Pagina 1 van 1

Laadkabellengte?

Geplaatst: 31.12.2013 - 22:14
door JRK
Allen,

Ik woon fijn in de gemeente Pijnacker-Nootdorp, waar de gemeente heeft besloten om niet mee te werken aan het plaatsen van publieke laadpalen.
Een vreemde gewaarwording als er parkeerplaatsen op 3 meter van een verdeelkast van Stedin staan en je als lokale ondernemer notabene aanbiedt om de kosten van de publieke laadpalen te betalen. Iets met lokale initiatieven en samenwerking tussen de lokale overheid en de private sector ter vergroening van een woonwijk.

"Nee meneer, wij werken niet mee aan privé laadplekken. De gemeente neemt aan dat als iemand een Volvo v60 PiH kan betalen, dat hij in een huis met eigen oprit woont."

(We hebben duidelijk een communicatie probleem, aangezien ik hierboven toch echt aangeef: PUBLIEKE laadpalen)

Dus tijd voor een list:
Hoe lang mag een mennekes kabel zijn? Ik kan natuurlijk een laadpaal in de schuur inbouwen en dan zo'n 30-40 meter kabel afrollen naar de auto.

Heeft iemand hier ervaring mee om te zeggen of hier technische problemen aan kleven? (anders dan een h*fter met een kniptang die aan de kabel komt.)

Geplaatst: 01.01.2014 - 10:48
door Poni
Verhuizen? ;)

Geplaatst: 01.01.2014 - 10:53
door rsnhakan
Volvo zelf verkoopt een laadkabel die maximaal 8 meter lang is. Men zegt dat je geen verlengsnoer mag gebruiken, maar er zijn mensen die het wel doen en waar het goed gaat. (mits de verlengsnoer van goede kwaliteit is) De vraag is, wil jij elke keer 30-40 meter aan kabels uitrollen?

Geplaatst: 01.01.2014 - 13:09
door v60pih
Een goede buitenverlengkabel, niet nog half op een haspel gerold, is geen probleem (aders 2,5 mm2). Beperk daarnaast de laadstroom naar max. 8A en je nood/hulpaccu is ook nog eens geholpen.

De meeste huis-tuin-keuken verlengkabels zijn 1mm2 of soms zelfs 0,75mm2.

Geplaatst: 05.01.2014 - 23:22
door JRK
v60pih schreef:Een goede buitenverlengkabel, niet nog half op een haspel gerold, is geen probleem (aders 2,5 mm2). Beperk daarnaast de laadstroom naar max. 8A en je nood/hulpaccu is ook nog eens geholpen.

De meeste huis-tuin-keuken verlengkabels zijn 1mm2 of soms zelfs 0,75mm2.
Ahh, gewoon een katrolletje buitenkabel. Zo'n 16amp kabel met grijze buitenmantel. Goed idee.

Eerst probeer ik het nog via een andere weg. Ik ga een kopje thee drinken met raadsleden van de gemeente en ik probeer het eens te hebben over het ontgroeningsbeleid in mijn wijk.

Geplaatst: 06.01.2014 - 19:11
door snorremans
jrkalf schreef:
v60pih schreef:Een goede buitenverlengkabel, niet nog half op een haspel gerold, is geen probleem (aders 2,5 mm2). Beperk daarnaast de laadstroom naar max. 8A en je nood/hulpaccu is ook nog eens geholpen.

De meeste huis-tuin-keuken verlengkabels zijn 1mm2 of soms zelfs 0,75mm2.
Ahh, gewoon een katrolletje buitenkabel. Zo'n 16amp kabel met grijze buitenmantel. Goed idee.

Eerst probeer ik het nog via een andere weg. Ik ga een kopje thee drinken met raadsleden van de gemeente en ik probeer het eens te hebben over het ontgroeningsbeleid in mijn wijk.
Toch wel groene thee veronderstel ik :P

Geplaatst: 08.01.2014 - 23:14
door dieckhaus
Ik gebruik een verlangkabel van 25 meter thuis en dat werkt prima. Bewust voor gekozen gezien het feit dat ik binnenkort van plan ben te verhuizen. Op kantoor heb ik een ICU Compact laten plaatsen met aparte groep en vaste kabel. Is natuurlijk veel handiger maar moet zeggen dat het me minder dan minuut kost om kabel uit kofferbak te halen en eea aan te sluiten is gewoon routine geworden. Verlengkabel voor buiten gekocht bij Hornbach. Zwaarste uitvoering. Gewoon van belang dat je een kabel koopt die gecertificeerd (staat erop; onderdeel van CE keuring) is voor 16A. Overigens laadt ik zelf vrijwel altijd gewoon op 6A aangezien thuis geen aparte groep laten aanleggen. Enige nadeel is dat de beschermkap van deze kabel redelijk los erop zit maar rol het laatste stukje altijd netjes op en hang op een plaats waar geen regen is. Leg de regelunit en de stekkerverbinding altijd netjes centimeter of 20 onder de auto zodat ze niet nat worden. Gewoon voor extra zekerheid.

Geplaatst: 13.01.2014 - 12:53
door TMacD
heb ook de noodzaak om zeer spoorradisch te kabel te moeten verlengen....normaliter doe ik dat tussen de wand contact doos (230V) en de laadkabel met regel unit, het nadeel is dat dat de laad unit ergens op straat ligt, weet iemand of er een oplossing is om de kabel aan de andere kant te verlengen zeg maar....

(..ik heb 2 laad kabels 1 voor op de 230V en een voor op de openbare laadpalen, deze zijn wel koppelbaar MAAR dan laadt de wagen niet.... )

Geplaatst: 13.01.2014 - 12:56
door Ben
Het wordt tijd dat Volvo de inductie laadmethode in de praktijk gaat brengen.

Geplaatst: 13.01.2014 - 13:03
door RichieB
Ja, want dat is lekker mobiel. Laden met verlengsnoer doe je toch het meest bij derden. Thuis en op je werk kan je vaak nog wel iets semi-permanent regelen.

Geplaatst: 13.01.2014 - 17:19
door ferretje
Ben schreef:Het wordt tijd dat Volvo de inductie laadmethode in de praktijk gaat brengen.
Of geleiders in de weg gaat frezen, met sleepcontacten onder de auto, soort van mega-Scalextric.....

Geplaatst: 13.01.2014 - 17:21
door Ben
Dat hebben ze op verschillende plaatsen in Nederland al.
Daar laten ze er trams over rijden maar een dubbelfunctie moet toch mogelijk zijn.