Vorige week dinsdag scheurde er één van mn radiator slangen.
Opzich niet zo'n probleem dacht ik. Tot dat ik er achter kwam dat het een iets wat speciale slang is.
Het gaat om de slang zichtbaar op de foto. Deze slang heeft hier en daar wat uitgedroogde plekken. Op één van die plekken is ie dus ook gescheurd. Gelukkig zat er nog wat speling in de slang en heb ik het rotte stuk weg kunnen knippen en opnieuw op het blok aan kunnen sluiten.
Helaas is de slang ook op andere plekken uitgedroogd. Daarom zou ik deze graag vervangen of laten vervangen. Probleem; Ik kan nergens op internet deze slang vinden. Ik wil namelijk wel graag een nieuwe en niet één van de sloop. Het is de slang die achter het blok langs loopt en zich vertakt in 1 of 2 andere slangen.
Gescheurde radiator slang
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47
Als ie niet meer beschikbaar is?lint schreef:Informeren bij de dealer of automaterialenhandel naar de beschikbaarheid van de slang.
Dan maar op de sloop zoeken neem ik aan?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
Deze slang is berucht. Bij mijn dealer was die niet meer te bestellen.
Ik heb zelf een alternatief t-stuk gemaakt.
Ik heb zelf een alternatief t-stuk gemaakt.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47
Hmm.. Slechte zaak.sleutelaar schreef:Deze slang is berucht. Bij mijn dealer was die niet meer te bestellen.
Ik heb zelf een alternatief t-stuk gemaakt.
Bij mn vorige 440 was juist die slang die als enige niet rot was.
- Hoe groot is de kans dat deze nog ergens te bestellen valt? Dealer/webshop what ever.
- Mocht het niet meer te verkrijgen zijn dan zal er altijd toch wel iets van een oplossing voor zijn?
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47
Okay. Ik kan de slang eventueel bestellen bij een Volvo dealer. Maar ik ga vandaag eerst even kijken waar ie nog meer lekt.
Om de 2 weken is mn koelvloeistof reservoir leeg. In de slangen en de radiateur zit nog wel vloeistof. Hij lekt ergens. Maaar waaaar...
Om de 2 weken is mn koelvloeistof reservoir leeg. In de slangen en de radiateur zit nog wel vloeistof. Hij lekt ergens. Maaar waaaar...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
- Locatie: amsterdam
Zie je onder de auto geen koelvloeistof liggen?
Is je vloer passagierskant nat?(kachel).
Hoe ziet je olievuldop aan de binnenkant uit?
Geen witte rook dampen?
Is je vloer passagierskant nat?(kachel).
Hoe ziet je olievuldop aan de binnenkant uit?
Geen witte rook dampen?
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47
Vrijwel niet. Enkel een klein vochtige plek (niet altijd overigens). Als het er is dan is het niet groter dan 5 bij 5 cm.nielo schreef: Zie je onder de auto geen koelvloeistof liggen?
Dus het zal waarschijnlijk een "Druppel-lekkage" zijn.
Nee. Laatste keer dat ik er naar keek niet in ieder geval. Ik zal morgen nog een keer kijken/voelen.nielo schreef: Is je vloer passagierskant nat?(kachel).
Beetje olie op de afdichtring. Lekt niet door o.i.d.nielo schreef: Hoe ziet je olievuldop aan de binnenkant uit?
Vrijwel niet. Enkel een beetje als ie van koud start.nielo schreef: Geen witte rook dampen?
Ik heb van het weekend de slangklem van mn koelvloeistofreservoir vervangen. De oude slangklem zat er niet goed op. De slang en de tule van het reservoir waren vochtig van de koelvloeistof.
Ik zie verder geen vlekken/sporen op mn radiateur. De radiateur heb ik iets van 3 maanden geleden nog vervangen.
Afgelopen weekend heb ik zorgvuldig het motorruim onderzocht maar ik zie geen vochtige plekken op het chassis of blok. Ook de radiateurslangen zijn droog.
Ik kan me haast niet voorstellen dat de lek van het reservoir af komt.
Héél soms zie ik weleens een wit pluimpje rook onder mn motorkap (bij mn grill) vandaan komen als ik voor een stoplicht sta. Dit verdwijnt meestal na +/- 30 seconden.
Na een rit van +/- 120 a 150 km dan ruik je een typische radiateur geur. Je ruikt de geur van verdampte koelvloeistof. Dit ruik je vanaf de voorwielen tot aan de grill. Ik leid daar uit af dat waarschijnlijk koelvloeistof op een heet onderdeel heeft staan lekken. Toch?
Misschien van het weekend maar eens een bak onder mn wagen zetten. Mischien dat ik dan ongeveer een indicatie van de lek zn locatie kan krijgen.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
- Locatie: amsterdam
Er zit dus geen witte smurrie onder je olievuldop,dat is goed.
Waterpomp lekt niet?
Hopelijk is het over nu.
Ik zou wel dat pluimpje nalopen,die geur lijkt mij niet goed,kan idd op een heet punt gelekt hebben.
Op de slangen naar de kachelradiator zit ook ontluchters op,zijn die droog?
Hoe is de watertemperatuur?
doet de verwarming het goed?
Waterpomp lekt niet?
Hopelijk is het over nu.
Ik zou wel dat pluimpje nalopen,die geur lijkt mij niet goed,kan idd op een heet punt gelekt hebben.
Op de slangen naar de kachelradiator zit ook ontluchters op,zijn die droog?
Hoe is de watertemperatuur?
doet de verwarming het goed?
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
- V440_wrecker
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 31.10.2010 - 14:47
Ik zal morgen gewoon allemaal nog een keer checken maar ik heb het niet gezien.nielo schreef: Er zit dus geen witte smurrie onder je olievuldop,dat is goed.
Waterpomp lekt niet?
Hopelijk is het over nu.
Ik zou wel dat pluimpje nalopen,die geur lijkt mij niet goed,kan idd op een heet punt gelekt hebben.
Op de slangen naar de kachelradiator zit ook ontluchters op,zijn die droog?
Hoe is de watertemperatuur?
doet de verwarming het goed?
Waterpomp? Emh.. ja.. Nog niet naar gekeken eigenlijk. Misschien dat daar een pakking lek is o.i.d.
Waar kan ik die ontluchters vinden?
Wat betreft de watertemperatuur.. Als ik naar mn temperatuurmeter in mn dash kijk dan staat ie altijd halverwege.
Komt nooit in het rood o.i.d. Nooit in de buurt ook.
De verwarming doet het goed en heeft het altijd goed gedaan.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
- Locatie: amsterdam
de ontluchters zie je zitten aan de achterkant boven de motorblok kant schutbord.
2 stuks.
Volg de slangen
De waterpomp heeft een verklikgaatje en als dat nat is moet de waterpomp vervangen worden.
De rest klinkt goed
Ik zelf denk dat je de radiateur goed moet nalopen,onderkant radiateur zit een aftap mogelijkheid ,zit dat goed dicht?
Misschien is dat niet goed gedaan na aftappen met demonteren?
2 stuks.
Volg de slangen
De waterpomp heeft een verklikgaatje en als dat nat is moet de waterpomp vervangen worden.
De rest klinkt goed
Ik zelf denk dat je de radiateur goed moet nalopen,onderkant radiateur zit een aftap mogelijkheid ,zit dat goed dicht?
Misschien is dat niet goed gedaan na aftappen met demonteren?
Laatst gewijzigd door nielo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)