Pagina 1 van 2
Geartronic gebruikers vraag
Geplaatst: 03.01.2014 - 19:28
door Silver_R
Vandaag gaan kijken bij een V70 T6.
Redelijk nette auto maar 1 ding viel me erg op.
Bij stilstand schakelen van P naar R, was er duidelijk een hoorbare 'klonk'
Ook voelde ik de auto een beetje schokken. Meer dan ik zou verwachten in ieder geval.
Het leek me niet ok.
Al met een aantal andere T6'en gereden en dit niet eerder ervaren.
Heeft iemand een idee?
Alvast bedankt.
Geplaatst: 03.01.2014 - 20:35
door Rob Bakker
De 'kloink' heb ik ook, maar verder geen schokken met rijden.
Ik heb wel eens het idee dat dat komt doordat de auto in de halve achteruit 'hangt' op een lichte helling, en dan bij het inschakelen
Geplaatst: 03.01.2014 - 20:39
door Silver_R
Auto stond wel op iets hellende oprit.
Zou dat het zijn?
Geplaatst: 03.01.2014 - 20:45
door Fredhead
Het zou kunnen, heb je later nog een keer geschakeld toen de auto op een vlak stuk stond?
Heb dan een 2.4D, maar mijn geartronic maakt geen bijgeluiden en schokt ook niet.
Auto staat ook regelmatig op een flauwe helling, maar ook dan maakt de bak geen geluid.
Geplaatst: 03.01.2014 - 20:52
door Silver_R
fredhead schreef: heb je later nog een keer geschakeld toen de auto op een vlak stuk stond?
Nee, nog niet mee gereden. Weet nog niet of ik de auto interessant genoeg vind.
Geplaatst: 03.01.2014 - 20:55
door Silver_R
Oh ja, het betreft een auto van 06-2007.Volgens mij is dat nog een MY07.
Re: Geartronic gebruikers vraag
Geplaatst: 03.01.2014 - 20:59
door Gast
Silver_R schreef:Bij stilstand schakelen van P naar R, was er duidelijk een hoorbare 'klonk'
Ook voelde ik de auto een beetje schokken.
Niet goed, je kan het misschien een beetje voelen als het heel erg koud is, maar zeker geen klonk.
En met schokken bedoel je?
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:02
door Jers3n
MY07 bestaat bij mijn weten niet voor de V70NN. Die is begonnen medio 2007 met MY08 (waar de V70N overigens mee eindigde).
Re: Geartronic gebruikers vraag
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:03
door Gast
Foutje :oops: 2 X
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:05
door Silver_R
Jers3n schreef:MY07 bestaat bij mijn weten niet voor de V70NN. Die is begonnen medio 2007 met MY08 (waar de V70N overigens mee eindigde).
Klopt, typefoutje
Re: Geartronic gebruikers vraag
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:06
door Silver_R
AlexV70 schreef:Silver_R schreef:Bij stilstand schakelen van P naar R, was er duidelijk een hoorbare 'klonk'
Ook voelde ik de auto een beetje schokken.
En met schokken bedoel je?
Ik voelde de auto een beetje 'bewegen'.
Volgens mij moet het verzetten van P naar R zo goed als onvoelbaar gaan.
Dat was hier niet het geval.
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:13
door Fredhead
Totdat de automaat in de R versnelling staat en wil gaan rollen moet het in principe niet te voelen zijn.
Bak is misschien nog een klein beetje rollend in z'n P stand gezet? Onze werkbussen zijn ook automaten en als men nog zachtjes rollend naar de P schakelt gaat de automaat met een schok door alle versnellingen (R N D) om daarna pas weer normaal te rijden.
Is een veel gemaakte "fout" door de mensen die hun eigen auto met handbak gewend zijn en in gedachten de boel ontkoppelen.
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:15
door Silver_R
Had mijn voet vol op de rem.
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:25
door Gast
Wat is de km-stand?
T6 kan nogal wat vermogen leveren en als de vorige eigenaar hier goed gebruik van heeft gemaakt heeft zo'n GT nogal wat te lijden.
Heb je een link naar de V70 T6?
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:32
door Silver_R
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:38
door volvo-jan
de p stand is niets anders dan een soort pen die de tandwielen in de bak blokkeert, als de auto op een helling staat kan het zijn dat die net tegen de pen drukt. als je hem dan uit de p haalt voel.je een schok en hoor je een bonk, als de auto uit de veren is geweest bijvoorbeeld op een hefbrug en hij staat op de handrem gebeurt dit ook wel (renaults met elektrischehandrem)
ik zou het een aantal keer proberen op een vlakke weg. En kijken hoe de auto verder schakelt, wat aleX ook zei,
hij heeft veel vermogen en een giertronic (zo werden ze in de Volvo trucks genoemd toen ze daar in geleverd werden) staat niet echt bekend om zijn super kwaliteit. al rijden ze wel heel fijn en zou die het wel moeten kunnen volhouden bij normaal onderhoud en gebruik.
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:51
door Gast
@volvo-jan hoeveel kans moet je wel hebben dat je op zo'n steile helling staat, dat je een klonk krijgt.
Geplaatst: 03.01.2014 - 21:56
door volvo-jan
Die kans is inderdaad klein, (al gebeurt het in de werkplaats regelmatig op een brug,wel vaker een Renault, maar op de Volvo gebeurt het ook wel eens) als het 1X voorgevallen is kan het wel gebeurt zijn. zoals ik zei ik zou eerst is proefrijden en onderweg op stukken kijken wat er gebeurt. als er dan verder niks aan de hand is, zou het dat geweest kunnen zijn
als die dan nog raar doet, of ts heeft het elke keer gehad bij schakelen uit de p, dan zou er wel iets mis kunnen zijn. En moet die hem staan laten

Geplaatst: 03.01.2014 - 21:59
door Gast
Bij Volvo-dealer dus garantie moet geen probleem zijn.
Hele mooie auto (kleur

), maar ik vind hem wel behoorlijk aan de prijs voor een 2007.
Geplaatst: 03.01.2014 - 22:06
door Fredhead
AlexV70 schreef:@volvo-jan hoeveel kans moet je wel hebben dat je op zo'n steile helling staat, dat je een klonk krijgt.
Never say never
