Pagina 1 van 6

Verkopen 2013

Geplaatst: 03.01.2014 - 10:18
door Ben
De verkochte aantallen in 2013

Geplaatst: 03.01.2014 - 10:20
door Paul
Apart dat er geen 1 XC70 is verkocht in 2012

Geplaatst: 03.01.2014 - 10:23
door Ben
Ik vermoed dat ze bij de RDW in 2012 de XC nog samen met de V70 in een tabelletje hadden.

Geplaatst: 03.01.2014 - 10:39
door lint
Terwijl de XC70 al jaren een apart type is, ook in de prijslijsten.

Geplaatst: 03.01.2014 - 12:56
door Marc Apeldoorn
Superjaar, en toch nog 165 (!!) XC 90 verkocht, voor een model van 10+ jaar....

Geplaatst: 03.01.2014 - 13:56
door dutch-v
En 7 verkochte V50's vind ik ook wel knap..........

In elk geval in 2014 alvast 1 x V70 verkocht (aan mij :P )

Groet, dutch-v

Geplaatst: 03.01.2014 - 14:01
door Fulaks
dutch-v schreef:In elk geval in 2014 alvast 1 x V70 verkocht (aan mij :P )
En aan mij :D

Geplaatst: 03.01.2014 - 14:08
door Ben
De C30, C70, S40 en V50 zullen we in het lijstje van 2014 niet meer terugzien.
Tenzij er nog ergens een verdwaalde winkeldochter op een nieuw baasje staat te wachten.

Geplaatst: 03.01.2014 - 15:21
door OGA244
dat zal alleen van de C70 zijn

Geplaatst: 04.01.2014 - 09:11
door John Vermeulen
Natuurlijk zijn felicitaties aan het adres van Volvo (Nederland) op zijn plaats met het kwantitatief erg goede verkoopresultaat van nieuwe auto's in 2013.

In de duiding van dit resultaat zijn er echter, als je ook maar een detailniveau onder het aantal van 24.458 kijkt, tenminste twee opvallende kenmerken:
- de omzet is grotendeels gerealiseerd door twee modellen uit het gamma: de V60 PIH en de V40;
- hiermee samenhangend: de omzet is voor een belangrijk deel in de zakelijke markt gerealiseerd.

Nu begrijp ik ook wel dat "handel is handel", zeker voor autodealers in deze tijd; daar moeten we niet te ingewikkeld of te moralistisch over doen. Ik begrijp ook wel dat bijtellingspercentages (0%, 7%, 14%, 20%) in de concurrentieslag doorslaggevend zijn, maar tegelijkertijd is er ook, om Bas van Putten (Autoweek) te parafraseren, een bijtellingsnihilisme of misschien wel -terreur. Als er maar twee uitlaten onder zitten, los van welke motor dan ook, en een bijtelling van ten hoogste 14%, dan is het al dik in orde. Zijn er nog echte intrinsiek gemotiveerde autoliefhebbers? Of moeten we die zoeken in het segment van de Old en Young Timers?

Laten we wel zijn: de V60 PIH is en wordt uitsluitend door consumenten gekocht die deze wagen zakelijk kunnen afschrijven en gebruik kunnen maken van het scala aan milieusubsidies; voor zo lang dat duurt, de overheid komt zwaar geld tekort en gaat dat bij burgers en bedrijven halen (dat zien we al). Het is dus geen "natuurlijke" markt, maar een "kunstmatig" gecreëerde markt, die dit volume heeft zolang de Nederlandse overheid het stimuleert.

Ik neem aan dat er geen enkele particuliere consument is die K70 (K63 + aflevering + lak + opties) voor deze wagen neertelt. Begrijp me goed: het is technisch een behoorlijk briljante auto, die het segment waarvan het deel uitmaakt flink heeft opgeschut, maar financieel gezien zou aanschaf als particuliere consument een van de grootste desinvesteringen zijn die je in je leven kunt doen, na een huis waarvan de verkoopwaarde lager is dan de restschuld van de hypothecaire lening. Als het elektrisch rijden verder aanslaat, dan weet iedereen dat over zeg 5-7 jaar de innovaties al weer veel verder zijn en dat een actieradius van 50 kilometer weinig indruk meer zal maken. Dit betekent dat de restwaarde voor het grootste deel op de dieselmotor zal worden bepaald en dan is het in dit opzicht een "gewone" V60.

NB: Deze wat verwarrende balans van ratio en emotie zie je als onderstroom ook in veel discussieonderwerpen hier over de V60 PIH terug, met hier en daar wat kift en reactielijnen als ik rij wel een V60 PIH, eigenlijk is het maar niks want het is een Volvo, ik zou liever een ander merk rijden, ik kan dat ook wel en doe dat al, maar toch kies ik voor een PIH, louter voor de euro' tjes, etc., etc.

