealer is de alwetende op dat gebied. We hebben hier meer verstand van diesel en benzine, die FT is een bijzonderheid.

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 04.01.2016 - 08:42
door evert65
Reken op een rug voor het kleppen stellen

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 01.11.2018 - 17:05
door dbs1
Goedemiddag,

Ik rijd met een 2009 231 pk 2.5FT op LPG van Vogels en met de koude start heb ik problemen.
Het systeem denkt waarschijnlijk door de wisseling van brandstof dat gestart wordt op ethanol en gaat flink extra inspuiten (30%).
Dit levert een slecht startende en pruttelende motor op, zeg maar verzuipen, en met een tel volgas loopt hij weer beter. Wel een flinke rookwolk in de straat en benzinelucht in de auto. Hoe kouder hoe moeizamer de start.

Wanneer ik voordat ik thuis ben handmatig naar benzine schakel en enkele kilometers op benzine rijd gaat de koude start stukken beter.

De gasinbouwer weet niet wat te doen met de software.
Is er iemand die dit herkent en kan uitleggen hoe dit is opgelost?

Bij voorbaat dank.

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 01.11.2018 - 19:53
door toppertje
ben bang dat als je iedere keer even volgas geeft met een steenkoude motor, dat deze Volvo geen lang leven is beschoren.
zon beetje het slechtste wat je met een auto kunt doen.
een oplossing voor je probleem heb ik helaas niet.

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 01.11.2018 - 20:08
door OGA244
Waarom heeft die inbouwer de installatie dan toch geplaatst?

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 01.11.2018 - 20:20
door dbs1
toppertje schreef: ben bang dat als je iedere keer even volgas geeft met een steenkoude motor, dat deze Volvo geen lang leven is beschoren.
zon beetje het slechtste wat je met een auto kunt doen.
een oplossing voor je probleem heb ik helaas niet.

Voor er misverstanden ontstaan:
na een druk op de startknop blijft hij nét lopen, met (bijna) volgas gedurende 1 seconde stijgt het toerental niet, hij gaat er alleen binnen een paar ogenblikken normaal van lopen. Bij het starten op benzine nadat gestopt is op lpg denkt de computer namelijk dat er ethanol verrijking nodig is en gooit er zo'n 30% extra brandstof in. Doordat dit benzine is, verzuipt hij zowat. Met de extra lucht door het gas geven krijgt hij de kans normaal te gaan lopen. Dus in het geheel geen hoge toerentallen bij koude motor!

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 01.11.2018 - 20:31
door dbs1
OGA244 schreef: Waarom heeft die inbouwer de installatie dan toch geplaatst?
Dit probleem kwam helaas pas na inbouw naar voren, bij een gewone 2.5T gaat het goed.
Inbouw van lpg wordt niet veel gedaan in de V70 3, dus heel veel referentie is er niet, zeker niet bij de flexi fuel varianten.

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 01.11.2018 - 20:51
door OGA244
Toch gokte de inbouwer het.. hij heeft nu de uitdaging om het werkend te krijgen.
Het is niet voor niets dat het niet ingebouwd wordt (en Volvo het niet ondersteund)

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 01.11.2018 - 21:08
door toppertje
dbs1 schreef:
toppertje schreef: ben bang dat als je iedere keer even volgas geeft met een steenkoude motor, dat deze Volvo geen lang leven is beschoren.
zon beetje het slechtste wat je met een auto kunt doen.
een oplossing voor je probleem heb ik helaas niet.

Voor er misverstanden ontstaan:
na een druk op de startknop blijft hij nét lopen, met (bijna) volgas gedurende 1 seconde stijgt het toerental niet, hij gaat er alleen binnen een paar ogenblikken normaal van lopen. Bij het starten op benzine nadat gestopt is op lpg denkt de computer namelijk dat er ethanol verrijking nodig is en gooit er zo'n 30% extra brandstof in. Doordat dit benzine is, verzuipt hij zowat. Met de extra lucht door het gas geven krijgt hij de kans normaal te gaan lopen. Dus in het geheel geen hoge toerentallen bij koude motor!
ok duidelijk.
mijn fout om te denken dat met vol gas geen hoge toeren bedoeld werd.

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 01.11.2018 - 22:17
door dbs1
OGA244 schreef: Toch gokte de inbouwer het.. hij heeft nu de uitdaging om het werkend te krijgen.
Het is niet voor niets dat het niet ingebouwd wordt (en Volvo het niet ondersteund)
Ach Volvo heeft sowieso niet veel op met LPG. Bij mijn V70R Classic werd het regelrecht afgeraden, heb er zonder problemen 170k mee gereden.
Ze hebben wel voor me uitgezocht of de 2.5FT geharde kleppen en zetels heeft en dat blijkt zo te zijn (vanwege de ethanol), dat maakt het blok meer geschikt voor LPG.
Die software komt wel in orde denk ik, het is een zeer ervaren inbouwer. Maar ik probeer de kennis die hier is zoveel mogelijk op te doen.

Re: V70 2.5FT op LPG G3

Geplaatst: 01.06.2019 - 21:06
door chris_jawel
Misschien een beetje 'Mosterd na de maaltijd' deze reactie, maar ik heb net een V70 2.5FT automaat uit 2010 gekocht en laat daar een Prins VSI 2 installatie inleggen. Deze start op benzine en schakelt daarna over op LPG. Als ik dit zo lees zou het helemaal goed moeten komen. Ik zal hier af en toe een update geven over mijn ervaringen.