Pagina 1 van 1

Schudden tussen 80 en 120 km/h

Geplaatst: 07.01.2014 - 22:20
door RudyZ
Gisteren heeft m'n V70 (2.4D MY08) een grote beurt en APK gekregen en zijn de banden van voor naar achter gewisseld.

Nu merkte ik vandaag dat de auto behoorlijk schudt tussen de 80 en de 120 km/h, bij constante snelheid, bij accelereren en ook met ingetrapte koppeling (dan lijkt het zelfs erger te zijn). Geen trillingen in het stuur, het is meer een trillen van de gehele auto, ik voel het vanuit de stoel.

Wielen zijn volgens de garage (geen dealer) gebalanceerd, moest wel wat lood bij.

Auto heeft 208K gelopen, dual massa vliegwiel kent wat onbalans en er zitten 18" velgen onder met Conti Sport 5 banden.

Onder de 80 km/h valt het amper op en boven de 120 km/h lijkt het te verdwijnen.

Ik laat morgen de wielen opnieuw balanceren, maar wat zou het nog meer kunnen zijn? Toch de aandrijfassen?

Geplaatst: 07.01.2014 - 23:38
door gsx750r
Herken je hier iets in, gelet op de snelheden die je noemt: Balanceren

Waarom heb je trouwens de banden van voor naar achter gewisseld? I.v.m. de profieldiepte?
Het is een ongeschreven wet dat bij een 2-wiel aangedreven auto, ongeacht of hij nu voor- of achterwielaandrijving heeft, de banden met het meeste profiel achter worden gemonteerd. De achterkant van je auto bepaalt n.l. de richtingsstabiliteit en niet de voorzijde!
Lees o.a. punt 1.2. op: Bandengids.nl. Het wordt overigens óók door de bandenfabrikanten als advies gegeven.

Als één artikel niet voldoende is om je te overtuigen dan kun je er hier nog méér vinden.

Rob

Geplaatst: 08.01.2014 - 11:19
door edraket
Ik heb dit met splinternieuwe Conti sports (2 sets notabene) meegemaakt. Continu onrust in de auto zonder echt van trillingen te spreken. De banden zijn een paar keer opnieuw gebalanceerd, maar een hoogteslag krijg je er natuurlijk niet uit.
Nieuwe banden en exacte hetzelfde. Daarna Michelins en geen enkel probleem meer. Ergo: controleer de banden op een hoogteslag. Kan natuurlijk ook zijn dat het garagebedrijf met balanceren een foutje heeft gemaakt.

Geplaatst: 08.01.2014 - 12:00
door diesel01
Zomer en winter op Michelins.
Zelfs met winterbanden een aangename rust in de auto en heeeel iets anders dan de Nokian wb waar mijn vader mee rijd die gewoon een orkest op de achteras heeft.
Vreemd is wel dat het is gekomen nadat je voor naar achter hebt gezet..

Geplaatst: 08.01.2014 - 14:40
door RudyZ
Garage gaat volgende week de wielen aan de auto balanceren. Ik vermoed zelf ook wel wat hoogteslag, de auto heeft lang stilgestaan voordat ik hem kocht, misschien viel het aan de achteras niet echt op.
Profiel op de voorbanden wordt ook al aardig minder, als de garage ze niet stil krijgt, dan wordt het wellicht tijd voor een wissel. Iemand nog een goede tip? Ik ben geen sportieve rijder, maar hecht wel aan een stille auto, dus hoe stiller de band hoe beter.

Geplaatst: 08.01.2014 - 16:33
door edraket
Zomerbanden? Ik had de Primacy HP op mijn auto toen ik deze kreeg. Wat een ongelooflijk rustgevende band is dat. Tot op 3mm perfect recht afgesleten en zo stil en trillingsvrij! Nu de Pilot Supersport als zomerband. Tuurlijk is de wegligging beter, maar als totaalplaatje vindt ik de HP een betere keuze voor deze auto. Gaat om V70 neem ik aan.

Geplaatst: 08.01.2014 - 17:02
door RudyZ
Zomerbanden en het gaat idd om de V70. Ik wil wel wat scherpte inleveren voor stilte, maar moet niet al te gek worden. Op onze Galaxy hebben we 18" Conti Sport zomerbanden en Michellin 16" winterbanden en dat scheelt qua scherpte heel veel. Ten nadele van de Michellins dan. Dat waren overigens geen Primacies.

Geplaatst: 08.01.2014 - 18:03
door Koosvm
banden scheef afgesleten/cupping? terugwisselen dan is het denk ik weg. heeft de volvo dealer bij mij ook een keer gedaan. ze wilde wisselen voor achter, maar kwal in onbalans, daarna teruggezet en was weer goed. nokia luidruchtige banden trouwens ja. michelin beter.

Geplaatst: 08.01.2014 - 19:51
door diesel01
Pilot Sport3 is een mix van alles, mooi rustig, comfortabel op lange ritten en heel voorspelbaar op een afrit of klaverblad.
Zou direct mijn keus zijn als ik geen SUV zou rijden.
Ik heb voor de zomer Pilot Sport, niet goedkoop wel veilig op natte en droge wegen.

Geplaatst: 14.01.2014 - 19:21
door PGV90
Trillingen in het stuur = onbalans voor
Trillingen in de stoel en in de auto = onbalans achter.

Dus opnieuw laten balanceren; wat soms ook helpt is de band een kwart slag te draaien op de velg. Kan net wat verschil geven.

En voor wat betreft de voor vs achter discussie van de beste banden.
Vroeger (ook bij slipcursus) ookmeegekregen dat de beste banden achter moeten, vanwege het uitbreken;
maar ik begreep de temt moderne auto'smet electronica als ESP dit niet meer van toepassing is.
Beste banden op de aangedreven as.

Bovendien vind ik het argument van het remmen zwaar meetellen - meer dan 60% van remkracht is op de vooras.

Re: Schudden tussen 80 en 120 km/h

Geplaatst: 30.01.2014 - 09:31
door RudyZ
Het onbalans werd inderdaad veroorzaakt door een slechte band achter, was ook al aardig versleten. En achteraf gezien gaf het aan de vooras ook wel onbalans, maar achter viel het veel meer op. Anyway, band is vervangen door een nieuwe Conti Sport 3, de wagen rijdt weer trillingsvrij.

En ik sluit me bij PGV70 aan, ik heb toch liever de beste banden voor. Ik ga nooit zo hard een bocht in dat de wagen zou kunnen uitbreken, is me ook nog nooit gebeurd (behalve dan op bevroren asfalt), maar ik heb liever wel voorbanden die regenwater snel kunnen afvoeren.