Nogmaals felicitaties dus, maar er is tegelijkertijd geen enkele reden voor de verkoop- en marketingafdeling van Volvo (Nederland) om op de lauweren te rusten: S80?, V70?, de sedanmodellen? Kom eens met leuke marketing en aanbiedingen voor de particuliere consument. Die %'s, dat weten we nu wel.

Geplaatst: 04.01.2014 - 09:38
door Paul
Het is geen K70 maar 70K ...

Geplaatst: 04.01.2014 - 10:14
door lint
Paul schreef:Het is geen K70 maar 70K ...
De K70 was toch een Volkswagen uit de jaren 70?

Geplaatst: 04.01.2014 - 13:42
door Ab S
Ik kan het wel eens zijn met de analyse van John Vermeulen:
Als je privé zou aanschaffen zit je met vragen als: Wat doet de batterij van de huidige PIH na 5 jaar en na 8 jaar? Wat kost tzt een nieuwe batterij? etc.

De huidige PIH zal op termijn ook wel vervangen worden door een versie met een nieuwe VEA dieselmotor.

En dan de huidige S80 en V70. Vooral de S80 is heel hard aan vervanging toe. De V70 lijkt nog aan een behoefte te voldoen.
Ben wel benieuwd naar de grootte (binnenruimet) van opvolgers; tot nu toe wordt alles kleiner, in het bijzonder V40 t.o.v. oude S40/V50. Maar goed we schijnen een S90 te krijgen, die waarschijnlijk het formaat van de huidige S80 zal hebben. Wie weet komt er nog iets tussen S60 en S90..

Geplaatst: 04.01.2014 - 13:54
door OGA244
neem voor een batterij plusminus € 12.500,--

Geplaatst: 04.01.2014 - 15:00
door lint
OGA244 schreef:neem voor een batterij plusminus € 12.500,--
Daar komen dan waarschijnlijk nog kosten bij voor het uitbouwen van de oude accu en het weer inbouwen van de nieuwe accu.

Geplaatst: 04.01.2014 - 16:58
door arnoud
De V40 en V60 is niet zo heel verrassend, maar de achteruitgang op de andere modellen is wel schokkend.

Geen wonder dat Volvo in de rest van de wereld in best zwaar weer zit als je de fiscale voordelen hier in Nederland niet zou hebben...

Er is om deze trend om te keren de komende jaren nog heel wat werk aan de winkel bij Volvo.

Geplaatst: 04.01.2014 - 20:46
door NielsPHEV
Ik denk dat John een goede analyse maakt. Helaas wordt de markt nogal ontregeld door de bizarre bijtelling gestuurde en fiscale maatregelen. Ze slaan werkelijk nergens op en dienen geen enkel doel. Het zakelijk gebruik van een prive auto wordt ontmoedigd en je laat mensen met een auto van de zaak een flat rate betalen en die rijden zich vervolgens suf "het kost immers toch niets extra". Alsfo een Hummer met 5.000 k/jaar meer milieu belastend is dan mijn PIH met 50.000 km/jaar.

Anyway ik schreef het al vaker de analyses gaan mank als je politiek gaat proberen te verklaren met ratio en boeren verstand

Geplaatst: 05.01.2014 - 08:33
door BlackcurrantV70
Ik heb die discussie over de prijs van een nieuwe batterij ook eens gevoerd met een Toyota monteur die tijdens onze vakantie in dezelfde B&B verbleef en met een Prius reedt.

Volgens hem kost een nieuwe batterij voor een Prius 1000 euro.

Geplaatst: 05.01.2014 - 08:49
door gold
Dat is zeker inkoop ;)

Geplaatst: 05.01.2014 - 08:54
door Oceanracer
Die tabel is toch geen reden voor een feestje, lijkt me. Werkelijk álle modellen in de min, op de V40 en V60 na. Dit jaar gaat die V60 ook in de min, want er worden natuurlijk nooit meer van die aantallen PIH's verkocht als in 2013. Dan blijft de V40 met 14% over. Nou, als Volvo daar mee overeind moet blijven....

Ik denk serieus dat 2014 voor Volvo pompen of verzuipen wordt. En als er dit jaar geen nieuwe modellen komen gaan ze in 2015 Saab achterna.

Even ter vergelijking: in 2002 verkocht Volvo 4200 V70's en ongeveer 900 XC70's. Als je er dan in 2013 met moeite 371 weet te slijten, weten we allemaal wel wat dat op termijn voor die modellen betekent.